Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Pojkens Volvo T-gul -> Corvette

114 inlägg • Sida 2 av 8
Diskutera bil-teman här

d557017

#16 » 18:36:03, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glottis skrev:Styrenheten sitter under 'hydralenheten' och är skruvad med 4 skruvar. Du behöver en liten torx hon-hylsa till dessa, har tyvärr inte storleken i huvudet.
Styrenheten går relativt enkelt o lossa, bara känn dig fram på undersidan av styrenheten efter de 4 skruvarna.
Det är två kabelstammar till boxen, en med några få sladdar i och en tjockare. Den tunna lossas med fördel medans boxen fortfarande är fastskruvad medans den tjocka kan du lossa efter du skruvat loss boxen och vänt upp den. Låsningen till kontaktstycket fungerar som att man ska lyfta locket över kontaktstycket, vilket i sin tur påverkar två plastskenor som går in i locket. Så bruka inte övervåld, utan lirka lite istället :)

ABS problem på 850, där varit med om att det ena gången var trasig styrbox och andra gången hade ena ABS-givaren svällt.


Skickat från min iPad med Tapatalk


Det du beskriver är styrenheten som satt på 850 årsmodell 96-97, -95 års modell ser ut så här:
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... lyear=1995
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2



Janson1 (trådstartaren)

#17 » 20:54:34, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ABS:en känner jag igen. Då är det alltså en ATE. Jag funderar, motorn är gjord av aluminium med väldigt många vinklar och prång överallt. Skulle det gå att göra en bläster med små isbitar i stället för sand? Vi har verkligen ingen lust att plocka isär motorn bara för att den är äcklig på utsidan. Finns det isbläster eller nåt annat likvärdigt där det inte lämnar nåt slipmedel kvar?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#18 » 22:42:31, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ABS-enheten från 850 '95 ser ut att vara byggd i samma kapsling som den som sitter på tidiga Jeep Grand Cherokee ungefär '93-95 (det var en sådan som jag fick förtenna om alla kontaktstift på). Den är till utseendet likadan även på Saab 9000 omkring 1992. En intressant sak med dessa styrenheter är att mönsterkortet verkar vara ganska "generiskt" men komponentbestyckningen varierar beroende på vilken bilmodell den ska sitta i. Diagnosinterfacet sitter på ett eget litet kort, som är helt olika på Jeep respektive Saab. På Jeep är det byggt för Chryslers egen CCD-buss (nästan en CAN-buss, men ändrad tillräckligt mycket för att Chrysler skulle slippa betala patentavgifter till Bosch), på Saab är det ett vanligt ISO 9141-snitt.

Ett äldre utförande från ATE ser man bl a på Saab OG900, Ford Scorpio och Citroën BX. Den styrenheten är byggd i en lite mindre men liknande kapsling, den har en tvåradig kontakt med ca 35 stift. Verkar inte ha några nämnvärda diagnosmöjligheter, möjligen någonting primitivt ISO 9141-liknande.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#19 » 00:29:19, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Den ABS:en känner jag igen. Då är det alltså en ATE. Jag funderar, motorn är gjord av aluminium med väldigt många vinklar och prång överallt. Skulle det gå att göra en bläster med små isbitar i stället för sand? Vi har verkligen ingen lust att plocka isär motorn bara för att den är äcklig på utsidan. Finns det isbläster eller nåt annat likvärdigt där det inte lämnar nåt slipmedel kvar?


Man kan blästra med kolsyreis. Finns bl.a. ett företag i Osby (nordöstra Skåne) som är duktiga på detta. Finns säkert andra också, men Osby-företaget är det enda jag känner till.
Enligt en blästrare jag pratade med ska det gå att blästra en dieselmotor med tillhörande kompressorblock utan att skada innanmätet. Har dock inte hunnit så långt ännu att jag har provat... :vissla:

Det lär också gå att blästra med valnötsskal. Detta eftersom skalen är så mjuka att de inte förstör lager och liknande om de kommer in i motorn.

Sodablästring är bra för känsliga saker, men om det fungerar på en motor har jag ingen aning om.

All motorblästring sker på egen risk. Jag har ingen erfarenhet av ovan skrivna, det är bara vad jag hört och läst.

