Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Caddy 07 1.9tdi med för högt K-värde

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Klazzon (trådstartaren)

#16 » 20:46:10, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering :

Idag gjordes en ny besiktning av bilen, resultat godkänd!
Frågan återstår ju dock för...
Vid besiktningen (på annan Station) fick vi 0,1 i värde. Verkstaden som gjort diverse felsökning tyckte detta var ytterst märkligt och gjorde ytterligare en kontroll samma resultat som innan ca:1.2
När de kollade aktuellt värde på tomgång 0.09-0.1

Det vi gjorde innan besiktning var att byta olja och filter x2 samt köra i bsr-tuningen igen.

När man gör detta testet vilka varvtal ska man använda?
Detta verkar vara en springande punkt och har inte hittat någon info?

Jag luktade lite på luftfilter som inte vart bytt vid servicen? och visst kunde man känna en avgasdoft men upplevde det inte som sotigt.

När han pratade med verkstaden så hade de bytt olja o h även testat helt utan luftfilter utan effekt.

Jag luktade även på avgaserna och min amatörmässiga bedömning var att det luktade normalt
Vid "tomgasning" ett snabbt tryck på gasen och sedan släppa så restvarvet tangerar 4500-5000rpm kan man skönja en lätt rökpuff av svarta avgaser.

Ja, problemet är ju löst, den är nu godkänd ytterligare 7 månader.
Men ursprungliga orsaken verkar vara kvar.
Hade varit intressant och testa på ytterligare en verkstad men då kostar det fort ganska många pengar

Har en gnagande känsla av kamaxeln men känns konstigt, Bilen är en 07:a på 15000mil så den är ju inte lastgammal!

Stort tack till all information som kommit fram. Får jag någon klarhet i varvtalet så återkommer jag, annars blir det väl om 7mån... [FACE WITH TEARS OF JOY]

/Magnus

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Klazzon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:09, 19-10-2011
Ort: Reftele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605, Bm400, Duttra ue28



MagnusGoransson

#17 » 22:53:38, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt!

Är den manuell kan du beställa hem en kopplingssats. Den kommer ge sig snart om orginalskiten sitter kvar. Köpr i så fall en "riktig" koppling och inte orginal. Denna bytte jag till i min caddy: https://www.skruvat.se/show.aspx?k=370143 Det är en sats komplett med svänghjul och hela rasket så man bygger bort dubbelmassesvänghjulet.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Myhran

#18 » 07:16:51, 07-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet ang caddy och K-värde är att finns det inga felkoder så är det ursotning som gäller, brukar köra bilen varm och sen åka 100-110 på 3:an i 1-2 mil, och sen utför man fullgas accelerationer växel 1-5 till den hastighet man själv vågar släppa ut bilen till flertalet i följd!

Detta hade vi stora problem med just caddy då snälltillägget på 0,4 på bilprovningen togs bort. Försökte förklara flertalet ggr för olika kunder hur de skulle göra när deras bilar inte gick igenom men ingen lyckades köra så hårt så de blev att jag själv fick köra dem i slutändan och jag fick alltid igenom dem,
Så finns det inte några felkoder eller att som tidigare nämt någon tendens till att kamaxeln är sliten är det till 90% säkerhet en riktig utkörning som gäller, hur hårt de än låter!

Med vänlig hälsning,

1 person gillar det här inlägget.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JPEG och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se