Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Pojkens Volvo T-gul -> Corvette

114 inlägg • Sida 1 av 8
Diskutera bil-teman här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 07:45:50, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja som överskriften lyder, Det började med att min äldsta son S. fick en gammal Volvo 850 sedan av min kompis, den har han kört omkring med sen han fick sitt körkort för nåt år sen eller så. Sedan köpte han en 500 kr:s 850 skrotkombi av våran lokala tapp. Men på mitt jobb stod den, våran gamla firmabil, en Volvo 850 TR-5 tror jag den heter men vi kallar den T-gul. Vägmätaren la av på 43000 mil för ca 10 år sedan, takluckan har också givit upp, i alla fall tillfälligt. ABS- lampan med tillhörande tractioncontroll fungerar bara sporadiskt. Det med ABS:en är visst ett standardfel på 850? Farthållaren som är mekanisk har också gett upp för x antal år sedan... Dom två sista åren vi på jobbet har behövt den så har tre senarier alltid inträffat: 1 bilen inte på plats, 2: bilen på plats men ingen ström i batteriet, 3: bilen på plats men nästan soppatorsk.
Så det har varit förenat med en del jobb varje gång vi behövt bilen. Min son S. hade ett visstidsjobb hos oss på flygfältet så han tog sig an bilen och fick nu köpa den. Han har helt plötsligt blivit bilintresserad. Okej, några plus också. Bilen går bra, min jobbarkompis som ägt bilen sedan nästan ny tror den har kvar i princip lika mycket kräm som när den var ny, men den ryker blått när man släpper gasen och lite gråsvart när man gasar. Nu står den i mitt garage för kontroll/rep/renovering. Jag tror ventiltätningarna är slut då det hänger olja på samtliga insugningsventiler, turbon är bara lite oljig på trycksidan men pleniumet är i princip oljefritt.
Däremot är det ganska mycket radiellt glapp i turbohjulet, det brukar inte ha så stor betydelse men det är klart att 50- 60000 mil sätter sina spår. Jag tänkte hur som detta skulle bli en projekttråd där min son står för mekandet och jag pekar, fotar och hjälper honom rent allmänt när det skiter på sig. Bilen fungerar men det är omväxlande väldigt mycket gägg och ärg överallt i motorrummet, jag tror även den tog eld för en del år sedan och blev väl släckt men inte mer...

13 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Jonas A

#2 » 09:09:31, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fasen, var du tvungen att skriva detta:) Hade en svart T5R för många år sedan som jag saknat länge. Blir nog tvungen att kolla lite annonser för å se om man hittar något lämpligt objekt.

1 person gillar det här inlägget.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

Simnil

#3 » 09:27:55, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En glidlagrad turbo utan oljetryck ska glappa radiellt, den ska däremot inte glappa axiellt.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

maggen

#4 » 09:32:49, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Abs problemet är troligen styrenheten, går att renovera, Volvo har bytesenheter. Felkoderna brukar vara bak. Ett vanligt problem med dom tidiga 850 är HC:n brukar vara hög, öm det vara är ventiltätningarna eller att bottendelen behöver översyn vet jag inte, det blir oftast avpolletering/skrot när det är en stad 850.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#5 » 11:52:56, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller renoverade ABS-boxar så kan jag rekommendera http://www.recar.se/
De är mycket kunniga, billiga, testkörda boxar och de är sympatiska att ha göra med. :grin: :thumme:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stefan1972

#6 » 13:19:25, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast det är nog betydligt vanligare med trasiga abs givare bak. Såna har man ju bytt massor av.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

d557017

#7 » 16:42:00, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ABS-styrenhetsproblemet brukar drabba årsmodellerna 96-97 i första hand
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Glottis

#8 » 17:32:07, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Km räknaren som stannat, kan ha drabbats av ett standardfel, ett litet plastdrev i instrumenthuset som gått sönder.
När det hände mig så beställde jag ett nytt på nätet (från USA eller Kina tror jag det var),det var varken dyrt eller svårbytt.
ABS boxar fixar recar, både snabbt och billigt, kan oxå rekommendera dom.

