Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Fiat Iveco 65.10, 1985."oil visualiser"

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Danskar´n (trådstartaren)

#1 » 14:56:50, 24-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
På min Iveco 65.10 husbil, sitter en såkallad "oil visualiser" på dashbordet. Den funkar inte - utan lampan - men det kunde vara kul att fixa till den, eftersom oljepinnan sitter ganska bra undangömd, typ krävs en "spaghetti-arm" för att dra upp den.
Någon som vet och kan förklara hur visualiseren funkar? Ser inget i manualen, utan vart den sitter.
Det är en inspektions-ruta med en liten lampa som tänds när man trycker på en kontakt - typ.
Jag har pratat med lokala Fiat förhandlare, men dom blir sådär tomma i ögonen, när dom hör årsmodellen... :uupps:
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55



torbjorn_forsman

#2 » 15:43:33, 24-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen är det en nivåmätanordning med en varmtrådsgivare, liknande den som fanns på många modeller av Citroën och Peugeot under 80- och 90-talet. Ibland har de bara en kontrollampa, ibland ett visarinstrument. Ibland en separat strömbrytare för aktivering, ibland aktiveras den automatiskt i några sekunder när man slår på tändningen. Tekniskt sett brukar den likna den konstruktion som beskrivs i http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm1042.pdf .
På de franska bilarna är det vanligaste felet att smuts har fastnat på varmtrådsgivaren, man kan få ta upp den ur oljetråget för rengöring vart femte år eller så. Elektroniken sitter oftast inbyggd i instrumentblocket men någon enstaka gång kan den finnas som en separat låda under instrumentbrädan.




Laddade upp filen hit:
TI LM1042 fluid level detector
/Holger
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Gustavors

#3 » 15:45:05, 24-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har samma problem på min Fiat 55-90.
Den finns där, men den funkar inte. Har plockat ur givaren ur blocket, men kan inte begripa hur den skall funka IRL:

MVH
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Danskar´n (trådstartaren)

#4 » 00:13:22, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte det är något elektroniskt, eftersom det finns tunna gummislangar kopplad till visaren. När jag tänker efter... minns Ni hur det satt ett transparent plastikrör på sidan av bränsleoljetanken bakom villan?... dengång man hade råd med att elda med olja... :lmao:
Eller kanske det har något med trycket i motorn att göra?...
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55

torbjorn_forsman

#5 » 01:15:39, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, jag har hört talas om att det skulle finnas en pneumatisk oljenivåvisare på äldre Citroën CX, men de lär ytterst sällan ha fungerat ens när bilarna var nya. Jag skulle tro att funktionen bygger på någon form av flottör som känner av oljenivån och en bälg/luftpump som påverkas av knappen på instrumentbrädan. Kanske går att hitta information om dem på något Citroënforum, det finns ju sådana både i Sverige och Danmark.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Danskar´n (trådstartaren)

#6 » 13:51:58, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha det låter vettigt - med dessa små slangerna... kanske därför att den inte funkar... Citröen är ju känd för komplicerade lösningar på enkla problem... :lmao:
Ska jobba lite på saken - annars finns ju varningslampan... :cool:
Tackar för ideer o input
Mvh
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55

torbjorn_forsman

#7 » 15:32:31, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle inte förvåna mig om den pneumatiska anordningen är uppfunnen av någon oberoende underleverantör, som sedan lyckades sälja den till både Citroën, Fiat och kanske andra fordonstillverkare. Om Citroën hade legat bakom den från början, så tycker jag det borde ha stått mer om den i verkstadshandböckerna för CX.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#8 » 02:00:49, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cittras verkstadshandbok torde motsvara manualen för ett fruntimmer....dvs jävligt tjock och i många band.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#9 » 12:01:27, 28-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, tre band - ungefär samma indelning som svenska försvaret hade på många av sina verkstadshandböcker på 70- och 80-talet.
1 - Tekniska data, kontroller och inställningar
2 - Demontering - montering
3 - Renovering
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Danskar´n (trådstartaren)

#10 » 18:52:09, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallo igen. Va roligt det är å ha en gammal bil... :screwy:
Jag har just bytt slavcylindern för kopplingen på Iveco´n, men jag tycker det ser lite konstigt ut och jag har lite svårt att begripa hur det funkar.
Är det någon här som vet vart man hittar reparations handbok - evt. för nerladdning - på en sån jävel?
Problemet är, att på foton i manualen ser man en fjäder som liksom drar kopplingsarmen tillbaka mot cylindern, men på den nya slavcylindern jag fått, finns inte fäste för någon fjäder. Jag har en gammal cylinder som troligen satt på bussen förut, eftersom jag hittade den i en låda bak i bussen, men den är kortare och har ett hål-fäste för fjäder.
Som cylindern är nu, finns en fjäder inuti som presser stämplet helt fram och då passar detta med possition för kopplingsarm med stången insatt.
Låter komplicerad, men jag hoppas någon begriper vad jag talar om. Grejen har funkat bra till cylindern började läcka o jag såg ingen fjäder när jag avmonterade den gamla.
Hoppas på lite hjälp - 5 tons är tungt att putta till mekarn... :uupps:

Iveco 65.10 zeta 1985
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55

Danskar´n (trådstartaren)

#11 » 11:01:56, 19-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det verkligen inga som vet någonting om Fiat Iveco 65.10 Zeta, från 1985?
Saknar reparations - värkstedsmanual/handbok
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se