Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

A-traktor bygge

85 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera bil-teman här

Grottulf

#31 » 07:17:47, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke W skrev:Enl spec för Chevan ska det vara 3,08 med V6 motor.
Bild

Det var som fan!
jag har aldrig sett en gmt400 (ca 88-98) pickup med annat än 3,42, 3,73 eller 4,10 i utväxling.
På äldre utan överväxel var det dock vanligare.
Men stämmer den tabellen så var det ju standard med 3,08 på alla halvtonnare (1500) utom de med bigblock....
Vart kommer sidan ifrån?

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS



Micke W (trådstartaren)

#32 » 09:58:07, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gmheritagecenter.com
De har massor av info.

Här är en länk om hur man fixar nyare pumpar på VW motorer.
http://www.brick-yard.co.uk/forum/1-6cs ... 52595.html
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

*pettson*

#33 » 21:11:18, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad traktorn reggats med för dimensioner är ointressant för polisen. Förutsatt att den dimension du använder motsvarar den du reggat med. Precis samma regler som vilken personbil som helst. Gissar att a traktot har kravet att rullningsomkretsen ska vara inom 5% från ursprungsdimensionen som vi bilister har. Man kan alltså inte hänga dit vadsomhelst, för rullningsomkretsens skull.

Jag har 235/65-17 orginal på xc90n. Råkade på en trevlig uppsättning 18" fälgar. Så jag kör 255/55-18. Vilket är en ytterst liten skillnad i rullningsomkrets. Men ändå 1" större fälgar.

När det gäller att få tagi dieseldelar så är det här i vårt avlånga land det är dyrt.
England och frankrike är dieselbilarnas mecka. Fransmännen är svåra att ha o göra med när det gäller begagnade delar.
Jag hade letat låda och motor i england helt enkelt. Om nu inget billigt ekipage dykt upp på blocket.

Ett exempel på prisskillnad : generator med vacumpump till opel asgra diesel ( till skogsmaskinen) kostar här i sverige 1500 för generatorn och lika mycket till för pumpen. I england kostade en genomgången generator ink pump,1000kr inkl frakt hit.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

bmrobban

#34 » 22:31:26, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har byggt en 740 traktor, den gjorde 28 vid strax över 5000 varv, efter regbesiktning peta jag i tvåan på bakre lådan och satte in en elektronisk varvtalsbegränsare.
Den gjorde 35 vid 3000, inte lagligt men funkade.
Om jag byggt idag hade jag satsat på lågvarvig traktor/ industridiesel.
Reglerna är som gjorda för att man inte ska kunna bygga något vettigt.

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

JoBy

#35 » 23:17:04, 31-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trodde inte att detta var möjligt, men tydligen.


Bild
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

bmrobban

#36 » 00:02:45, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl lite personberoende vad man får igenom..
I slutänden är det en personlig bedömning av besiktningsmannen
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

magloman

#37 » 01:17:11, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså hastighetsbegränsningen skall ju göras på ett varaktigt och svårmanipulerat sätt.
Det finns ju många sätt att lösa detta men många läser inte regelverket utan gör "som alla andra" o följer minsta motståndets lag.

Jag rekommenderar att läsa sfro bygghandbok om ni ska bygga eller diskutera frågan. Den förklarar det man behöver veta så man förstår.

Jag har programmerat om styrboxar till 7-940 så dom bara gör 30. Sen huruvida folk har regbes med det eller inte vet jag inte.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

JoBy

#38 » 01:38:25, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi nu tar tådskaparens cheva som exempel. Om man tar motor och växellåda från en vanlig tvärställd framhjulsdriven bensinare. Diffen svetsas och paketet monteras rakställt så att ena drivaxeln kopplas till chevans kardanaxel. Då får man dubbla slutväxlar och uppfyller troligtvis kravet på högsta hastighet på lägsta växel. Övriga växlar hastighetsbegränsas elektroniskt. Detta blir ju en lättbyggd och bra lågvarvig A-traktor.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Turbodiesel

#39 » 01:54:55, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det inte en skoda pickup a-traktor med hydrostatdrift :uupps: till salu på blocket för ett tag sedan? en polare tipsade mig, men jag hittade den aldrig.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

raggsockan

#40 » 02:01:09, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dum fråga
varför knycker man inte motor och transmisson ifrån typ traktor eller dyl som är gjorda för att göra max 30 kmh ?
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett

osla

#41 » 05:08:15, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JoBy skrev:Jag trodde inte att detta var möjligt, men tydligen.


