Jadu, när var det update förra gången?
Sommaren 2015 fick jag ju igång bilen med nybyggda motorn. Jag bytte även databox till MaxxECU så jag styr både motor och låda med den. Det var svårt att få den att gå rent på låglast så jag köpte nya 1200cc
spridare istället för dom ombyggda jag hade. Men det visade sig att ventilstyrningarna var för tighta på mina 'genomgångna' toppar så en
avgasventil hade fastnat och fått en smäll av en
kolv. När motorn fungerade som sugis så monterade jag tillbaka turboprylarna, samma som före stora motorsprängningen.
Bilen gick helt klart bra, men jag visste ju att luftfiltret inte hade en bra placering inklämd bakom kylaren. Med helt stängd WG gick laddtrycket upp till ca 1.3 bar men det gjorde ingen större skillnad över 1 bar. I slutet av säsongen 2015 konstaterade jag att lådan slirade på trean, svårt att säga hur länge eftersom jag egentligen bara hade gjort 200-meters gasningar och släppt av
ungefär samtidigt som 3an går i.
Här är en liten film från 2015. Hade aktiverat shiftcut som bryter tändning, så det blev en liten avgaspoff utanför bild. Telefonen som filmar skakar till lite av tryckvågen.
https://www.facebook.com/jonas.bylund.984/videos/10154202495778294/?pnref=storyMina rektangulära utblås fick en mer 5-kantig form.
Före sommaren 2016 renoverade/förstärkte jag växellådan (4L80E).
Den stora förändringen var att bygga en ny väg för luften till turbon. För att lösa det fick jag flytta ner kylaren.
före:
efter:
Lite byggbilder
Resultatet blev nästan för bra ...
Istället för max 1.3 bar med stängd WG fick jag 1.6 -1.7 bar med fullt öppen och 0.5 bar
fjäder ...
Mina 'nya' stora pridare gick plötligt på 130% trots halvsnålt enligt Lambda.
Fick montera en tredje bränslepump och då blev lambda ok med 100% på spridarna.
För att få bort misständligar på höglast fick jag knacka ihop stiften, så tändsystemet orkar inte heller med längre.
Den lilla flytten av luftfiltret medförde att nya spridarna blev för små, att bränspumparna inte räckte till, att tänsystemet måste uppgraderas samt att WG är för liten ....
Så nu har jag köpt nya
stötdämpare fram och nytt mer justerbart camberstag bak