Takk for svar!
Hvis jeg sliper ned den ene delen så blir det vel bedre, men det er store striper i kamaxelen, så den må nok slipes litt også.
Nytt
topplokk blir for dyrt og ny kamaxling koster 10 000 kroner.
Føler meg litt låst...
Sliper jeg for mycket, så kan kamkjeden bli for lang i forhold.
Uttaket for veivhusventilasjonen ligger nær et av disse lagrene så jeg mistenker at det blir oljesprut mot denne og at det er en av grunnene til at motoren bruker mycket
olja og at den ryker?
Tenkte å legge opp ny ventilasjon fra bunnpannan ved å sette inn et rør øverst i friluft eller til luftfilteret?
Planen er å bruke et 14 mm rør ca (samme dimensjon som det andre) og skråskjære det i enden som går inn og litt ned i bunnpannana slik at den ikke drar opp oljedråper som henger seg der? - Må sjekke om det er plass?
Ellers har jeg byttet stempelboltforinger, da disse får oljesmøring igjennom vegstakarna og står under
trykk. Her var foringene slitt og stemplene dadat i olja. Nye stempler med drenering bak oljeringene er også montert (tatt fra en annen motor), men den hadde to kamakslinger
så jeg kan ikke bruke topplokket fra den.
Har kjøpt et nytt
stempel, da det ene var knust fra den motoren hvor registerkjeden hadde hoppet over.
Disse motorene er kjent for å bruke
olje, har dårlig registerkjede osv. Så jeg tror jeg har fått meg verdens dårligste motor!?
Den skulle være så økonomisk (på papieret), men tilliten til VW er nå på bunnnivå!
Det er ingen slitasje på kammene på kamaxlingen.
Det rare var at det var stort sug i vevhuset når jeg tok av oljepåfyllingslokket og da begynte motoren å ryke ekstra!
PCV-ventilen for utlufting av vevhuset er sjekket og regulert noe ned. Samt at jeg strupet det litt med en plugg i slangen med 2 mm hull i (dyse), og det hjalp. Men den dro fortsatt mycket olja - rundt literen på 100 mil. Før enda mer.
Et motorverkstet sa at det var bare å hone og sette inn nye stempelfjærer så skulle det gå bra.
Men når jeg går igjennon motoren, så ser jeg den ene svakheten etter den andre. En
hydraulisk løfter satt nesten fast også.
Ventilene og styringarna ble byttet i fjor. Me jeg pusser/sjekker dem.
Ny moderne "hightech-motor" fra VW/Skoda!
Den gamle 1,4 litersmotoren fra Skoda som ble brukt fram til og med 2002 har ingen slike problemer! Samt at det er superenkel å reparere.
Jeg er mild talt sjokkert over dette. Og nå føler jeg det på kroppen! Ganske fortvilet!
Og at jeg som gammel bilmekaniker skulle få oppleve slikt er vel like utrolig.