Bild


Är en här i stan som också lyckats med de där. Men tror inte det egentligen blir lagligt, eftersom en a-traktor ska gå 30 (max 33km/h med 10% felmarginal) där max effekt tas ut ur ursprungsmotorn på en bensinen, varven får sänkas lite elektroniskt men enbart som övervarvs skydd. På en med diesel så ska den max gå 33 km/h vid fulla varv, oavsett vars max effekt tas ur ursprungsmotorn. Och att då spärra på detta sätt uppfyller ju inte dessa krav.

Nu kan det ju vara ändrat från då jag byggde traktor då jag nu började räkna åren och kom fram till att det var 7 år sen jag byggde, tiden går fort :mrgreen:
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

JoBy

#42 » 08:36:39, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har försökt läsa dom regler jag har hittat. Som du säger kan det i vissa fall vara tillåtet att varvtalsbegränsa, men endast lite på toppen. Typiskt max 10%. Motiveringen är att motorn inte ska tappa dragförmåga.

Detta är ju ingen varvtalsbegränsning utan en hastighetsbegränsning. På lägre växlar varvar motorn ur så dragförmågan påverkas inte.

Tunga lastbilar är ju också begränsade till 90 km/h men är växlade för att gå betydligt snabbare.

Problemet tror jag är att övertyga besiktningsmannen att begränsningen är svår att ändra. Därför är den omprogrammerade databasen i en låda med brytskruvar.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Grottulf

#43 » 09:03:48, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke W skrev:gmheritagecenter.com
De har massor av info.


Bra tips!
Mycket intressant info där

1500-truckarna med 2wd (dock inte 4wd) hade verkligen 3.08 som standard.
Så då har jag lärt mig nåt nytt idag med, så då kan inte dagen bli helt förgäves

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Göran Ekman

#44 » 10:21:30, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grottulf skrev:
Micke W skrev:gmheritagecenter.com
De har massor av info.


Bra tips!
Mycket intressant info där

1500-truckarna med 2wd (dock inte 4wd) hade verkligen 3.08 som standard.
Så då har jag lärt mig nåt nytt idag med, så då kan inte dagen bli helt förgäves


Det är väl det som är meningen med livet . Börjar tro att samhället inte vill ha några flera A-traktorer .
Att bygga en A-traktor gör man väl för att lära sig något.
Känns lite som att skulle någon få till en väl fungerande traktor som varvar lite och går snålt . Kommer det att stoppas av vår trafikmyndigheter.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stridis2

#45 » 22:02:25, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Först och främst, ladda ner regelsamlingen från transportstyrelsen. Läs den tills du förstår den och läs den sedan några gånger till. Se sedan till att du bygger klar traktorn innan de ändrar reglerna. Detta görs tydligen ganska ofta, och det kan få drastiska följder. Helt plötsligt så är det inte tillåtet att bygga på den bilmodell där du har en färdig traktor. :vissla:


Jag tyckte jag hade skrivit ganska tydligt här, men tydligen inte tillräckligt. :vissla:

Reglerna ändras ofta. De kan ändras dramatiskt. Ett tag fick man t.ex. köra med enbart elektronisk hastighetsbegränsing och spärrad enklellåda. Man har vissa år fått ta en Volvo 244, ersätta baksätet med en gigantisk baslåda och ta av baklyckan så var karroseriarbetet klart. :uupps:
Ett tag var det krav på original plåttak. Detta gjorde att det var nästan omöjligt att bygga på Suzuki-jeeparna eftersom de flesta sådana var cabbar.

Vad andra har fått igenom tidigare har ingen som helst betydelse när det gäller vad man får igenom idag. Besiktningsmannen skall följa regelverket från Transportstyrelsen. Gör han inte detta begår han tjänstefel.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se