Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Köldmedium på "gör det själv burk"

92 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera bil-teman här

QV_

#61 » 13:44:58, 06-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad är det för problem att fylla på med R134a i ett sådant system efter fem och tio år? det lär kosta mer nyproducerad gas att felsöka systemet med än att fylla upp.


Någon form av felsökning bör ju göras, så man vet att det är ett sådant system. Hur mycket pengar man sedan lägger på felsökningen och ev gas är ju beroende på vad ägaren och service(hen) har kommit överens om.

Saker är ju som bekant hela till dom blir trasiga. När de är trasiga så kan man chansa på att det är ett fel eller felsöka så man vet vad man skall åtgärda.
Nu kan det vara "billigt" att prova med ny gas själv, är det sedan "det enda man kan göra själv" så vill man ju gärna försöka innan man funderar på att lämna in bilen eller byta. Men att bara fylla i blindo utan någon form av felsökning är väll lika dumt som att byta bromsbackar på bilen om man har fel på huvudbromscylindern. Det hjälper ju inte.

Har själv köpt ett mätarkitt från Verktygsboden som jag använder. Jag ser ju att mätarna rör på sig... men att felsöka mer än det absolut simplaste känns inte överdrivet lätt. Mätarkittet kan absolut visa mera information om fel än vad jag förstår i dagsläget men så har jag heller inte haft några svåra fel på AC anläggningarna ännu. Men skall man ha ett mätarkitt och ett fyllnadskitt så kostar det helt plötsligt 1000 kr.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



MN

#62 » 17:03:56, 06-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mina erfarenheter av AC ras.
Corvette -84. Kass O-ring = helt tomt system.
Honda Jazz -02. Skavt tryckrör = se ovan.
Citroen Xantia -99. Skuren kompressor = gav fan i skiten.
DassAuto Golf -93. Läckande förångare. Kul värre att byta

Ingen hade sålunda blivit bättre med en flaska AC på burk.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

mathiast

#63 » 18:18:24, 06-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Börja med att kolla om du har nåt tryck alls kvar i systemet.
- finns det tryck så fyll med r134a enl anvisningen på burken....
- finns det inte tryck så måste den läcksökas, vakuumsugas och torkfiltret bytas, ny är det dags att kolla efter en kylmokare i bekantskapskretsen..
Undvik fulgas och läcktätnings medel om du tänker dig ha kärran kvar.


Precis!!
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

per-åke (trådstartaren)

#64 » 18:25:30, 06-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Börja med att kolla om du har nåt tryck alls kvar i systemet.


Ska kolla det under veckan. Är det inte det så lägger jag ned, då det inte finns någon vits med att kosta på en gammal bil ac-rep.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

torbjorn_forsman

#65 » 20:17:33, 06-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan ju lista några orsaker till AC-problem som andra i min närhet har kommit i kontakt med också.
Chrysler PT Cruiser '01 - kompressorras pga trasig elkylfläkt (den gick inte på lågfart, som ska aktiveras då AC är igång utan bara på högfart). Följd av kompressorraset var att även kondensorn måste bytas.
Jeep Grand Cherokee '93 - läckande serviceventil på högtryckssidan. Serviceventilen sitter i en "ficka" på kompressorn, så det samlas olja innanför den och tydligen tål inte schraderventilens tätning det i längden.
MB 123-serie '85 med eftermonterad italiensk AC - flera trasiga reläer, dålig vakuumslang till återcirkulationsspjällets manöverdosa mm. Kylmediekretsen höll dock perfekt tätt och behövde inte fyllas på 20 år.
MB 190 '85, även där eftermonterad italiensk AC - högtryckspressostaten gick sönder (utsatt placerad och otät kåpa runt den elektriska delen, den ärgade sönder invändigt).
Saab 900 '92 - läckande axeltätning i kompressorn, bilägaren gjorde aldrig något åt det.
Citroën CX '88 - kompressorras, en kulled för en av kolvstängerna hade släppt och den lösa kolvstången vispade runt och mosade diverse saker i kompressorn. Ingen åtgärd.
Hyundai Elantra '99 och Renault Clio '01- läcka i kondensorn. Båda dessa bilar hade gått på västkusten de första 10 åren, ingen av dem åtgärdades.
Golf '98 - oförklarlig kylmedieläcka. En AC-verkstad påstod att det var kompressorns axeltätning, bilägaren anskaffade en begagnad kompressor, innan den byttes gjordes det dock en temporär fyllning för läcksökning och det gick inte att påvisa minsta lilla läckage. Så det blev en fullständig fyllning med kylmedium och nu har den fungerat bra i åtminstone 5 år sedan dess.
Mercedes Geländewagen (i svensk FN-tjänst i Liberia) - kondensorn blev igenmurad av insekter och/eller lera, när den inte fick kylning slog högtryckspressostaten till och från upprepade gånger och ganska snart rasade magnetkopplingen. Detta hände på flera exemplar där nere. Det borde finnas en förregling så att AC blockeras helt och hållet om pressostaten har slagit ifrån t ex 5 gånger i tät följd.
Mitsubishi Pajero, slutet av 90-talet - kylmedieläcka, en rörskarv under golvet (bilen hade ett extra bakre kylaggregat) hade ärgat sönder, troligen får man skylla på vägsalt. Tror inte den åtgärdades.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GSjo

