magloman skrev:Den går väl inte annat än norrlandsbes(skatta o köra), så det är säkert nån norrut med långa avstånd som vill ha den.
Söderöver är det ju rätt mkt trafikkontroller o sånt.
Du kan ju knappast lämna garanti och det är ju oprövat koncept så det drar ju ner priset. Bäst betalt får du om du skulle kört i den varje dag i ett år. Då är det ju ett prövat koncept.
Gissar på 5-10' extra jämfört med motsvarande bensinare.
Man kan ju prova med högre, märks ju om nån vill köpa.
Bilen är skattefri. Det är en 87a.
Reggning är inga bekymmer. Har haft
kontakt med svenst bilprovning om bilen, och även kört ner och visat upp bilen för dom.
Kraven är relativt enkla.
Dom vill ha ett bänkningsintyg så dom har en effekt siffra att skriva in i papperna.
Röktätheten skall inte överstiga gränsen på 3.0 .
Sen är det byråkratiska biten med allt det andra. Citerar hans mail.
"Har tittat vidare lite på ditt motorprojekt.
Byte till dieselmotor i bil fram t.o.m. 88 års modell kräver köldstart och röktäthetskontroll < 2,5/3,0 beroende på turbomotor eller ej. Avgascert från -76 gäller bensinbilar.
Vikt på framaxeln vid totalvikt som ej överskrider garanterad axelbelastning, uppgifter om effekt och vridmoment på den modifierade motorn, samt att dessa värden ej överskrider tillverkarens tillåtna för aktuellt bilutförande. Givetvis att installationen är lämplig i övrigt med motormontering, bränsleledningar mm. Den slutliga bedömningen av allt gör vi så klart vid besiktningstillfället, men detta är alltså ingen omöjlighet.
Kontakta gärna bilprovningen när det blir dags att boka tid för registreringsbesiktningen. Antingen vår tidsbeställning 0771-600500 eller direkt till Björn som jobbar med detta i Kristianstad, Malmö, och Karlshamn. " Slut citat.
Det är en Håkan i Kristianstad som jag har haft kontakt med och det är enligt han som det räcker med ett effekt intyg och avgastest för reggning.