Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

A-traktor bygge

85 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera bil-teman här

Micke W (trådstartaren)

#61 » 10:15:47, 03-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men i de författningssamlingarna hittar jag inget som stämmer med spb's regler. Förutom texten med 2/3 dels varvtal och Max 10km/h. Vad är det jag missar?
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major



JoBy

#62 » 10:43:28, 03-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag har inget bra svar på det.

Jag reggade på Opus. Man kan skicka in en fråga på websidan så ringer en besiktningsingenjör upp och då kan man diskutera och det gjode jag ett par gånger.
Men räkna inte med spikraka svar på alla frågor där heller. Det är besiktningsmannen som bedömmer och fattar beslut.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

QV_

#63 » 10:50:00, 03-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:[Känns lite som att skulle någon få till en väl fungerande traktor som varvar lite och går snålt . Kommer det att stoppas av vår trafikmyndigheter.


Men det beror väl på att A-traktorer inte används som det var tänkt.
Att EPA och A traktorer "finns" är ju för att få billigare traktorer till jordbruket, Reglerna är ju inte gjorda för att 15 åringar skall ha fordon att åka till skolan med.
Till det finns det täckta mopeder att köpa...

För drar man ett fullt hölass så behövs motorn fulla dragkraft.

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

osla

#64 » 12:13:33, 03-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Göran Ekman skrev:[Känns lite som att skulle någon få till en väl fungerande traktor som varvar lite och går snålt . Kommer det att stoppas av vår trafikmyndigheter.


Men det beror väl på att A-traktorer inte används som det var tänkt.
Att EPA och A traktorer "finns" är ju för att få billigare traktorer till jordbruket, Reglerna är ju inte gjorda för att 15 åringar skall ha fordon att åka till skolan med.
Till det finns det täckta mopeder att köpa...

För drar man ett fullt hölass så behövs motorn fulla dragkraft.

/Jan


Fast är det dragkraft man vill åt så ska man ligga på dom varvtal motorn har max vridmoment och inte effekt. Och max vridmoment är sällan på maxvarv
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

QV_

#65 » 12:24:03, 03-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Fast är det dragkraft man vill åt så ska man ligga på dom varvtal motorn har max vridmoment och inte effekt. Och max vridmoment är sällan på maxvarv


Det helt sant. Vridmoment är väl en kombo av HK och varvtal och det betyder ju inte att max vrid infaller vid samma varv som max HK.

Men det är nog inga motormekaniker som skriver lagar...

/Jan

fast max vrid kan ju inte matematiskt inträffa på ett högre varvtal än max HK
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

G-son

#66 » 12:34:17, 03-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Fast är det dragkraft man vill åt så ska man ligga på dom varvtal motorn har max vridmoment och inte effekt. Och max vridmoment är sällan på maxvarv

Njaaa. Om du har två växlar, en som låter motorn ligga på det varvtal där den har max vrid i en viss hastighet, och en annan lägre växel som låter motorn ligga på maxeffektsvarvtalet i samma hastighet får man mer vridmoment PÅ HJULEN (där man använder det till att knuffa ekipaget framåt) på den lägre växeln som nyttjar den högre effekten. Max dragkraft vid max effekt alltså, om man jämför äpplen med äpplen.

På en och samma växel får man högst vridmoment på hjulen samtidigt med motorns momenttopp, men när man växlar ner för att nyttja mer effekt i samma hastighet vinner den högre effekten.

Ganska enkel matematik, effekt = vridmoment x varvtal. Eftersom varvtalet (på hjulen i detta exemplet) är detsamma i samma hastighet måste vridmomentet vara högst när effekten är högst.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Micke W (trådstartaren)

#67 » 22:22:10, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag bestämt mig för att satsa på en motor och låda från en sönderrostad Skoda pickup. 1,9d aef motor. Den ska vara mekanisk men med en imobilizer i pumpen som måste tas bort.
Jag fick även tag i en firma som kan programmera vw Fsi bensinmotorer så att de ska klara hastighetskraven liknande den omprogramerade Nissan pickupen tidigare i tråden. Det skulle kunna bli en enkel ombyggnad om man tar en golf kombi och kapar så att det blir en pickup. Tyvärr har jag 3 döttrar så vi behöver 3 sittplatser därav valet på cheva med soffa.
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

magloman

#68 » 22:42:55, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har inte turbo men behövs knappast på en traktor. Sen är det Lucas pump på den. Om det är bra el dåligt vet jag inte.