#66 » 20:23:21, 06-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg så behöver det inte vara något fel för att köldmediet försvunnit, alla slangar läcker genom höljet, det är därför man inte har slangar där man kan undvika det, nyare köldmedium läcker ännu mer och ställer ännu högre krav på slangarna för att ha en acceptabel läck, vanligt vis några procent per år.
GSjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:36:50, 12-07-2013
Ort: Kronobergslän
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: H11
EC230B
BM846
BM400
Valtra T140e

ac tc

#67 » 10:42:35, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

GSjo skrev:Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg så behöver det inte vara något fel för att köldmediet försvunnit, alla slangar läcker genom höljet, det är därför man inte har slangar där man kan undvika det, nyare köldmedium läcker ännu mer och ställer ännu högre krav på slangarna för att ha en acceptabel läck, vanligt vis några procent per år.


helt rätt, det läcker väck en skvätt per år även på en helt ok anläggning.
- håller liv i två snart 20í åriga anläggningar som inte behövde en molekyl de första tio åren men som sedan toppats upp av mig med tre- fyra års mellanrum. Att jag får göra det så pass ofta beror mest på att jag inte fyller fullt utan nöjer mig med att den funkar. Ska jag fylla fullt så måste jag tömma den och väga gasen som fylls på.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

qqq

#68 » 11:54:45, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:
GSjo skrev:Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg så behöver det inte vara något fel för att köldmediet försvunnit, alla slangar läcker genom höljet, det är därför man inte har slangar där man kan undvika det, nyare köldmedium läcker ännu mer och ställer ännu högre krav på slangarna för att ha en acceptabel läck, vanligt vis några procent per år.


helt rätt, det läcker väck en skvätt per år även på en helt ok anläggning.
- håller liv i två snart 20í åriga anläggningar som inte behövde en molekyl de första tio åren men som sedan toppats upp av mig med tre- fyra års mellanrum. Att jag får göra det så pass ofta beror mest på att jag inte fyller fullt utan nöjer mig med att den funkar. Ska jag fylla fullt så måste jag tömma den och väga gasen som fylls på.

Du pytsar i på känsla då ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Trondos

#69 » 12:00:34, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg kjøpte nylig en slik mojang på Aliexpress. Så får jeg se hva jeg gjør videre med bilen, der er litt kyla i airconditingen, men ikke mye. Forhåpentligvis er det nok å fylle på litt gass. :)
https://www.aliexpress.com/item/New-Ref ... 72745.html
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

per-åke (trådstartaren)

#70 » 12:57:04, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag kollat, och det finns tryck i systemet :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

mathiast

#71 » 18:40:42, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
ac tc skrev:
GSjo skrev:Precis som jag skrev i ett tidigare inlägg så behöver det inte vara något fel för att köldmediet försvunnit, alla slangar läcker genom höljet, det är därför man inte har slangar där man kan undvika det, nyare köldmedium läcker ännu mer och ställer ännu högre krav på slangarna för att ha en acceptabel läck, vanligt vis några procent per år.


helt rätt, det läcker väck en skvätt per år även på en helt ok anläggning.
- håller liv i två snart 20í åriga anläggningar som inte behövde en molekyl de första tio åren men som sedan toppats upp av mig med tre- fyra års mellanrum. Att jag får göra det så pass ofta beror mest på att jag inte fyller fullt utan nöjer mig med att den funkar. Ska jag fylla fullt så måste jag tömma den och väga gasen som fylls på.

Du pytsar i på känsla då ?


Funkar rätt bra att sätta på full kyla och sedan kolla hur långt röret från förångaren till kompressorn blir kallt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

johan.eriksson

#72 » 21:01:34, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och även kolla så kompressorn slår till, sitter ju en lågtryckspressostat. Slår den inte till så är det värt att prova med en burk 134a från eBay. Bättre med sånt än de som säljs i Sverige.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

johan.eriksson

#73 » 21:04:37, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går ju även i felsökningssyfte att bygla lågtrycksren, men det ska du inte göra för länge, bara så man precis ser att det börja kyla i rören. Lite lurigt om man inte har manometerställ, men går att göra med lite känsla.
Prova även att ge magnetkopplingen ström så du ser att den drar som den ska, händer att man får ta bort ett schims.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

per-åke (trådstartaren)

#74 » 21:19:25, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kollat lite om detta med "fulgas" och det ser inte ut som om jag tänker testa detta.
Har fått fatt på en kille, inte så långt bort, som provtrycker, tätar ( om så behövs ) vacuumsuger ( om så behöves ) och fyller för 995:-
Det kan det kanske vara värt?

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

johan.eriksson

#75 » 21:23:56, 07-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tycker jag låter prisvärt. :thumme:
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fjeddan, MrCrankyface, stig och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se