Ja som överskriften lyder, Det började med att min äldsta son S. fick en gammal Volvo 850 sedan av min kompis, den har han kört omkring med sen han fick sitt körkort för nåt år sen eller så. Sedan köpte han en 500 kr:s 850 skrotkombi av våran lokala tapp. Men på mitt jobb stod den, våran gamla firmabil, en Volvo 850 TR-5 tror jag den heter men vi kallar den T-gul. Vägmätaren la av på 43000 mil för ca 10 år sedan, takluckan har också givit upp, i alla fall tillfälligt. ABS- lampan med tillhörande tractioncontroll fungerar bara sporadiskt. Det med ABS:en är visst ett standardfel på 850? Farthållaren som är mekanisk har också gett upp för x antal år sedan... Dom två sista åren vi på jobbet har behövt den så har tre senarier alltid inträffat: 1 bilen inte på plats, 2: bilen på plats men ingen ström i batteriet, 3: bilen på plats men nästan soppatorsk.
Så det har varit förenat med en del jobb varje gång vi behövt bilen. Min son S. hade ett visstidsjobb hos oss på flygfältet så han tog sig an bilen och fick nu köpa den. Han har helt plötsligt blivit bilintresserad. Okej, några plus också. Bilen går bra, min jobbarkompis som ägt bilen sedan nästan ny tror den har kvar i princip lika mycket kräm som när den var ny, men den ryker blått när man släpper gasen och lite gråsvart när man gasar. Nu står den i mitt garage för kontroll/rep/renovering. Jag tror ventiltätningarna är slut då det hänger olja på samtliga insugningsventiler, turbon är bara lite oljig på trycksidan men pleniumet är i princip oljefritt.
Däremot är det ganska mycket radiellt glapp i turbohjulet, det brukar inte ha så stor betydelse men det är klart att 50- 60000 mil sätter sina spår. Jag tänkte hur som detta skulle bli en projekttråd där min son står för mekandet och jag pekar, fotar och hjälper honom rent allmänt när det skiter på sig. Bilen fungerar men det är omväxlande väldigt mycket gägg och ärg överallt i motorrummet, jag tror även den tog eld för en del år sedan och blev väl släckt men inte mer...