Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

A-traktor bygge

85 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bil-teman här

Micke W (trådstartaren)

#1 » 20:34:15, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Håller i tankarna på att bygga en A-traktor till dottern. Många här har säkert gjort detta eller har vettiga idéer.
Har en idé att ta min gamla cheva pickis och byta ut original motor och låda mot en golf diesel motor och låda och montera den på längden istället och koppla ihop utgående drivaxeln med bakaxeln och på så sätt få rätt utväxling enligt reglerna för ett A-traktor bygge. Differentialen i slutväxeln behöver svetsas för att få permanent drift på utgående axel, antagligen behöver någon växel även spärras.
Tacksam för idéer kring detta.
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major



magloman

#2 » 21:05:58, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som en väldigt bra idé tycker jag.

Bästa o sista motorn för detta ändamål tycker jag är AAZ, den går o köra utan databox mm. Bara nån start o stoppsolenoid på pumpen.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

G-son

#3 » 21:15:25, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tål en sådan motor långvarig körning på maxvarv (som reglerna kräver)?
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Stridis2

#4 » 21:15:40, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först och främst, ladda ner regelsamlingen från transportstyrelsen. Läs den tills du förstår den och läs den sedan några gånger till. Se sedan till att du bygger klar traktorn innan de ändrar reglerna. Detta görs tydligen ganska ofta, och det kan få drastiska följder. Helt plötsligt så är det inte tillåtet att bygga på den bilmodell där du har en färdig traktor. :vissla:

Nu är det över tre år sedan brorsdotterns A-traktor var klar, så reglerna har ändrats, men på den tiden fick man inte strypa ner motorns varvtal lägre än vridmomentstoppen. På maxvarv får inte traktorn göra 30 km/h. Sedan fanns en regel om att (om jag kommer ihåg rätt) så på 2/3 maxvarv och lägsta växel får inte traktorn göra 10 km/h. Den andra regeln gör att det är nästan omöjligt att bygga utan dubbla lådor.

Jag tycker du gör rätt som väljer en liten motor som ska vara billig i drift. Skulle jag bygga igen hade jag tittat på någon liten traktormotor. De brukar vara så lågvarviga att man slipper tokvarva för att köra lagligt. Som motsats kan jag nämna att Volvo B230 (700- och 900-serien som är vanliga att bygga på) ska ligga på 5700 rpm! :uupps:

Glöm inte projekttråden med massor med bilder! :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

G-son

#5 » 22:15:44, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:...på den tiden fick man inte strypa ner motorns varvtal lägre än vridmomentstoppen.
...
Som motsats kan jag nämna att Volvo B230 (700- och 900-serien som är vanliga att bygga på) ska ligga på 5700 rpm! :uupps:


Maxeffektvarvtalet är det man får sänka toppvarvet till, men endast på bensinmotorer. Dieselmotorer ska plågas ihjäl på ostrypt ursprungsmaxvarv, dom får inte begränsas alls.

Olika varianter av B230 har olika maxeffektsvarvtal, om jag minns rätt är B230A (förgasare) tamast med maxeffekt på 5000rpm. Övriga varianter behöver varvas mer.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Micke W (trådstartaren)

#6 » 22:19:49, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fartuträkning
Är VW aaz motorns maxvarv 4200rpm?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

JoBy

#7 » 23:01:54, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken är god.

Slitna däck kan du inte räkna med. Det är teoretisk uträkning som gäller. Du får hitta aningen mindre däck.

Det bör ju gå att hitta lägre utväxling till chevaaxeln så att du kan ha kvar 4an också.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Micke W (trådstartaren)

#8 » 23:42:17, 29-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns lite olika utväxlingar på VW lådorna
Bild
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

magloman

#9 » 00:00:23, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vag låda har ju fwd eller syncro.
Är nog bättre med nån annan låda
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Micke W (trådstartaren)

#10 » 06:20:41, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken är att montera lådan med motor 90 grader fel i färdriktningen så att man slipper montera ihop två lådor för att klara nedväxlingen. Då kommer ena drivaxeln i rätt riktning och kan kopplas ihop med bakaxeln.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

JoBy

#11 » 07:48:10, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ADX !!!!

Fyrväxlad

ettan 3.455:1
fyran 0.894:1
Slutväxel 4.571:1

cheva axel 3.08:1

Däck 225/75-15

Då går den 7,8 km/h på ettan och 30.13 km/h på fyran vid 4200 varv.
Du behöver inte ens spärra växellådan.

1 person gillar det här inlägget.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Micke W (trådstartaren)

#12 » 10:14:47, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen en perfekt låda. Kanske inte så lätt att hitta en. Blocket verkar ha ett begränsat antal VW dieslar från rätt årtal. Dessutom vill man kanske fuska lite när den väl är besiktigad för att få ner varvtalet så att man inte pinar livet ur motorn. Numer ska de tydligen besiktigas med jämna mellanrum så där får man konstruera något som är enkelt att återställa. Dock ska den inte gå att köra fortare för då äventyras bilkörkortet i framtiden.
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

Grottulf

#13 » 10:19:58, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att hitta en originalaxel till Chevan med så hög utväxling som 3,08:1 blir nog svårt, för att inte säga omöjligt.
Men det går ju att byta utväxling, eller ta en axel från en annan bil.
Ska du ändå byta motor o låda, så blir ju det en bagatell i jämförelse.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Grottulf

#14 » 10:23:25, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Micke W skrev:Egentligen en perfekt låda. Kanske inte så lätt att hitta en. Blocket verkar ha ett begränsat antal VW dieslar från rätt årtal. Dessutom vill man kanske fuska lite när den väl är besiktigad för att få ner varvtalet så att man inte pinar livet ur motorn. Numer ska de tydligen besiktigas med jämna mellanrum så där får man konstruera något som är enkelt att återställa. Dock ska den inte gå att köra fortare för då äventyras bilkörkortet i framtiden.

Enkelt, bara att sätta på 44" däck och sänka varvtalet på pumpen

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Scania bonden

#15 » 10:26:44, 30-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade nog också övervägt en traktormotor, alt nån form av industridiesel, borde ju inte vara omöjligt att hitta någon med ett konstruktivt maxvarv runt 2000 rpm.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lerb61 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se