Noll med tolk är 15 grader före övre dödpunkt. Det är alltid den nollan som avses även om man sen inte använder tolk.
960ns sexa är grundmotorn. Den skalades på en cylinder och blev en femma. Sen skalades en cylinder och blev en fyra.
Samtliga har samma indtällningsvärden gällande tolkar.
Samtliga är konstruerade likadant med ett tvådelat block med limmad skarv och limmat tråg och tvådelat
topplock ( topp+övre kamkåpa) där kåpan bildar bildar övre lagerläge åt kammarna.
Kamkåporna är inte utbytbara utan dom är linehonade ihop med toppen. Så
kåpa+topp är en enhet.
Behövs nåt så har jag volvos information och renoveringshandbok på dessa.
Samt att jag tillbringat många år med dom..
Abs systemet är enkelt att åtgärda själv. Det är också förmodligen anledningen till att farthållaren inte fungerar.
Bilens diagnossystem är ganska träffsäkert så läs ur ordentligt. Även där har jag lite speciella tabeller på dessa..
Turbo, du kan med fördel leta efter en 16t direkt och se samtidigt till att ta bort ostbågen till krök på avgaset. Den är väldigt trång. En bättre krök och en fräsh turbo så blir det genast roligare.
Minns jag inte fel så har jag en steg 1 chippad box med borttagen
startspärr ligger på hyllan som i det läget med annan dp och 16t borde ge runt 295 pållar. Utan att man lyser upp omgivningen med turbo och dp..