T-gul, det borde vara en 95'a, det var väl enda året de tillverkades?

Felkoder, är det blink-koder i motorrummet eller Volvo-special-kopplad obd2 kontakt framför växelspaken?
Glottis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:53, 24-08-2012
Ort: Stockholm

torbjorn_forsman

#9 » 19:17:37, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyfiken fråga: vad är det för fabrikat på de krånglande ABS-enheterna i Volvo 850, och vad är det som brukar gå sönder i dem?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RoyalMental

#10 » 21:38:22, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att dom var gjorda av ATE. Problemet var kallödningar/sprickor i lodet.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
RoyalMental
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:37, 24-08-2014
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM Volvo 473 DD15
BM Volvo 320 Buster

Janson1 (trådstartaren)

#11 » 21:50:14, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig det är felcode 444 ( den högsta möjliga) på ABS:en och ja det är en liten sladd man stoppar i en plint och sen via en knapp stegar sig fram. Det är det drevet i vägmätaren som är utslitet här med, det har väl aldrig blivit av med ett nytt drev... Det är en -95:a.
Jag skall kolla vad ABS enheter heter, jag har för mig det är ett standardfel som drabbar denna burk, skall kolla på youtube...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

d557017

#12 » 22:16:05, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

95 års modell har den äldre typen av ABS styrenhet, den kan också gå sönder så klart, men det är inte alls lika vanligt som sagt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Glottis

#13 » 22:27:24, 12-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrenheten sitter under 'hydralenheten' och är skruvad med 4 skruvar. Du behöver en liten torx hon-hylsa till dessa, har tyvärr inte storleken i huvudet.
Styrenheten går relativt enkelt o lossa, bara känn dig fram på undersidan av styrenheten efter de 4 skruvarna.
Det är två kabelstammar till boxen, en med några få sladdar i och en tjockare. Den tunna lossas med fördel medans boxen fortfarande är fastskruvad medans den tjocka kan du lossa efter du skruvat loss boxen och vänt upp den. Låsningen till kontaktstycket fungerar som att man ska lyfta locket över kontaktstycket, vilket i sin tur påverkar två plastskenor som går in i locket. Så bruka inte övervåld, utan lirka lite istället :)

ABS problem på 850, där varit med om att det ena gången var trasig styrbox och andra gången hade ena ABS-givaren svällt.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Glottis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:53, 24-08-2012
Ort: Stockholm

torbjorn_forsman

#14 » 06:36:45, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två kontakter till styrenhet som sitter ihop med hydrauliken, låter närmast som Bosch.

När det gäller Bosch har jag aldrig haft problem med något sådant ABS-system annat än de allra äldsta från slutet av 80-talet, de är mycket känsliga för överspänningar och ett transientskydd i styrenheten går ALLTID sönder om man t ex har ett totaldött batteri i bilen och försöker starta med hjälpstartaggregat. På 90-talet lagade jag 4-5 ABS-enheter som samma bilhandlare hade kört sönder på samma sätt, sedan lärde han sig och ordnade en batterivagn för hjälpstart istället.

På ATE har jag haft problem med ärg i kontakten på styrenheten (på den äldre typen med avlång två- eller treradig flatstiftskontakt). I ett fall blev det till att skrapa ren och förtenna om samtliga stift innan systemet gick pålitligt igen.
På nyare ATE-system med elektroniken hopbyggd med hydraulblocket har jag varit med om att hydraulpumpmotorn hade rostat ihop och som följd av detta brann transistorerna som ska styra den.

Givare och givarkablar kan det såklart bli problem med på vilket ABS-system som helst.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#15 » 06:41:45, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur som helst är ABS felet periodiskt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Ekman och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se