Men det låter bra du har en morot nu iaf :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Johnj-e

#69 » 09:55:54, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nämen titta, den där hade min kompis för en ca 5-7 år sedan... Men såldes vidare efter att de hände något med växellådan!
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Micke W (trådstartaren)

#70 » 10:10:32, 27-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja lådan e nog fortfarande trasig. Lägger inte alltid i fyran utan det blir friläge istället. Med 24 ägare har den nog varit lite av en vandringspokal. Nu blir det motor och låda från en Skoda istället. Måste bara lösa hur växlingsmekaniken fungerar eftersom lådan hamnar 90grader fel mot förut.
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

Bosen

#71 » 11:40:41, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Hur har det gått med detta?

Du har precis samma idé som mig. Jag har en 2500 cheva pickis som jag har börjat bygga på till grabben. Bilen är från början 1,5 hytt med kort flak, men jag har nu kortat ramen 60 cm och bilen kommer få en enkelhytt istället. Jag har jagat fatt i en AAZ turbo-diesel och hade tänkt mig på samma sätt som dig att rakställa denna motor med en framhjulsdriven låda. Dessa lådor finns ju i lite olika utväxlingar så det ska nog gå att få ihop något som kan funka. jag har tänkt mig att regga den med en låda som är spärrad på vissa växlar och sedan köra bilen på alla växlar senare. Man måste ju vara ärlig mot sig själv och fatta att ungarna kommer göra allt för att kunna köra på fler växlar, men med denna lösningen av motor och låda så kommer det inte på något sätt gå att få den att göra mer än 50-60 km/h och det känner jag mig trygg med faktiskt. Att dom kan åka dit för att den går för snabbt är en annan fråga som givetvis är ett problem, men problemet är betydligt mindre än att dom frontar med ett träd i 100 km/h eller bara drar i diket i den hastigheten.
Jag tror faktiskt inte jag vet om en enda a-traktor som körs omkring med på det sättet den var reggad (även om föräldrarna ofta tror att den gör det).
Användarvisningsbild
Bosen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:57, 11-02-2013
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ZIMMERMANN-WERKE svarv
CADILLAC 1964 cab
BUELL XB12S mc
MF 135 traktor
APOLLO 1962 moped

Micke W (trådstartaren)

#72 » 23:58:47, 16-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går dåligt. Jag hittade en färdig Cheva 1,5 hytt med långa flaket. Den hade blivit stoppad och provkörd och fick ombesiktning pga för hög hastighet 59km/h och då ledsnade ägaren totalt så jag köpte den istället. Den har en Isuzu motor och låda med en extra M40. Tanken är att göra m40 lådan växlingsbar som en hög och låg. Detta för att klara max 10km/h på lägsta växeln. På högväxeln kommer motorn att begränsas av en hastighetsberoende varvtalsregulator som bryter strömen till pumpen vid 33km/h. Detta för att slippa åka omkring på tokvarv. Regulatorn levereras av Loh electronics i Örebro och bilprovningen i Högdalen har sagt att de kommer godkänna denna lösning.
Lycka till med ditt bygge.
Senast redigerad av Micke W 16:35:17, 18-12-2017, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

Micke W (trådstartaren)

#73 » 00:02:27, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smart att korta chevan. Min har väldigt dålig svängradie.
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

Bosen

#74 » 10:35:09, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen att jag kortade den är mest för att kravet på kort hytt skall vara enkelt. Dom är ganska hårda på just den regeln här omkring om man ska regbesiktiga. Men självklart blir svängradien bättre också. Ska bli intressant och höra när du får reg-besiktigat med den lösningen med varvtalsregulatorn.
Användarvisningsbild
Bosen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:57, 11-02-2013
Ort: Varberg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ZIMMERMANN-WERKE svarv
CADILLAC 1964 cab
BUELL XB12S mc
MF 135 traktor
APOLLO 1962 moped

Micke W (trådstartaren)

#75 » 03:14:01, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder på åkdonet.
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Ekman och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se