vad är det för problem att fylla på med R134a i ett sådant system efter fem och tio år? det lär kosta mer nyproducerad gas att felsöka systemet med än att fylla upp.
Någon form av felsökning bör ju göras, så man vet att det är ett sådant system. Hur mycket pengar man sedan lägger på felsökningen och ev gas är ju beroende på vad ägaren och service(hen) har kommit överens om.
Saker är ju som bekant hela till dom blir trasiga. När de är trasiga så kan man chansa på att det är ett fel eller felsöka så man vet vad man skall åtgärda.
Nu kan det vara "billigt" att prova med ny gas själv, är det sedan "det enda man kan göra själv" så vill man ju gärna försöka innan man funderar på att lämna in bilen eller byta. Men att bara fylla i blindo utan någon form av felsökning är väll lika dumt som att byta bromsbackar på bilen om man har fel på huvudbromscylindern. Det hjälper ju inte.
Har själv köpt ett mätarkitt från Verktygsboden som jag använder. Jag ser ju att mätarna rör på sig... men att felsöka mer än det absolut simplaste känns inte överdrivet lätt. Mätarkittet kan absolut visa mera information om fel än vad jag förstår i dagsläget men så har jag heller inte haft några svåra fel på AC anläggningarna ännu. Men skall man ha ett mätarkitt och ett fyllnadskitt så kostar det helt plötsligt 1000 kr.
/Jan