Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

vm Diesaelpump Jeep Läkarge

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

H.Hansen (trådstartaren)

#1 » 09:39:22, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej har dragit på mej en Jeep 2,5 L TD årmodell 96 om det är skillnad på dem
Ser att jag hat lite diesel läkarge på pumpen, den sitter ju inte så skruv vänligt till,
men jag har lockalicerat det att det kommer från ett lock som sitter emellan spridar rören på gaveln,,
Det ser jätte enkelt ut, skruva bort en 12 mm mutter, så lossnar locket förhoppningsvis och byt en o ring typ.
Men det känns som det är lite för enkelt. har ingen aning om vad som sitter bakom det locket,
jag har jagat sprängskisser som en tok men inte hittat några.

Ja säkrast vore nog att försöka skruva loss hela pumpen och sedan öppna under kontrollerade förhållanden, men det är som sagt inte gott om utrymme för varken de ena eller andra,
Motorn går fint i övrigt så det är inget som stör gången på den, Ja vad jag vet. kanske den blir piggare om det är tätt där, men inget som suger luft och start eller stopp problem.
Men antagligen har bilprovningen något att säga om man kommer in och det droppar diesel, samt det blir ingen ekonomi och miljövänligt i och med med detta ständiga droppandet.

Någon som har skruvat på dessa och vet om det ploppar ur fjädrar å kulor eller annat trevligt om jag lossar på locket och ser om det bara är en o ring. gör det det så måste jag nog riva ur hela pumpen, annars så kanske jag törs ge mej på att lossa det på plats och hoppas på att det går att få tätt igen.

Tacksam för svar MVH H.hansen
H.Hansen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:21, 07-02-2010
Ort: Skänninge. Östergötland. Sverige
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Jeep Cherokee 2,5 TD årsmodell 1996. Jeep grand Cherokee 4.0 årsmodell 1996
REO M621 Multifiul Flakbil, årsmodell 1968.
Fordson Power Major diesel med Frontlastare årsmodell 1958

Kör även hjullastare och både grävlastare/ samt bandgrävare samt en del andra maskiner



Turbodiesel

#2 » 09:46:59, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med den beskrivningen är det troligen en Bosch VE, eller den elektriska motsvarigheten VP37, och 12mm skruven har en brons eller kopparbricka, läckaget är betydligt oftare bakom den stora gängade pluggen med trekantigt hylsgrepp, den har en o-ring som tätning. Kolla exakt var du har läckage, och gärna några bilder..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#3 » 09:48:02, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det en Bosch-pump? Då är det nog ganska lätt att hitta information om den om du använder information från pumpens typskylt när du googlar, och inte bryr dig så mycket om att det är just på en VM-diesel i en jeep pumpen sitter.
Jeepens verkstadshandbok påstår att pumpen heter "Bosch VP36 series". Men det är som sagt säkrast att titta på typskylten, det har hänt förr att Jeep/Chrysler's dokumentationsavdelning har fått saker om bakfoten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

H.Hansen (trådstartaren)

#4 » 13:25:57, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för snabba svar, japp jag skall kolla med en teleskop spegel om jag kan få fram exakt vart det läker,
foto tror jag inte är till mycket hjälp men jag skall se om jag får ner kameran där, den är mindre än telefonen så kanske det går att fota vettigt.
H.Hansen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:43:21, 07-02-2010
Ort: Skänninge. Östergötland. Sverige
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Jeep Cherokee 2,5 TD årsmodell 1996. Jeep grand Cherokee 4.0 årsmodell 1996
REO M621 Multifiul Flakbil, årsmodell 1968.
Fordson Power Major diesel med Frontlastare årsmodell 1958

Kör även hjullastare och både grävlastare/ samt bandgrävare samt en del andra maskiner


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se