Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Felkoder Mitsubishi Galant -01? plus tips?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Ralle (trådstartaren)

#1 » 12:11:15, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har precis köpt mig en Mitsubishi galant, som började krångla redan samma kväll.
Motorn la i princip av, det var som att man bara gasade lite grann.
Stillastående på full gas varvade den ca 2500 rpm.
Sen plötsligt så fungerade den igen, men dagen efter kom det tillbaka, och sen har det hänt ett par gånger till.

Felkoderna jag fått ut är P1225 och P0220.
Söker man på Google hittar man saker som gaspedalgivare och Spjällvinkelgivare, men det är generella koder, inget specifikt för denna bil.

Är det någon som vet vad dessa koder mer exakt kan betyda på denna bil?
Nån som har ett bra tips på var felet kan ligga?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor



PerÖ83

#2 » 12:25:22, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om de är en GDI motor? så är de spjällhuset som kärvar (sot) eller så har magneten lossnat, spjället ska stå lite öppet i normalläge.
Prova att öppna och stänga med fingret, de får inte fastna!
Om du knackar spjället till stängt läge med fingret så ska de fjädra tillbaka. Annars rengöring från sot.
Om spjället stannar där man ställer de är de magneten som har lossnat.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Ralle (trådstartaren)

#3 » 13:27:06, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm... Nja, det yttrar sig som att motorn går klockrent, sen plötsligt så är det precis som att man inte gasar ordentligt, och den varvar obelastad ca 2500 rpm. Men går i övrigt klockrent, jämn tomgång osv, så det känns inte som ett kärvande spjäll.

Sen, stänger man av och låter den stå en stund så går den igen, med lysande lampa. Om man i stället stannar och raderar felkoderna och startar om går den direkt igen. En stund.

Säger inte att det inte är sot, men jag har haft GDI tidigare, och den sotade igen ordentligt med ojämn gång osv. som följd, vilket jag löste genom att ta bort och rengöra spjällhus ordentligt. Men den krånglade ju aldrig... Och aldrig några felkoder eller liknande.

Jag tycker det känns som att det är nån givare som strular. En på jobbet spånade lite på gaspedalgivaren som kanske var dålig. Om den signalen krånglar kan det ju hända att den går in i nåt felsäkert läge för att förhindra att motorn rusar. Är ju helt elektrisk gaspedal.
Och ja, det låter ju som att så skulle kunna vara fallet... Men jag vet ju inte.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

igelkottar

#4 » 14:33:32, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan detta stämma med din bil?
Motor 4G64 och en 2,4GDI

I så fall kanske du kan prova att mäta:
Gasspjällsgivarspänning, volt Stängt 0,4 - 0,8 (öppen 4,2 - 4,9)
Gasspjällsgivarmotstånd, kohm 1,7 - 3,3
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#5 » 18:51:31, 13-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips är att mäta med ett analogt mätinstrument eller ännu hellre oscilloskop, och kolla att spänningen följer med snällt och jämnt utan "rasp" när man ändrar gaspådraget sakta. En spjällägesgivare kan bli raspig på precis samma sätt som volymkontrollen på en gammal radio!
I och med att det är elektriskt gaspådrag, så kolla både givaren vid pedalen och eventuell givare för lägesåterkoppling vid gasspjället.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ralle (trådstartaren)

#6 » 15:49:31, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar just på just detta att mäta, men jag tror det är 8 stift på kontakten, hur ska jag mäta?

Sen har det kommit i ett lite annat skede, jag köpte denna på en bilfirma, och efter lite ringningar verkade det som att dom skulle hjälpa mig.
Men dom ska "kolla med kollegorna" och hör sen inte av sig, så jag får ringa dom hela tiden.
Till saken hör att jag upptäckte att motorvarningslampan var urskruvad ur instrumentet, den hittade jag i handsfacket!
Den sitter nu på plats, och tänds när detta händer. Går sen att köra när den stått en stund, men lampan fortsätter lysa tills jag raderar felkoderna, då är den släckt till nästa gång det händer.

