Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Korv1

76 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera bil-teman här

ac tc

#16 » 16:38:13, 03-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menade kanten där ventilsätet "blendar" ut i förbränningsrummet, tror dock att jag ser fel på bilderna vid närmare eftertanke.
Det är bra att runda av förbränningsrummet kant mot topplocks "ytan" så att man inte har vassa kanter in mot förbrännings rummet, dessa kan bli väldigt heta och spontan tända blandningen.
- du ska inte runda av dom särskilt mycket, det räcker med en radie på 1 mm för att få bort den vassa kanten.
Märklig lösning runt tändstiftet spec "hyllan" under, nåja mamma Mopar har aldrig haft nåt liknande så jag har ingen åsikt om den.
Den ser ju onekligen väldigt konstruerad ut så nån anledning borde ju finnas till att den finns där.
- det är väl gm´s lösning att hindra stiften från att slå igen av uppstänkande olja...som sagt mamma har aldrig behövt nåt sånt.. :mrgreen:
Tbi´n kostar väl typ ett sprut idag?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



MN (trådstartaren)

#17 » 12:32:28, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

"uppstänkade olja" - kör moparraggarna med tändkulor? :lmao: :lmao:

Glad i hågen skulle jag banka i kolvarna i maskin men stötte på patrull när två var på plats. Repor och ett inpressat spån i ett av vevlagren :huh:

Bild
Bild
Bild

Detta är alltså en maskin som aldrig är startad!

Naturligtvis en lite sportigare model av lager med fas på ena sidan för vevar med rejäl radie. Persåker hade hemma för 1300 :uupps: Billigt med Cheva?

Får pilla med ngt annat i väntan på dessa

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

ac tc

#18 » 13:47:51, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä inte tändkulor...hemi.
- sen brukar Mopars komma utan spånor och olje stänkskydd för stiften.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

MN (trådstartaren)

#19 » 08:17:22, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac: hittat en öm tå där? ;-)

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

ac tc

#20 » 11:24:50, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä.
- har du nån aning om vart spånet kom från?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

MN (trådstartaren)

#21 » 13:21:09, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dålig "monteringshygien"
Rotade upp bilder på vad som låg i blocket.

Bild
Bild
Bild

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

JoBy

#22 » 14:20:32, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rester av gjutformen?
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

ac tc

#23 » 14:23:16, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjutkärnor?
- jo det här är ju en hake med jänkeprylar...kolla att det passar, kolla att det stämmer, kolla att det är rent, ja kolla tamefan allt...
Men det är väl en del av priset som man får betala för ett sanslöst stort utbud och oftast humana priser.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Turbodiesel

#24 » 21:13:47, 16-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte portalväxel på en liten JCB kompaktlastare, den dog av nästan ett hekto kvarglömd gjutsand i en svårstädad del av växelhuset, även i de andra tre växlarna fanns det stora rester av gjutformen kvar. Ett ganska kostsamt och onödigt haveri.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

MN (trådstartaren)

#25 » 07:59:12, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev på sid 1 så är det sannolikt kärnstöd från gjutningen. Helt otroligt att man rensar godset så dåligt. Hur mycket sand spolas inte ur i bearbetningsmaskinerna???

joby: dags för en uppdate om den svarta
td: vad var det för axeltillverkare? JCB gör väl inga egna axlar?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

JoBy

#26 » 15:35:59, 17-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadu, när var det update förra gången?

Sommaren 2015 fick jag ju igång bilen med nybyggda motorn. Jag bytte även databox till MaxxECU så jag styr både motor och låda med den. Det var svårt att få den att gå rent på låglast så jag köpte nya 1200cc spridare istället för dom ombyggda jag hade. Men det visade sig att ventilstyrningarna var för tighta på mina 'genomgångna' toppar så en avgasventil hade fastnat och fått en smäll av en kolv. När motorn fungerade som sugis så monterade jag tillbaka turboprylarna, samma som före stora motorsprängningen.

Bilen gick helt klart bra, men jag visste ju att luftfiltret inte hade en bra placering inklämd bakom kylaren. Med helt stängd WG gick laddtrycket upp till ca 1.3 bar men det gjorde ingen större skillnad över 1 bar. I slutet av säsongen 2015 konstaterade jag att lådan slirade på trean, svårt att säga hur länge eftersom jag egentligen bara hade gjort 200-meters gasningar och släppt av ungefär samtidigt som 3an går i.

Här är en liten film från 2015. Hade aktiverat shiftcut som bryter tändning, så det blev en liten avgaspoff utanför bild. Telefonen som filmar skakar till lite av tryckvågen.
https://www.facebook.com/jonas.bylund.984/videos/10154202495778294/?pnref=story

Mina rektangulära utblås fick en mer 5-kantig form.
Bild
Bild


Före sommaren 2016 renoverade/förstärkte jag växellådan (4L80E).
Den stora förändringen var att bygga en ny väg för luften till turbon. För att lösa det fick jag flytta ner kylaren.

före:
Bild

efter:
Bild

Lite byggbilder
Bild
Bild
Bild
Bild

Resultatet blev nästan för bra ...
Istället för max 1.3 bar med stängd WG fick jag 1.6 -1.7 bar med fullt öppen och 0.5 bar fjäder ...
Mina 'nya' stora pridare gick plötligt på 130% trots halvsnålt enligt Lambda.
Fick montera en tredje bränslepump och då blev lambda ok med 100% på spridarna.
För att få bort misständligar på höglast fick jag knacka ihop stiften, så tändsystemet orkar inte heller med längre.

Den lilla flytten av luftfiltret medförde att nya spridarna blev för små, att bränspumparna inte räckte till, att tänsystemet måste uppgraderas samt att WG är för liten ....

Så nu har jag köpt nya stötdämpare fram och nytt mer justerbart camberstag bak :driver:

6 personer gillar det här inlägget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

ac tc

#27 » 14:09:32, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frän turbovinkel!
- hur lång spool up tid har en sån där?
- orkar den börja ladda mot stallad turbin?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

JoBy

#28 » 17:01:00, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns lite som trådkapning, men är ju en vette iallafall.

Ja, kör jag launch control på 3000 varv så bygger den laddtryck, men det är ganska meningslöst på gatan eftersomdet blir ännu sämre grepp.
Den spoolar rätt snabbt med lite motorvarv, inga problem. Trampar man på så lådan kickar ner så finns det laddtryck så det spinner sedan.

En liten film. Håller på bromsen ca 2000-2500 varv. Släpper och trampar fullt. Eldbollarna är traction control som jobbar ... Nya Hooser DOT-dragradialer.
http://joby.se/video/joby/2016_vette.mp4

Ett par bilder på grenrör. Detta är med förra mindre turbon och annan downpipe.

Bild
Bild
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

MN (trådstartaren)

#29 » 17:29:41, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas: Ingen trådkapning alls - din bil har jag ju följt ända sedan jag köpte min hink...
Har du bara en WG? Klarar den att dumpa även från högersidan?
På filmen ser det ut som flammor under bilen oxå. Screampipe?

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

JoBy

#30 » 20:34:53, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, wg-röret går ut bakom framhjulet.

Förut funkade wg bra som jag skrev. Med nya luftfilter äter turbon mer luft och wg orkar inte med längre. Wg kan dumpa från båda sidorna, men gaserna från passagerarsidan måste svänga 180 grader. Jag tror att jag måste förstöra grenröret för att få mer avgaser till wg.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se