Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hjälp med generator

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

outback (trådstartaren)

#1 » 20:03:36, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kan man förvänta sig för värden på lindningen på dylik generator mellan dom tre tåtarna?
Bild
Bild
När jag mäter så är det "full kontakt" mellan alla tre.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT



outback (trådstartaren)

#2 » 20:46:29, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade denna bild på nätet. Om det är delta så borde det ju bli så att det är full kontakt mellan tåtarna.
Det borde betyda att denna är okej.
Får titta lite på dioderna med.
Bild
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

autorep

#3 » 20:49:07, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur betedde sig den innan du plockade isär den ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

Janson1

#4 » 21:11:34, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man mäter mellan en tråd och statorn (höljet) skall det vara avbrott. Mät det också för säkerhets skull.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

MaChrill

#5 » 22:07:10, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 ohm mellan tåtarna, oändligt motstånd mellan tåtarna och statorn. Frårgor ?
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

outback (trådstartaren)

#6 » 22:11:23, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

autorep skrev:Hur betedde sig den innan du plockade isär den ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Laddlampan började lysa och det luktade bränd elektronik under huven. Och givetvis ingen laddning.
Plockade loss den och tycker regulatorn luktar mest bränt. Såg bränt ut vid det som var kvar av kolen. Släpringarna var väldigt ner nötta. (fått tag i nya)
Tänkte försöka fixa till den och ha som reserv, köpte en beg på demontering. Dock har även den väldigt nötta släpringar.
En sak till med den första, varvräknaren har levt sitt egna liv, typ ibland visat minst dubbla varvtalet.
Nu med den "nya" generatorn visar den rätt och stabilt varvtal.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

outback (trådstartaren)

#7 » 22:14:16, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:1 ohm mellan tåtarna, oändligt motstånd mellan tåtarna och statorn. Frårgor ?

Inte mätt mot statorn, får göra det sen.
Fråga, för att mäta dioderna måste man löda loss benet på dom för att få det rätt?
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

outback (trådstartaren)

#8 » 22:21:29, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Släpringarna... :insomnia:
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

Turbodiesel

#9 » 22:21:52, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visuellt så ser statorn ganska död ut, eller i alla fall överbelastad, svart & smält skyddsplast i lindningsspåren. Nu behöver ju inte det betyda att den inte funkar dock..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

outback (trådstartaren)

#10 » 22:36:14, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Visuellt så ser statorn ganska död ut, eller i alla fall överbelastad, svart & smält skyddsplast i lindningsspåren. Nu behöver ju inte det betyda att den inte funkar dock..

Sprang ner i källaren och mätte. Mitt instrument visar 2ohm mellan tåtarna och avbrott tåt till statorgods.
Så då borde den vara okej.
Mycket av det svarta är olja.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#11 » 23:15:31, 13-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt brukar resistansen i en bilgenerators statorlindning vara storleksordning några tiondels ohm, alltså för lågt för att kunna mäta med en vanlig digitalmultimeter. Vill man mäta resistansen noga kan man antingen använda ett instrument med s k fyrtrådsmätning, eller göra som på någon fysiklabb i skolan - mata en känd likström genom lindningen och samtidigt mäta spänningsfallet över den.
Fältlindningen i rotorn brukar hålla sig kring 3-4 ohm på 12 V-generatorer, dubbelt så mycket vid 24 V.
Både rotor och stator måste ha bra isolation mot jord. Jordfel i rotorn är en mycket vanlig orsak till att magnetiseringsdioder eller elektroniska laddningsregulatorer går sönder.

När det gäller färgen på statorlindningen så är det inte alls omöjligt att den har gått varm, men det kan hända att det mest bara är fastbränd oljig smuts på lindningen.
Om en generator har fått statorlindningen bränd pga t ex trasiga dioder, så brukar som regel en lindningsfas (alltså en tredjedel av härvorna) vara mycket värre bränd än resten av lindningen.

