Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Startmotor problem

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Tias BM (trådstartaren)

#1 » 00:52:58, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotorn går tungt! Den slår inte till när den sitter i bilen! Plockade bort den och kopplade ström direkt då går den runt men tungt! Har plockat isär den nu och allt mekaniskt verkar gå lätt! Kolen är bra! El fel?
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel



Lars-Peter D

#2 » 08:48:30, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilmodell, motor, årgång ?
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

Tias BM (trådstartaren)

#3 » 11:31:39, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kadett c 1975 1,2liter
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Lars-Peter D

#4 » 11:58:19, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Solenoiden förbikopplad vid test? Snurrar starten lätt då? = Bakgavel på solenoid, där "kablarna" skall sitta fast, finns kontakten som solenoiden aktiverar. Är blecket/motblecken brända, har strömmen svårt att gå igenom. Kan fort ge dylikt problem. Torde vara möjligt att öppna och titta/putsa? Alternativt en ny solenoid.

Ett rätt vanligt problem brukar vara att isolering mellan stator och ytterskal är defekt med samma symptom. Vilket ger olika grad av kortslutning. Rost brukar vara orsaken där, men kan vara svårt att se, ibland, utan att demontera statorlindningen. Lika slö via solenoid som förbi i det fallet
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

autorep

#5 » 13:44:53, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det låter att du har bränt startmotorn och har dålig jord till motorn.
kolla att alla kol går lätt i sitt spår, det är ett vanligt fel att ett kol fastnar och då blir startmotorn orkeslös
och kolla det som Lars-Peter skriver oså
Lars-Peter D skrev:Solenoiden förbikopplad vid test? Snurrar starten lätt då? = Bakgavel på solenoid, där "kablarna" skall sitta fast, finns kontakten som solenoiden aktiverar. Är blecket/motblecken brända, har strömmen svårt att gå igenom. Kan fort ge dylikt problem. Torde vara möjligt att öppna och titta/putsa? Alternativt en ny solenoid.

Ett rätt vanligt problem brukar vara att isolering mellan stator och ytterskal är defekt med samma symptom. Vilket ger olika grad av kortslutning. Rost brukar vara orsaken där, men kan vara svårt att se, ibland, utan att demontera statorlindningen. Lika slö via solenoid som förbi i det fallet
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

kimmen

#6 » 15:50:27, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om rotorn tar i statorlindningarna vid belastning, i så fall kolla bussningarna
Smörj bara med motorolja, inte fett

Men först, kolla om det finns jord mellan startmotor och batteri
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Tias BM (trådstartaren)

#7 » 23:02:35, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla och testa lite imorgon! Tack så länge!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

torbjorn_forsman

#8 » 00:24:48, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lagerbussningar brukar man kunna få tag i hos någon f d Bosch-verkstad för ett par tior per styck.
Bussningen i drevänden kan man i nödfall pressa ut och vända ett halvt varv, den belastas ju bara ensidigt.

På en del 70-talsstartmotorer med en "fläta" mellan solenoiden och statorlindningen så kan den ärga sönder så det bara är några få koppartrådar som gör kontakt. Framför allt är det vanligt på bilar där startmotorn sitter svårt utsatt för fukt och vägsalt (t ex VW-bussar och en del framhjulsdrivna bilar med tvärställd motor).

Det här är ju förmodligen en Bosch-startmotor med statorlindningen doppad i mjukplast. Den är mycket säker mot kortslutning mellan lindningen och jord, så länge lindningen inte blir bränd.

Rester av olja, fett och annan smuts på kol och kollektor kan också ge dålig kontakt som får startmotorn att knappt orka dra runt sig själv. Där måste det vara absolut fettfritt - tvätta ren kollektorn och kolen med t ex isopropanol, se till att det är rent kring kolhållare och gavel, och smörj inte lagret i kollektoränden så mycket att olja kan krypa ut. Glöm inte att göra rent mellan lamellerna i kollektorn genom att t ex skrapa med lämpligt verktyg och sedan skrubba med isopropanol och tandborste.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tias BM (trådstartaren)

#9 » 16:50:28, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testade om startmotor gick runt utan solenoid och det gjorde den utan problem! Så blev att riva bland skroten och hittade en startmotor till volvo b21. Samma nr på den solenoiden som på opeln så nu funkar den! Så tack för alla svar och hjälpen!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!

2 personer gillar det här inlägget.
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

torbjorn_forsman

#10 » 18:48:04, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla dock för säkerhets skull att drevet rör sig som det ska. På många Bosch-startmotorer är tryckstången på solenoiden justerbar, och ska ställas in på olika mått beroende på vilken startmotortyp solenoiden ska monteras på.
Kolla hur långt stången sticker ut på gamla resp nya solenoiden då ankaret är intryckt till ändläge, och justera om nödvändigt. Feljusterad tryckstång kan i värsta fall leda till att drevet tar i startkransen medan bilmotorn går, eller att drevet inte kuggar ur pålitligt då man släpper nyckeln.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tias BM (trådstartaren)

#11 » 22:01:29, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Kolla dock för säkerhets skull att drevet rör sig som det ska. På många Bosch-startmotorer är tryckstången på solenoiden justerbar, och ska ställas in på olika mått beroende på vilken startmotortyp solenoiden ska monteras på.
Kolla hur långt stången sticker ut på gamla resp nya solenoiden då ankaret är intryckt till ändläge, och justera om nödvändigt. Feljusterad tryckstång kan i värsta fall leda till att drevet tar i startkransen medan bilmotorn går, eller att drevet inte kuggar ur pålitligt då man släpper nyckeln.


Ska kolla det! Synd om det skulle hända något! Tackar för det!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kjällå, Ole.L, Towil och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se