Det är ju helt ok att byta motor, och man får i vissa fall sänka maxvarvet en bit. Jag tolkar det också som att man ska beräkna på maxvarvet motorn hade före eventuell sänkning.
Det gäller bara att övertyga besiktningsmannen att man har uppfyllt kraven och kunna motivera det.
Motorns
varvtal nämns enbart i samband med lägsta växeln.
När det gäller toppfart är "konstruktiv hastighet" och "stor svårighet" nyckelorden.
Om man jämför med en 'normalt' byggd A-traktor så måste man byta till en annan
växellåda för att ändra den konstruktiva hastigheten.
Att bara ändra i locket eller begränsa växelspakens rörelse räcker inte för att det ska vara "stor svårighet".
Här är hela paragrafen, och det är fritt att tolka.
Konstruktiv hastighet
33 § A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva
hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell
väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att
det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta
konstruktiva hastighet.
A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10
km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.