Om man vill läsa felkoder så måste man först hålla isär dom tre olika insprutningssystemen som fanns.
1 satt på 10 ventilarna. Det heter fenix.
1 satt på 20 ventilarna, det heter i det här fallet Lh Jetronic
1 satt endast på turbobilarna och det hette Motronic.
Fenix består av en enda box.
Lh består av en tändbox och en motorbox
Motronic består av en enda box.
Således har du inget i A1 på en 10 ventilare, eller på en turbo.
Jag har precis all kodinformation du kan tänka dej till dessa, pma mej din mail så kan jag dessutom se till så du får min 900 sidors verkstadshandbok som jag gjorde av orginalböcker bland annat.
Det absolut vanligaste felet som uppstår är faktiskt en lös pluskabel på batteriet. På grova matarkabeln finns en tunn
röd referens spänningskabel. Den brukar på nåt sätt gå loss.
Det näst vanligaste är att startmotorn drar för mycket
ström. Styrdonet stänger då ner under startfasen.
Startmotorn är en med
växellåda. Man brukar klara sej med att plocka isär den och smörja upp den.
Man smörjer då upp växellådan och ändlagret, samt glidlagret utanför bendixdrevet.
För att enkelt ta reda på om startmotorn är ett problem, så byglar man halvljuset att stå på under start.
Om det så mer än flimrar så tar starten för mycket ström.
Ett annat sätt är att helt enkelt bogsera igång den. Om den startar DIREKT så är det startmotorns överström som är problemet.
Den ska starta på typ 10meter... annars är det ett annat problem.
Ingen av dessa ger koder.