Beträffande hur statorlindningen är kopplad, så är det här med största sannolikhet en D-kopplad trefaslindning precis som på bilden i inlägg #2, det syns på att varje uttag har två hoptvinnade trådar. Men det förekommer också Y-kopplade lindningar, då kan man se att det någonstans i lindningen finns en "nollpunkt" med tre hoplödda trådar, och det går bara ut en tråd till varje fasuttag. På större generatorer (t ex Bosch 12 V 90 A-generatorer från 80-talet) är ofta nollpunkten ansluten till ett par extra dioder i likriktarbryggan, för att kunna ta vara på energi som annars hade gått förlorad i övertoner.
En del äldre smågeneratorer på 40 A eller mindre har enfaslindning med mittuttag. Man känner igen dem på att de bara har två dioder, som är anslutna från vardera änden av lindningen till jord, mittuttaget är anslutet till B+. Den lösningen var intressant i början av 70-talet då dioder fortfarande var dyra och man hellre sparade in 4 dioder än utnyttjade koppar och järn i generatorn optimalt. Enfasgeneratorer kan man framför allt hitta på gamla franska småbilar samt DAF/Volvo 66. Jag tror att de även kan ha förekommit i en del marinsammanhang.

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MaChrill

#12 » 22:10:41, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

outback skrev:
MaChrill skrev:1 ohm mellan tåtarna, oändligt motstånd mellan tåtarna och statorn. Frårgor ?

Inte mätt mot statorn, får göra det sen.
Fråga, för att mäta dioderna måste man löda loss benet på dom för att få det rätt?

Du kan mäta B+ till jord, du får två dioder i serie, runt 0.4 nånting, du måste ha en multimeter med diodmätning, brukar vara shift tut heter nog kontinuitetstest. Byt släpring och regulator, inte mycket kvar på den släpisen.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

outback (trådstartaren)

#13 » 18:31:31, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dålig på uppföljning...
Men det gick bra med generatorn. Bytte släpring, diodplatta (för säkerhetsskull) och regulatorn.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

MaChrill

#14 » 00:38:55, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat.....
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

MaChrill

#15 » 00:52:13, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Normalt brukar resistansen i en bilgenerators statorlindning vara storleksordning några tiondels ohm, alltså för lågt för att kunna mäta med en vanlig digitalmultimeter. Vill man mäta resistansen noga kan man antingen använda ett instrument med s k fyrtrådsmätning, eller göra som på någon fysiklabb i skolan - mata en känd likström genom lindningen och samtidigt mäta spänningsfallet över den.
Fältlindningen i rotorn brukar hålla sig kring 3-4 ohm på 12 V-generatorer, dubbelt så mycket vid 24 V.
Både rotor och stator måste ha bra isolation mot jord. Jordfel i rotorn är en mycket vanlig orsak till att magnetiseringsdioder eller elektroniska laddningsregulatorer går sönder.

När det gäller färgen på statorlindningen så är det inte alls omöjligt att den har gått varm, men det kan hända att det mest bara är fastbränd oljig smuts på lindningen.
Om en generator har fått statorlindningen bränd pga t ex trasiga dioder, så brukar som regel en lindningsfas (alltså en tredjedel av härvorna) vara mycket värre bränd än resten av lindningen.

Beträffande hur statorlindningen är kopplad, så är det här med största sannolikhet en D-kopplad trefaslindning precis som på bilden i inlägg #2, det syns på att varje uttag har två hoptvinnade trådar. Men det förekommer också Y-kopplade lindningar, då kan man se att det någonstans i lindningen finns en "nollpunkt" med tre hoplödda trådar, och det går bara ut en tråd till varje fasuttag. På större generatorer (t ex Bosch 12 V 90 A-generatorer från 80-talet) är ofta nollpunkten ansluten till ett par extra dioder i likriktarbryggan, för att kunna ta vara på energi som annars hade gått förlorad i övertoner.
En del äldre smågeneratorer på 40 A eller mindre har enfaslindning med mittuttag. Man känner igen dem på att de bara har två dioder, som är anslutna från vardera änden av lindningen till jord, mittuttaget är anslutet till B+. Den lösningen var intressant i början av 70-talet då dioder fortfarande var dyra och man hellre sparade in 4 dioder än utnyttjade koppar och järn i generatorn optimalt. Enfasgeneratorer kan man framför allt hitta på gamla franska småbilar samt DAF/Volvo 66. Jag tror att de även kan ha förekommit i en del marinsammanhang.

Behövs inga sofistikerade mätinstrument, är det kört är det - mätbart med farmors mätinstrument.
Aldrig varit med om att en rotor varit kortis till jord på 30 år, kanske förekommer i någon skolbok.
Färgen spelar ingen roll kan vara svart, gul eller grön om den vari i ett måleri ?
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: marve och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se