Bilfirman försäkrar att det inte är dom som tagit bort lampan, och jag kan väl inte säga nåt om det, dom kan ju också blivit lurade, men dom får faktiskt lösa problemet!
Så, nu vill jag inte mecka nåt tills vidare, men det är irriterande att ha "nya" bilen stå utan att kunna använda den.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Mattias Petterson

#7 » 19:35:07, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, knepigt har för mig att du har 3månaders trafiksäkerhetsgarani om du köpt av handlare, tror dock att bilen måste kostat minst 30 000:- för att detta ska gälla.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#8 » 22:12:39, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:Funderar just på just detta att mäta, men jag tror det är 8 stift på kontakten, hur ska jag mäta?


Det bör synas i elschemat för bilen. Även om Mitsubishi är ökänt för röriga och svårlästa schemor, så ska de ha en eloge för att de ofta ritar in litegrann av den inre kopplingen i givare, styrenheter mm så man lätt kan få klart för sig vilket stift i t ex en givarkontakt som är matningsspänning, signal osv osv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ralle (trådstartaren)

#9 » 23:25:36, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du var man hittar schema? Jag har lite scheman, men de är från 1998, och är inte för GDI motorn.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

torbjorn_forsman

#10 » 23:54:04, 14-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde gå att hitta på någon lagom skum fildelningssajt. Senast jag kom i kontakt med Mitsubishischemor så fanns de i en pärm som bilägaren i fråga hade lånat av den lokala märkesverkstaden. Och jag vet att de också finns i såna här handbokssamlingar som Alldata eller Autodata, som brukar vara spridda i fildelningsvärlden. Tyvärr är åtminstone Alldatas schemor ofta så dåligt inscannade och hårt komprimerade att de blir rätt svårlästa.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ralle (trådstartaren)

#11 » 13:26:33, 15-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Hmm, knepigt har för mig att du har 3månaders trafiksäkerhetsgarani om du köpt av handlare, tror dock att bilen måste kostat minst 30 000:- för att detta ska gälla.

Ja, nåt sånt.
Dock räknas nog inte detta som en trafiksäkerhetsgrej.
Dessutom kostade den långt ifrån 30000:-

Men man vill ju ändå att den ska fungera mer än några timmar.

Lite nytt dock.
Handlaren ringde i går och sa att utifrån de koder jag gav dom visste dom vad felet var och dom skulle fixa det, bara jag kom dit med bilen.
Jag frågade vad det var dom skulle göra, och det var att byta spjällvinkelgivare.
Jag berättade då att kvällen innan hade jag hittat två sådana i en plastpåse i handskfacket, vilket gör att jag tror att denna har dom redan labbat med innan.
Han blev då lite osäker, skulle prata med kollegorna, och sen har jag inte hört nåt.

Än så länge måste jag nog säga att de verkar seriösa och villiga att lösa problemet, men jag vill nog ha det fixat rätt omgående så jag kan använda bilen!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Ralle (trådstartaren)

#12 » 13:46:28, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Statusuppdatering.
De har fixat bilen, säger dom.
Vad dom har gjort dock är att byta spjällägesgivare, vilket jag tror att nån föregående ägare redan provat, då det låg två i handskfacket.
Det märkliga nu är att en av dessa är utbytt mot en annan (båda var märkta lite olika, så jag vet hur de ser ut)
Ser lite ut som att de tagit en av dessa och satt dit i stället. Känns märkligt... Jag har dock inte kollat på givaren på motorn om det är den som låg i handskfacket innan, ska göra det vid tillfälle.

De lovade dock helt säkert att den nu var fixad.
Den går än så länge, men tiden får väl utvisa. Är ju mycket möjligt att de vet vad de håller på med.
Jag fick dessutom låna en av de andra bilarna de hade till salu medans dom fixade bilen, så nog måste man säga att de visar en del ansvar.

Lite knepigt med såna här fel som dyker upp ibland...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se