Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Slitt kamaxel-lagring Skoda

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Torbo (trådstartaren)

#1 » 01:41:30, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg overhaler en Skoda Fabia 1,2 AWY motor. 2003 modell Har honet sylindrene og satt inn nye(ere) stempler med fjærer/ringar.

Skulle se over ventilene, selv om kompresjonen var ok.
Så oppdaget jeg at kamakslingen var mycket slitt!
Den sitter rett i topplokket uten utskiftbare lagre.

Nå lurer jeg på hva jeg kan gjøre med dette?
ny kam kostet halve bruktverdien til bilen!

Kan jeg slipe ned den ene halvdelen av topplokket?
Legge på nytt metall på lagerflaten og slipe ned til passende dimensjon?
Sprute på metall?
Legge på bronsje og svarva og slipa? Vurderer dette...?...
Legge på da halve metall halvdeler og svetsa dem fast og så svarva og slipa?

Jeg har kostet på bilen mye allerede, så jeg kan ikke vrake den....
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet



Janson1

#2 » 07:35:28, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, ett annat topplock lär väl ha samma problem... Det är ju ett jättejobb, fuska med att slipa ner en lagerhalvan ligger väl närmast till hands eller nya överfall, jag antar det är dom som slits mest?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Torbo (trådstartaren)

#3 » 09:15:53, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk for svar!
Hvis jeg sliper ned den ene delen så blir det vel bedre, men det er store striper i kamaxelen, så den må nok slipes litt også.
Nytt topplokk blir for dyrt og ny kamaxling koster 10 000 kroner.
Føler meg litt låst...
Sliper jeg for mycket, så kan kamkjeden bli for lang i forhold.
Uttaket for veivhusventilasjonen ligger nær et av disse lagrene så jeg mistenker at det blir oljesprut mot denne og at det er en av grunnene til at motoren bruker mycket olja og at den ryker?
Tenkte å legge opp ny ventilasjon fra bunnpannan ved å sette inn et rør øverst i friluft eller til luftfilteret?
Planen er å bruke et 14 mm rør ca (samme dimensjon som det andre) og skråskjære det i enden som går inn og litt ned i bunnpannana slik at den ikke drar opp oljedråper som henger seg der? - Må sjekke om det er plass?
Ellers har jeg byttet stempelboltforinger, da disse får oljesmøring igjennom vegstakarna og står under trykk. Her var foringene slitt og stemplene dadat i olja. Nye stempler med drenering bak oljeringene er også montert (tatt fra en annen motor), men den hadde to kamakslinger
så jeg kan ikke bruke topplokket fra den.
Har kjøpt et nytt stempel, da det ene var knust fra den motoren hvor registerkjeden hadde hoppet over.
Disse motorene er kjent for å bruke olje, har dårlig registerkjede osv. Så jeg tror jeg har fått meg verdens dårligste motor!?
Den skulle være så økonomisk (på papieret), men tilliten til VW er nå på bunnnivå!
Det er ingen slitasje på kammene på kamaxlingen.
Det rare var at det var stort sug i vevhuset når jeg tok av oljepåfyllingslokket og da begynte motoren å ryke ekstra!
PCV-ventilen for utlufting av vevhuset er sjekket og regulert noe ned. Samt at jeg strupet det litt med en plugg i slangen med 2 mm hull i (dyse), og det hjalp. Men den dro fortsatt mycket olja - rundt literen på 100 mil. Før enda mer.
Et motorverkstet sa at det var bare å hone og sette inn nye stempelfjærer så skulle det gå bra.
Men når jeg går igjennon motoren, så ser jeg den ene svakheten etter den andre. En hydraulisk løfter satt nesten fast også.
Ventilene og styringarna ble byttet i fjor. Me jeg pusser/sjekker dem.
Ny moderne "hightech-motor" fra VW/Skoda!
Den gamle 1,4 litersmotoren fra Skoda som ble brukt fram til og med 2002 har ingen slike problemer! Samt at det er superenkel å reparere.
Jeg er mild talt sjokkert over dette. Og nå føler jeg det på kroppen! Ganske fortvilet!
Og at jeg som gammel bilmekaniker skulle få oppleve slikt er vel like utrolig.
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet

MN

#4 » 10:06:20, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trist läge när man kostat på och sedan upptäcker mer dritt. Been there done that. Men det är aldrig försent att ge upp! :-D En dålig affär blir inte bättre för att man öser in mer stålar i det sjunkande skeppet.

Jag skulle ge det hela en chans till genom att kolla om verkligen alla toppar på skroten har samma fel. Är det så kan du ju bara lämna bilen och gå hem!

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Torbo (trådstartaren)

#5 » 10:41:14, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte jag gir opp!
Sikkert galskap.... men...
Først skal jeg slipe kammen ren og til pen overflate.
Så skal jeg sette den inn og måle klaringen. Er det innenfor et par tiendeler så skal jeg slipe ned overfallet.
Om ikke må jeg prøve å få tak i en motor som har rasad på grunn av "kjedehopp"?
Det med kamakslingen på denne er nok på grunn av manglende oljeskift fra tidligere eiere...
På mine gamle Volvo PV og Duett med B16 og B18 -motorer kan man bytte kamlager og en kamaxel koster maks 2000 kroner.
Og de lagrene holder 40 000 mil eller mer. Bra utvikling?
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#6 » 11:05:19, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde en liten snabbkoll på www.bildelsbasen.se och det fanns gott om lock och kompletta motorer på 1,2 liter till Skoda men det verkar finnas både 3 och 4 cylindriga typer. Det var inga hutlösa priser.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Torbo (trådstartaren)

