Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

A-traktor bygge

85 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera bil-teman här

G-son

#46 » 23:53:10, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Reglerna ändras ofta. De kan ändras dramatiskt.
Mjaaa... Jag skulle påstå att reglerna i form av lagtexten är oförändrad sedan ganska länge. Besiktningens tolkning av reglerna, och egna påhittade detaljer som helt saknar grund i lagen verkar däremot ändras efter varje kafferast när dom haft tid att diskutera ändringar.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige



Micke W (trådstartaren)

#47 » 23:58:04, 01-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf

Länk till reglerna som verkar vara från typ 2003???

En intressant iaktagelse är att endast en paragraf (§33) behandlar konstruktiv hastighet medans hela 111 behandlar belysning och reflexer.

Läs gärna §33 det verkar som det enda varvtalet som används är 2/3 delar av maxvarvtalet på lägsta växeln vilket jag i så fall tolkar som att det på resten av växlarna får vara lägre varvtal bara traktorn inte går fortare än 30km/h. Detta förklarar utdraget på Nissan traktorn som lagligt, eller?
Senast redigerad av Micke W 00:21:49, 02-04-2017, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

G-son

#48 » 00:01:17, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, lagtexten är oförändrad sedan länge, bara tolkningen och tillägg utöver det som varierar.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

maggen

#49 » 11:01:46, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står även "ursprungsmotor" vilket bör innebära originalmotorn. Därför hjälper det inte att byta till en mer lågvarvig, eller att begränsa varvtalet.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#50 » 12:31:31, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ordet "ursprungsmotor" används bara en gång:
A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10
km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.

Alltså gäller det bara hastigheten på lägsta växeln - som jag tolkar det, och jag vet att besiktningen tolkat det likadant vid bygget av minst en traktor med lågvarvig industridiesel.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Micke W (trådstartaren)

#51 » 16:14:42, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan hittade jag denna på bilprovningens hemsida

http://www.bilprovningen.se/download/18 ... aktor.docx

Där kan man läsa vad bilprovningen tycker hur en A traktor ska byggas??? Man länkar även till samma föreskrift som jag hänvisat till tidigare men jämför man deras idéer med föreskrifterna så stämmer de väldigt lite överens. Man kan ju få huvudbry för mindre...
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

JoBy

#52 » 16:41:21, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är ju bilprovningens tolkning av reglerna. Andra tolkningar behöver inte vara fel. Jag har inte sett något liknande dokument från t.ex Opus.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

maggen

#53 » 18:00:11, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi inte vara tjatig om varvtal, men visst blir det lite problem om man ska ersätta tex. En B21 som har max effekt på 5800, med en långvarig industrimotor som kanske har 3000 som maxvarv, 2/3 blir då just under 4000.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

G-son

#54 » 18:37:47, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag förstått tolkningen rätt räcker det med en teoretisk beräkning på den punkten, motorn behöver inte fysiskt varvas så högt. Läser man mellan raderna är ju regeln i fråga sannolikt bara till för att förvissa att lägsta växeln har tillräckligt låg utväxling. Det får gå HÖGST 10km/h vid det varvtalet, lägre fart är okej, då bör även lägre maxvarv vara det.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

osla

#55 » 19:49:03, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

maggen skrev:Det står även "ursprungsmotor" vilket bör innebära originalmotorn. Därför hjälper det inte att byta till en mer lågvarvig, eller att begränsa varvtalet.


det menas nog att motorn ska vara som den var från fabrik, med rätt inställningar på pump mm så den varvar fullt. sen kan man ta vilken motor som helst, den behöver inte sitta i just den bilen man ska bygga av från fabrik. sen behöver den inte gå 10 km/h på 2/3 av maxvarven, det är max hastighet, står inget om att den får gå saktare
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

JoBy

#56 » 20:25:13, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju helt ok att byta motor, och man får i vissa fall sänka maxvarvet en bit. Jag tolkar det också som att man ska beräkna på maxvarvet motorn hade före eventuell sänkning.

Det gäller bara att övertyga besiktningsmannen att man har uppfyllt kraven och kunna motivera det.

Motorns varvtal nämns enbart i samband med lägsta växeln.

När det gäller toppfart är "konstruktiv hastighet" och "stor svårighet" nyckelorden.

Om man jämför med en 'normalt' byggd A-traktor så måste man byta till en annan växellåda för att ändra den konstruktiva hastigheten.
Att bara ändra i locket eller begränsa växelspakens rörelse räcker inte för att det ska vara "stor svårighet".

Här är hela paragrafen, och det är fritt att tolka.

Konstruktiv hastighet

33 § A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva
hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell
väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att
det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta
konstruktiva hastighet.

A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10
km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Micke W (trådstartaren)

#57 » 22:28:15, 02-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då borde man i rimlighetens namn kunna ställa om pumpen så att dieselmotorn endast varvar 2/3 delar av ursprungsmotorn och sedan skruva ihop/fast den med envägsskruv, brytmuttrar och ev svets för att det ska bli stor svårighet att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet och sedan spärra växellådan så att den gör 30km/h på så hög växel som möjligt.
Ursprungsmotorn i chevan varvar 4000rpm när den plockar ut max 118kwh vilket då ger nya motorn 2667rpm. Det känns ju ok att åka med.
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

JoBy

#58 » 00:54:21, 03-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är från Bilprovningens dokument. Jag vet ej vad dom baserar dessa regler på.

Motor
Begränsning av varvtal

Dieselpump ska vara inställd på minst det av tillverkaren angivna maxvarvet.

Varvtalsregulator (bensin) ska vara inställd på det varvtal där motorn lämnar maxeffekt. Regulatorn kan då närmast ses som ett skydd mot övervarvning och få utgöras av t ex en rotor som bryter vid detta varvtal
Begränsning av motorns maximala varvtal får göras på motorer som saknar kompressor och turbo. Begränsningen ska vara så utförd att motorn inte utan svårighet kan ändras till högre varvtal än som motsvarar 30 km/h på högsta användbara växel. Varvtalet får begränsas endast genom följande alternativ.
a.) Fastsvetsning av strypringar i insugningskanalerna i motorblocket eller topplocket.
b.) Ändring av ventiltider genom omslipning eller utbyte av kamaxel.

Begränsning av motorns varvtal genom strypningar i insugningsrör eller förgasare godtas inte, inte heller begränsning av gasreglagets rörelse.

Varvtalet får vid a) och b) inte minskas till mer än 10 % under det varvtal där maximala effekten tas ut, eftersom annars dragförmågan bedöms minska för mycket.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Micke W (trådstartaren)

#59 » 07:22:52, 03-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en gammal SFRO handbok från 2002 där samma regler som spb har står men den förordning som gäller nu är från 2003. Kan det vara så att spb är förlegade och bygger sin tolkning på den förra förordningen?
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

JoBy

#60 » 07:34:41, 03-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilprovningen refererar i dokumentet till:

Fordonsförordningen (SFS 2009:211)

Trafikverkets föreskrifter (VVFS 2003:19) om bil ombyggd till traktor samt bil ombyggd till motorredskap klass II
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Patrik C F Eriksson och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se