Lycka till!
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ac tc

#20 » 01:28:58, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolsyreblästring tar bara bort smuts och skadar inget.
Soda ( bikarbonat ) och nötskal måste rengöras, dock mkt mer förlåtande än sand och glas som är rena katastrofen om nåt är kvar.
Tål prylen värme så är en gammaldags ångtvätt inte så dumt.
Ärga kräver minst sodablästring för att försvinna.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Janson1 (trådstartaren)

#21 » 23:19:35, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har börjat med en hederlig tvätt och borstning/skrapning av div detaljer. Ett komplett packningskit för toppen kostar ca 650 kr och där följer med 10 st ventiltätningar. Vi tänkte att byta dom som första åtgärd. Motorn har varit isär för några år sedan då den fick nya vev och ramlager i samband med ett oljeläckage, även alla packboxar blev utbytta. Det verkar som att ventillyftarna är av typen engångs, nu tror jag att alla är i ordning som tur var. Dom ser ut att vara jämnt slitna och har roterat fint hela livet. Det syns att dom börjar närma sig slutet som mycket annat...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#22 » 07:31:02, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har sonen haft löning och i fredags kom packningssatsen, kamrem och en slang hem. Nu är det "bara" att få ut knasterna från ventilfjädrarna och sen komma åt att ta bort den gamla tätningen och på med nya. Det borde finnas nåt verktyg för just ta loss ventilfjädrarna?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#23 » 21:41:56, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick göra ett ventilfjäderverktyg av ett tunt alu-rör, sen en repstump i cylindern för att hålla igen ventilen. Att få av ventilknasterna var inte så svårt men att få tillbaka den sista var desto svårare...
Tyvärr eller kanske lika bra, det är inte något fel på dom gamla ventiltätningarna, dom är mjuka och fina, full spänst så vi kommer inte att byta dom då det förmodligen inte kommer att göra ett skit skillnad. Jag tycker det ser lite för rent ut i laddluftkylen men turbon är aldrig rörd på dom här 50-60 tusen milen som den har gått och det är så mycket axialglapp att impellern har möjlighet att skava i höljet, jag tror vi börjar med en renovering av turbon som första åtgärd. Denna turbo är vattenkyld, den borde vara värd att renovera framför ett nyköp?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

JOADAT

#24 » 21:36:40, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Denna turbo är vattenkyld, den borde vara värd att renovera framför ett nyköp?


"-15g" som sitter i dessa bilar är ingen guldklimp utan byts ofta ut till något värre, så det borde gå att hitta begagnat. Fast bilarna börjar bli gamla, kanske var lättare för 10 år sen.
Volvo bm616
Scania L66
Ferguson FE35
JOADAT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:57:59, 23-05-2007
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo GM616

Janson1 (trådstartaren)

#25 » 22:17:45, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad bör det kosta i pengar att få turbon renoverad? (vi plockar givetvis av och på själva)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#26 » 19:48:40, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En viktig fråga: Nollning av vevaxeln, jag kan läsa på Volvoforum två olika lägen. Det ena är med kolv 1 i topp, det är vevens toppläge. Det andra är när markeringen är i linje med ett litet streck på oljepumpens kåpa, det är nolläget. Min fråga: Vilket skall det vara? Det skiljer ca 20 grader på veven mellan dom här lägena... Obs: 1:ans kolv är inte i topp samtidigt som markeringen ligger rätt, det är här det är ca 20 graders skillnad.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

igelkottar

#27 » 20:15:12, 06-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nollning av veven måste väl vara när 1:an är i topp, så är det på V70 -99 vet jag i alla fall, för jag har just bytt topplockspackningen på den.

Såhär stod kolvarna med tolken i veven.
Bild
Senast redigerad av igelkottar 20:00:13, 07-06-2017, redigerad totalt 1 gång.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#28 » 06:51:32, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte hur just Volvo gör, men på franska motorer finns det ofta ett "nolläge" som ligger 45 grader från övre dödpunkt (gäller 4-cylindriga motorer). Detta för att ingen kolv ska stå i topp vid nolläget och riskera att slå ihop med ventiler om man måste vrida någon kamaxel till rätt läge. 20 grader ifrån verkar väl inte helt orimligt på en 5-cylindrig motor.
Kolla vad som står i verkstadshandboken (undvik Haynes och liknande gördetsjälvhandböcker, de får alltför ofta sånt här om bakfoten) eller i monteringsanvisningarna för någon kamremssats från pålitlig leverantör (SKF brukar ha monteringsanvisningarna tillgängliga på nätet).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#29 » 07:21:06, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ha 45 grader förskjutet räddar nog inte ventilerna på en 5:a då alltid nån kolv är nära toppen.
Haynes har jag men den är ganska dålig, men här känner jag igen bilen på dom flesta sidor.
Frågan kvarstår: ligger 0:an i topp eller 20 grader förskjuten?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

igelkottar

#30 » 12:06:09, 07-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såhär står det i Vida. B5234T5 1995

Ställ vevaxel enligt märkning
Ta bort startmotorn.
Ta bort täckpluggen.
Sätt dit tolk 999 5451 .
Vrid vevaxeln moturs till stopp.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se