#7 » 11:11:35, 14-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det må jeg sjekke. - takkar..
Jeg trenger 3-sylindret AWY-motor. Tror ikke det er så mange av dem?
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Torbo (trådstartaren)

#8 » 10:04:48, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Litt stempelsjau i dag! Elendige VW-greier! Det vil ta for lang tid å forklare! Tilliten til VW er borte! Like langt borte som det ene stempelet som gikk i s
måbiter på grunn av registerhavari! Kjedehopp! Kvaliteten på registerkjedet er ca 1/4 av hva andre bilfabrukker har, selv remmer holder over det dobbelte! Kalkulert levetid? Eller er det noen som skla finne opp motorer på ny med denne "øko-nyvinningen" av en motor? "Light-hightec" = skrap! Er jeg heldig får jeg den til å gå 100 000 km til, 230 000 totalt, men da er det nok slutt? Da er det nok elektronikken som faser ut.... ?
Motrvask er aldri feil?
Skulle ha ordnet med Duetten i dag, me ndet var så kalt og guffent at jeg måtte melde pass! Hoveårsaken er at det ikke blir god tørk på tokomonent-malingen jeg skal bruke på tanken. Men det ble med tanken, i det minste..

Fabiaen:
Nå etter 40 mil så har ikke oljenivået beveget seg synlig på peilepinnen!
Så nå er motoren blitt bedre enn aldri før!

En kombinasjon av flere modifiseringer har gjort susen.

Slik er tennpluggene ut i dag:
Bild

Tidligere va de både sotete og til tider oljete.
Stempeltoppene var også litt brun-orange som på tuppen av tennpluggene.

Tidlgere svarte og oljete.

Så her har jeg hatt flaks!

Nå skal den holde 120 000 - 130 000 km til, helt til registerkjedet må byttes igjen.
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Torbo (trådstartaren)

#9 » 10:08:11, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå har jeg kjørt 140 mil med mineralolje og byttet olje og filter i går. Går over til delsyntetsik 5w-40 castrol. Deretter skal jeg bruke helsyntetsik 5w-40 Mobil1
Filteret ble sprettet opp og sjekket, og det var mye rester fra innkjøringen.

Oljeforbruket er nå ca 0,15 liter per 140 mil. Perfekt!
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Torbo (trådstartaren)

#10 » 10:09:25, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fabiaen kom seg til EU-kontroll. Men jeg fikk mangel på høye utslipp. Det var litt i grenseland, men det virker som katalysatore eller lamdasensorene kan ha tatt skade av tidligere oljeforbruk?

Spørsmål om løsninger ---
Rense lamdasensorer? nye?
Rense katalysator? ny?
Sette inn avstandsstykke til den ene eller begge sensorene for å lure CPU-en?
Bytte katalysator?
Sjekke eksoslekkasje?

Sette inn en billig katalysator i serie med den gamle - etter?
Flytte den siste sensoren til enden på den nye?
Eller bare la den sitte i serie og ta den siste finishen på eksosen uten sensor?

Noen som vet hvor mye strøm som går fra lambdasensor til ECU-en?
Får jeg greie på det, kan jeg sette inn passende motstander eller poensiometere for å finjustere utslippene mens måling foretas.

Ved å justere forholdet mellom før-lambda- og etter-lambdasensoren har jeg håp om å løse problemet for en rimelig sum, i stedet for å bytte dyre deler.
Trenger info her?
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Torbo (trådstartaren)

#11 » 10:47:29, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sylindrene ble presisjonshonet 3/1000 mm, så ble den som ny! Bild

Vekselvis innkjøring og nå 0 oljeforbruk...

2 personer gillar det här inlägget.
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Torbo (trådstartaren)

#12 » 13:08:43, 30-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:ja, ett annat topplock lär väl ha samma problem... Det är ju ett jättejobb, fuska med att slipa ner en lagerhalvan ligger väl närmast till hands eller nya överfall, jag antar det är dom som slits mest?


Je slipte ned o det gikk fint! Polerte også opp selve kamakslingen så den ble fin.
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Torbo (trådstartaren)

#13 » 22:49:54, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har også en Fabia med 1,4 liters motor. De nbrukte vann og jeg byttet toppakning.
Så noen striper i den ene sylinderen. Tenkte det var uproblematisk, da toppakningen var synlig defekt.
Slipte over ventilene med de samme, men de var egentlig fine.
Satte alt sammen igjen og nå går den bra, men det forsvinner fortsatt kjølevæske, må fylle litt en gang i uken.
Ikke mye i forhold til tidligerre, men...
Målte HC i ekspansjonstanken og det viste 85 %. Ikek krise, men det kan vel være noe?

Så så jeg nøye igjennom bildene jeg tok av sylindrene, og det kan se ut som det e en sprekk i den ene som kan lage problemer?
Tok et utsnitt av noen biler og fant dette:

Og nå har jeg bestilt nye sylinderforinger. En i Verksted og maskinklubben i Norge hadde tilfeldig vis fire liggende..
Så får jeg dem i løpet av uken og så bytter jeg til helgen om jeg får tid?

Hva sier dere?




Bild

1 person gillar det här inlägget.
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Torbo (trådstartaren)

#14 » 23:29:03, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Et bilde til:
Bild
Senast redigerad av Torbo 09:34:06, 06-09-2017, redigerad totalt 1 gång.
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Torbo (trådstartaren)

#15 » 23:30:46, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Et bilde til
Bild
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se