Sida 6 av 6

Re: A-traktor bygge

InläggPostat: 12:02:58, 14-02-2018
av LarsPersson
Första gången jag har sett en A-traktor som inte är en ombyggd volvo :P

Re: A-traktor bygge

InläggPostat: 14:31:29, 14-02-2018
av qqq
Bosen skrev:Anledningen att jag kortade den är mest för att kravet på kort hytt skall vara enkelt. Dom är ganska hårda på just den regeln här omkring om man ska regbesiktiga. Men självklart blir svängradien bättre också. Ska bli intressant och höra när du får reg-besiktigat med den lösningen med varvtalsregulatorn.

Det är också en sådan där "hålla på och jävlas lagstiftning" med de som reggar in ett fordon som gör ynka 30 blåst.
En papplåda i form av en mopedbil får köra runt i omkring 45 blåst, medan ett ombyggt riktigt fordon får alla möjliga j*vla regler som de måste uppfylla, för att sedan kunna tröska runt i 30 knutar. F-n folk cyklar fortare än det, och hur många (skydds-) regler måste de uppfylla...

Re: A-traktor bygge

InläggPostat: 15:56:59, 14-02-2018
av QV_
qqq skrev:Det är också en sådan där "hålla på och jävlas lagstiftning" med de som reggar in ett fordon som gör ynka 30 blåst.
En papplåda i form av en mopedbil får köra runt i omkring 45 blåst, medan ett ombyggt riktigt fordon får alla möjliga j*vla regler som de måste uppfylla, för att sedan kunna tröska runt i 30 knutar. F-n folk cyklar fortare än det, och hur många (skydds-) regler måste de uppfylla...


Men en EPA (eller A-traktor) som skall gå i jordbruket skall ju vara en billig traktor och de har inte plats för passagerare, för det är ju ingen taxi som åker runt på åkern.
Att de sedan inte får gå i 45 kommer säkert av att det fick inte traktorerna göra då heller. Det är väl först på senare år som traktorer får gå "fort".
Att sedan folk inte använder EPA i jordbruket längre är ju faktiskt inte lagstiftarens fel.

Re: A-traktor bygge

InläggPostat: 20:18:13, 14-02-2018
av qqq
QV_ skrev:
qqq skrev:Det är också en sådan där "hålla på och jävlas lagstiftning" med de som reggar in ett fordon som gör ynka 30 blåst.
En papplåda i form av en mopedbil får köra runt i omkring 45 blåst, medan ett ombyggt riktigt fordon får alla möjliga j*vla regler som de måste uppfylla, för att sedan kunna tröska runt i 30 knutar. F-n folk cyklar fortare än det, och hur många (skydds-) regler måste de uppfylla...


Men en EPA (eller A-traktor) som skall gå i jordbruket skall ju vara en billig traktor och de har inte plats för passagerare, för det är ju ingen taxi som åker runt på åkern.
Att de sedan inte får gå i 45 kommer säkert av att det fick inte traktorerna göra då heller. Det är väl först på senare år som traktorer får gå "fort".
Att sedan folk inte använder EPA i jordbruket längre är ju faktiskt inte lagstiftarens fel.

Jazzåå... vem var det som lagstiftade runt 1976 att epa-traktor inte längre kunde inregistreras ? Nisse från Hökarängen ?
Fö så lär det finnas epa-traktor som lagligt (?) gör 60+ blås...

Re: A-traktor bygge

InläggPostat: 22:06:22, 14-02-2018
av jonnordvall
En EPA får väl kunna gå hur fort som helst men med två växlar. Dock får den inte framföras fortare än 30.
Om jag nu kommer ihåg rätt.

Re: A-traktor bygge

InläggPostat: 22:46:18, 14-02-2018
av G-son
Max två växlar, max utväxlingsförhållande 10:1, fri toppfart men får inte köras över 30. Med en motor från 1930-talet blev det nog hyfsat rätt toppfart med dom reglerna, med 70-talets "högvarviga" motorer gick det köra alldeles för fort och därmed avlivades epan och A-traktorn tog över med betydligt striktare regler.

Re: A-traktor bygge

InläggPostat: 23:02:25, 14-02-2018
av jonnordvall
Min gmc epa från slutet av 20 eller början av 30 talet har ingen spärr på växlarna. Blev nog aldrig reggad utan kördes i jordbruk. Där kan man läsa på original pmtypskylt att maxhastigheten var 45 km per timme:) å då var det en lastbil......:)

Re: A-traktor bygge

InläggPostat: 14:52:01, 15-02-2018
av JoBy
G-son skrev:Max två växlar, max utväxlingsförhållande 10:1, fri toppfart men får inte köras över 30. Med en motor från 1930-talet blev det nog hyfsat rätt toppfart med dom reglerna, med 70-talets "högvarviga" motorer gick det köra alldeles för fort och därmed avlivades epan och A-traktorn tog över med betydligt striktare regler.


Som sagt max utväxling. Däremot ingen begränsning på hjulstorlek.

Vanliga bildäck har ca 2 meter omkrets. 6000 rpm och 10:1 ger 600 rpm på hjulen. 1200 m per minut = 72 km/h.
Lite större bakdäck så gör dom 100 km/h.

Re: A-traktor bygge

InläggPostat: 15:37:43, 16-02-2018
av QV_
qqq skrev:Det är också en sådan där "hålla på och jävlas lagstiftning" med de som reggar in ett fordon som gör ynka 30 blåst.
En papplåda i form av en mopedbil får köra runt i omkring 45 blåst, medan ett ombyggt riktigt fordon får alla möjliga j*vla regler som de måste uppfylla, för att sedan kunna tröska runt i 30 knutar. F-n folk cyklar fortare än det, och hur många (skydds-) regler måste de uppfylla...


Som vanligt finns det två sidor på ett mynt.

Vi hade en Scania dragbil ombyggd till A-traktor här i stan för massor av år sedan.
Det är inget man vill ha en 16 åring åka runt i. Många ton att landa i diket med... Då föredrar jag nog att de åker runt i en "papplåda" i 45. För även om föraren sitter säkrare i en Scania dragbil så blir den eventuellt olycksdrabbade på utsidan pressad av vikten.

Nu är det väll väldigt få jordbrukare som använder EPA och A-traktor så om fordonen "missbrukas" (alltså inte används till vad de är tänkta för) finns ju risken att de förbjuds i en framtid. För att EPA vart A-traktor lär ju inte bero på att jordbrukarna körde hölassen för fort på allmän väg. Men det är ju intressant att se era diskutioner. Känns ju lika snårigt som ett skattesmitningsupplägg när det gäller att utnyttja gråzonerna i lagen.

Re: A-traktor bygge

InläggPostat: 17:17:37, 05-03-2018
av Johnj-e
Visade min kompis som ägde den gråa chevan för 10 år sedan, och han vart genast intresserad och bad mig fråga dig om du inte kunde ladda upp lite bilder på projektet?