Lars-Peter D skrev:Solenoiden förbikopplad vid test? Snurrar starten lätt då? = Bakgavel på solenoid, där "kablarna" skall sitta fast, finns kontakten som solenoiden aktiverar. Är blecket/motblecken brända, har strömmen svårt att gå igenom. Kan fort ge dylikt problem. Torde vara möjligt att öppna och titta/putsa? Alternativt en ny solenoid.
Ett rätt vanligt problem brukar vara att isolering mellan stator och ytterskal är defekt med samma symptom. Vilket ger olika grad av kortslutning. Rost brukar vara orsaken där, men kan vara svårt att se, ibland, utan att demontera statorlindningen. Lika slö via solenoid som förbi i det fallet
torbjorn_forsman skrev:Kolla dock för säkerhets skull att drevet rör sig som det ska. På många Bosch-startmotorer är tryckstången på solenoiden justerbar, och ska ställas in på olika mått beroende på vilken startmotortyp solenoiden ska monteras på.
Kolla hur långt stången sticker ut på gamla resp nya solenoiden då ankaret är intryckt till ändläge, och justera om nödvändigt. Feljusterad tryckstång kan i värsta fall leda till att drevet tar i startkransen medan bilmotorn går, eller att drevet inte kuggar ur pålitligt då man släpper nyckeln.
Användare som besöker denna kategori: Kjällå, Ole.L, Towil och 12 gäster