Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

A-traktor bygge

85 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera bil-teman här

LarsPersson

#76 » 12:02:58, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första gången jag har sett en A-traktor som inte är en ombyggd volvo :P
LarsPersson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:11, 31-01-2018
Ort: Stockholm
Sverige



qqq

#77 » 14:31:29, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosen skrev:Anledningen att jag kortade den är mest för att kravet på kort hytt skall vara enkelt. Dom är ganska hårda på just den regeln här omkring om man ska regbesiktiga. Men självklart blir svängradien bättre också. Ska bli intressant och höra när du får reg-besiktigat med den lösningen med varvtalsregulatorn.

Det är också en sådan där "hålla på och jävlas lagstiftning" med de som reggar in ett fordon som gör ynka 30 blåst.
En papplåda i form av en mopedbil får köra runt i omkring 45 blåst, medan ett ombyggt riktigt fordon får alla möjliga j*vla regler som de måste uppfylla, för att sedan kunna tröska runt i 30 knutar. F-n folk cyklar fortare än det, och hur många (skydds-) regler måste de uppfylla...

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#78 » 15:56:59, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Det är också en sådan där "hålla på och jävlas lagstiftning" med de som reggar in ett fordon som gör ynka 30 blåst.
En papplåda i form av en mopedbil får köra runt i omkring 45 blåst, medan ett ombyggt riktigt fordon får alla möjliga j*vla regler som de måste uppfylla, för att sedan kunna tröska runt i 30 knutar. F-n folk cyklar fortare än det, och hur många (skydds-) regler måste de uppfylla...


Men en EPA (eller A-traktor) som skall gå i jordbruket skall ju vara en billig traktor och de har inte plats för passagerare, för det är ju ingen taxi som åker runt på åkern.
Att de sedan inte får gå i 45 kommer säkert av att det fick inte traktorerna göra då heller. Det är väl först på senare år som traktorer får gå "fort".
Att sedan folk inte använder EPA i jordbruket längre är ju faktiskt inte lagstiftarens fel.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

qqq

#79 » 20:18:13, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
qqq skrev:Det är också en sådan där "hålla på och jävlas lagstiftning" med de som reggar in ett fordon som gör ynka 30 blåst.
En papplåda i form av en mopedbil får köra runt i omkring 45 blåst, medan ett ombyggt riktigt fordon får alla möjliga j*vla regler som de måste uppfylla, för att sedan kunna tröska runt i 30 knutar. F-n folk cyklar fortare än det, och hur många (skydds-) regler måste de uppfylla...


Men en EPA (eller A-traktor) som skall gå i jordbruket skall ju vara en billig traktor och de har inte plats för passagerare, för det är ju ingen taxi som åker runt på åkern.
Att de sedan inte får gå i 45 kommer säkert av att det fick inte traktorerna göra då heller. Det är väl först på senare år som traktorer får gå "fort".
Att sedan folk inte använder EPA i jordbruket längre är ju faktiskt inte lagstiftarens fel.

Jazzåå... vem var det som lagstiftade runt 1976 att epa-traktor inte längre kunde inregistreras ? Nisse från Hökarängen ?
Fö så lär det finnas epa-traktor som lagligt (?) gör 60+ blås...

1 person gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

jonnordvall

#80 » 22:06:22, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En EPA får väl kunna gå hur fort som helst men med två växlar. Dock får den inte framföras fortare än 30.
Om jag nu kommer ihåg rätt.
"Börja inte trä jon!"

3 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

G-son

#81 » 22:46:18, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Max två växlar, max utväxlingsförhållande 10:1, fri toppfart men får inte köras över 30. Med en motor från 1930-talet blev det nog hyfsat rätt toppfart med dom reglerna, med 70-talets "högvarviga" motorer gick det köra alldeles för fort och därmed avlivades epan och A-traktorn tog över med betydligt striktare regler.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

jonnordvall

#82 » 23:02:25, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gmc epa från slutet av 20 eller början av 30 talet har ingen spärr på växlarna. Blev nog aldrig reggad utan kördes i jordbruk. Där kan man läsa på original pmtypskylt att maxhastigheten var 45 km per timme:) å då var det en lastbil......:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

JoBy

#83 » 14:52:01, 15-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Max två växlar, max utväxlingsförhållande 10:1, fri toppfart men får inte köras över 30. Med en motor från 1930-talet blev det nog hyfsat rätt toppfart med dom reglerna, med 70-talets "högvarviga" motorer gick det köra alldeles för fort och därmed avlivades epan och A-traktorn tog över med betydligt striktare regler.


Som sagt max utväxling. Däremot ingen begränsning på hjulstorlek.

Vanliga bildäck har ca 2 meter omkrets. 6000 rpm och 10:1 ger 600 rpm på hjulen. 1200 m per minut = 72 km/h.
Lite större bakdäck så gör dom 100 km/h.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

QV_

#84 » 15:37:43, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Det är också en sådan där "hålla på och jävlas lagstiftning" med de som reggar in ett fordon som gör ynka 30 blåst.
En papplåda i form av en mopedbil får köra runt i omkring 45 blåst, medan ett ombyggt riktigt fordon får alla möjliga j*vla regler som de måste uppfylla, för att sedan kunna tröska runt i 30 knutar. F-n folk cyklar fortare än det, och hur många (skydds-) regler måste de uppfylla...


Som vanligt finns det två sidor på ett mynt.

Vi hade en Scania dragbil ombyggd till A-traktor här i stan för massor av år sedan.
Det är inget man vill ha en 16 åring åka runt i. Många ton att landa i diket med... Då föredrar jag nog att de åker runt i en "papplåda" i 45. För även om föraren sitter säkrare i en Scania dragbil så blir den eventuellt olycksdrabbade på utsidan pressad av vikten.

Nu är det väll väldigt få jordbrukare som använder EPA och A-traktor så om fordonen "missbrukas" (alltså inte används till vad de är tänkta för) finns ju risken att de förbjuds i en framtid. För att EPA vart A-traktor lär ju inte bero på att jordbrukarna körde hölassen för fort på allmän väg. Men det är ju intressant att se era diskutioner. Känns ju lika snårigt som ett skattesmitningsupplägg när det gäller att utnyttja gråzonerna i lagen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Johnj-e

#85 » 17:17:37, 05-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visade min kompis som ägde den gråa chevan för 10 år sedan, och han vart genast intresserad och bad mig fråga dig om du inte kunde ladda upp lite bilder på projektet?
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Alexn72 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se