Ludde eriksson skrev:Sonen ska iväg i eftermiddag o titta på en 9-5 -09 som har gått 20k.
Tänkte följa med, men då jag inte själv är någon saabdiggare, undrar jag om någon kan tipsa om kända fel o brister?
Då sonen pendlar 28 mil varje dag till skolan känns det ju angeläget att det är något vettigt han lägger pengarna på.
Bilen verkar ju välskött o regelbundet servad på märkesverkstad (vad nu det är värt? Iofs på landsbygden, så det kanske
betyder något
)
Så, har ni erfarenheter, ös på bara!
Då jag snart kört typ 20k mil med min 9-5TiD -07 5vxl manuell så kan jag väl ge några tips iaf.
Är det manuell
växellåda så brukar dubbelmassesvänghjulet ge sig.
På min bytte jag
generator vid 13 000mil. Satt en Denso från början och de brukar gå sönder så jag hade köpt en Boschgenerator istället som bara var att smäcka i när Denson pajade.
Kamrem och
vattenpump skall bytas vid 15 000mil, min vattenpump började läcka 700-800mil innan dess. Det lämnade jag dock in på verkstad där jag hade bra rabatt å dessutom hade jag vid det tillfället ett välbetalt jobb i Norge..
Dieselvärmaren kan vara trögstartad eller ryka mycket, sitter ett litet nät runt glödstiftet som brukar gå sönder. Värmaren sitter väldigt tråkigt till på de med manuell växellåda.
Glappande länkage till virvelspjäll, ibland trillar till och med länkaget loss å spjällen ställer sig lite som de vill.
Jag köpte ett nytt länkage med nya bussningar på för en liten slant istället för att byta hela delen mellan
topplock och insug.
Partikelfilter sitter ju på de bilarna och med 28mil om dagen skall det då inte vara några problem att det hinner med att rena sig då och då.
Strax före partikelfilterret sitter det ett rör som går upp i motorrummet till en givare som håller redan på avgasmottrycket före partikelfiltret, den givare har spökat på min, till en början kalibrerade jag om den några gånger men fick bli ett byte senare och sedan har det funkat.
Bränsleförbrukningen kan jag inte klaga på och en mycket krocksäker bil om olyckan skulle vara framme.
Mvh Patrik