Vad kan man förvänta sig för värden på lindningen på dylik generator mellan dom tre tåtarna?
När jag mäter så är det "full kontakt" mellan alla tre.
autorep skrev:Hur betedde sig den innan du plockade isär den ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaChrill skrev:1 ohm mellan tåtarna, oändligt motstånd mellan tåtarna och statorn. Frårgor ?
Turbodiesel skrev:Visuellt så ser statorn ganska död ut, eller i alla fall överbelastad, svart & smält skyddsplast i lindningsspåren. Nu behöver ju inte det betyda att den inte funkar dock..
outback skrev:MaChrill skrev:1 ohm mellan tåtarna, oändligt motstånd mellan tåtarna och statorn. Frårgor ?
Inte mätt mot statorn, får göra det sen.
Fråga, för att mäta dioderna måste man löda loss benet på dom för att få det rätt?
torbjorn_forsman skrev:Normalt brukar resistansen i en bilgenerators statorlindning vara storleksordning några tiondels ohm, alltså för lågt för att kunna mäta med en vanlig digitalmultimeter. Vill man mäta resistansen noga kan man antingen använda ett instrument med s k fyrtrådsmätning, eller göra som på någon fysiklabb i skolan - mata en känd likström genom lindningen och samtidigt mäta spänningsfallet över den.
Fältlindningen i rotorn brukar hålla sig kring 3-4 ohm på 12 V-generatorer, dubbelt så mycket vid 24 V.
Både rotor och stator måste ha bra isolation mot jord. Jordfel i rotorn är en mycket vanlig orsak till att magnetiseringsdioder eller elektroniska laddningsregulatorer går sönder.
När det gäller färgen på statorlindningen så är det inte alls omöjligt att den har gått varm, men det kan hända att det mest bara är fastbränd oljig smuts på lindningen.
Om en generator har fått statorlindningen bränd pga t ex trasiga dioder, så brukar som regel en lindningsfas (alltså en tredjedel av härvorna) vara mycket värre bränd än resten av lindningen.
Beträffande hur statorlindningen är kopplad, så är det här med största sannolikhet en D-kopplad trefaslindning precis som på bilden i inlägg #2, det syns på att varje uttag har två hoptvinnade trådar. Men det förekommer också Y-kopplade lindningar, då kan man se att det någonstans i lindningen finns en "nollpunkt" med tre hoplödda trådar, och det går bara ut en tråd till varje fasuttag. På större generatorer (t ex Bosch 12 V 90 A-generatorer från 80-talet) är ofta nollpunkten ansluten till ett par extra dioder i likriktarbryggan, för att kunna ta vara på energi som annars hade gått förlorad i övertoner.
En del äldre smågeneratorer på 40 A eller mindre har enfaslindning med mittuttag. Man känner igen dem på att de bara har två dioder, som är anslutna från vardera änden av lindningen till jord, mittuttaget är anslutet till B+. Den lösningen var intressant i början av 70-talet då dioder fortfarande var dyra och man hellre sparade in 4 dioder än utnyttjade koppar och järn i generatorn optimalt. Enfasgeneratorer kan man framför allt hitta på gamla franska småbilar samt DAF/Volvo 66. Jag tror att de även kan ha förekommit i en del marinsammanhang.
Användare som besöker denna kategori: marve och 9 gäster