Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Caddy 07 1.9tdi med för högt K-värde

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Klazzon (trådstartaren)

#1 » 23:14:59, 22-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Vet inte om det platsar på maskinisten, men är ju ett motor problem och sitter i en bil som ofta används av maskinister

Annars får mod. ta bort eller skicka till rätt avdelning!

Min gamla caddy som nu körs av lillebror har bekymmer med besiktningen. När de testar K-värde ligger det på 1.27-1.36 och gränsen är 0.6 enl. pappret.
Den är på verkstad (ej märkes) och ett antal saker är testade och försöker räkna upp dem här, möjligt att jag missar något men adderar det om det kommer upp ibland svaren.
Motorn är enl uppgift "urkörd" - ingen effekt
Superrensmedel är adderat för att städa ur partikelfilter - ingen effekt
EGR ventil uppmätt - ok
EGR pluggad - ingen effekt
Bilen har varit trimmad med BSR (nu återställd) - ingen effekt
Lambdagivaren är uppmätt OK - ingen effekt
olja och luftfilter är bytt - ingen effekt
En tanke är nu turborelaterad, kan den släppa igenom så mycket olja att den påverkar värdet? Borde det inte märkas på oljeförbrukningen. Inte onormalt vad jag vet.
Andra tanken är insprutning/spridare men vad kan man leta efter här?

Någon som har ytterligare tips? Allt mottages tacksamt!

Tack på förhand!
Magnus

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Klazzon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:09, 19-10-2011
Ort: Reftele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605, Bm400, Duttra ue28



torbjorn_forsman

#2 » 00:15:37, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ryker den märkbart vid normal körning? Hur luktar avgaserna jämfört med andra dieselbilar av samma generation?
Hur är det med oljeavskiljare, backventiler mm i vevhusventilationen - är allt sådant i perfekt ordning eller finns det igengrodda eller trasiga saker där?
Har man kopplat in diagnosutrustning (t ex VAG-COM) och den vägen tvingat motorstyrsystemet att göra en extra grundlig regenerering av partikelfiltret? Tänk på att när regenerering pågår, så bör man köra med högt varvtal och låg, jämn belastning på motorn för bästa resultat. T ex ligga på 3:an i normal landsvägsfart och hålla sig på planmark, undvika backiga vägar eller tät trafik.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Lundmark

#3 » 00:20:16, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa motorer kan göra en gråhårig! Ett vanligt fel på dessa PD motorer är att kamaxeln slits ner pga dåligt materialval från fabrik.. Vilket gör att du får felaktiga ventilöppningar och därav högt k värde. Spridarna går även att ställa in men med diagnossystem kan man kolla upp om dom synkar mellan varandra.
Turbon kan även bidra men hur ser det ut i slangar och i turbo.? Grisar det mkt olja?
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

Klazzon (trådstartaren)

#4 » 00:20:39, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra input! Tackar, står som sagt på verkstad nu men ska hämta hem den på måndag för en ny besiktning och köpa mig lite körningstid. Ska ta med dina frågor samt kika lite själv så återkommer jag!

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Klazzon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:09, 19-10-2011
Ort: Reftele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605, Bm400, Duttra ue28

magloman

#5 » 09:18:28, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med ovan och en utläsning mha vcds är nog viktigt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

mathiast

#6 » 09:30:22, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man verkligen mäta kvärde på en bil med partikelfilter??
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

cad59

#7 » 09:39:33, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar slå i lite e85 innan bes....
cad59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:05:28, 31-07-2014
Ort: trelleborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: bm840, sunward grävare, valpadana1650hts, zetor 4718 x 2,6945,4011,3011,7745
Lanzing truck,Volvo fm420 globbe kran vxl Cadillac coupe deville-59, jonsered fr13 gilson slunga
Pellebyggd vägsladd

RoyalMental

#8 » 09:43:30, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om kamaxeln är sliten ska den gå lite som en fiskebåt, brukar låta mkt om man lyfter på luftburken, även lukta avgaser där. Det var även vissa Caddys som var feltypade med för lågt K-värde, 0.5 när det skulle vara 3.5.
Mäta K-värde är som att mäta lambdavärdet, ska ju kontrolleras att det funkar.


Skickat från min D6503 via Tapatalk
RoyalMental
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:37, 24-08-2014
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM Volvo 473 DD15
BM Volvo 320 Buster

BM 4 ever

#9 » 09:45:43, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

har hört att det inte hjälper. har oxå hört att det blir högre värden. samt att det brukar hjälpa till att sänka k-värdet. vad tusan stämmer egentligen? :huh:
Själv har jag provat en gång med ca 10% etanol, vet ej säkert om det blev någon egentlig skillnad
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

RoyalMental

#10 » 09:58:49, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar sällan funka, allrahelst om nu kammen är sliten.

Skickat från min D6503 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
RoyalMental
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:37, 24-08-2014
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM Volvo 473 DD15
BM Volvo 320 Buster

torbjorn_forsman

#11 » 22:32:39, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

E85 blandar sig inte med dieselolja. Det som händer är att bensinen och eventuellt en del av tillsatserna i E85 blandar sig med dieseln, och spriten lägger sig för sig själv tillsammans med eventuellt vatten i tanken om det får stå i lugn och ro och skikta sig. Skulle man röra ihop det till en emulsion som går att få fram hela vägen till spridarna, så kommer man förmodligen att få kraftigare "dieselknack" än vanligt eftersom etanolen är svår att tända med förbränningsvärme, den brinner förmodligen upp först med en viss fördröjning när hela bränsleladdningen redan är insprutad i cylindern. Det medför sannolikt högre NOx-utsläpp än vanligt, och partikelutsläppen blir åtminstone inte mindre än då man kör på enbart diesel.

Det etanolbaserade dieselbränsle ED95 som används i stadsbussar på vissa håll är något helt annat än E85. Det innehåller dels s k tändförstärkare (något glykolliknande) som ska underlätta kompressionständning, och dels diverse smörj- och stabiliseringsmedel för att common rail-system och spridare ska få dräglig livslängd. Dessutom bör man veta att en ED95-motor har betydligt högre kompression än en "vanlig" dieselmotor, för att säkerställa någotsånär pålitlig tändning, fullständig förbränning och måttliga utsläpp av oförbrända saker.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MagnusGoransson

#12 » 23:20:55, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där modellen har en avgaskylare som är en otroligt dumt konstruerad sak. Framvagnsbalken måste ner vid byte och för att kunna ta ner den så måste man ha "pluggar" som håller den på plats för att inte förstöra framvagnsinställningen. Vet iofs inte om den kan påverka k-värdet, men den jag köpte för några år sen hade noll ork i motorn och det berodde på avgaskylaren.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Klazzon (trådstartaren)

#13 » 00:40:02, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju kommit in en massa idéer och förslag! Måste nog skiva ner dem annars glömmer man hälften...

Kamaxel låter intressant men tråkigt... Hur skulle spridare kunna diffa? Går inte de på axelgivare och alltid "rätt" De borde inte kunna påvisa sliten kam?
Går det inte att justera pump/spridare via diagnos?

Jooo... de kollar avgas om de via sin dator ser att någon kopplat upp sig mot bilen. (enligt vad jag har hört via hörsägen???)

Om vi dissar sprit, vad händer med säg 10% bensin typ vanlig 95/98?

Ska kolla luftburken, vet att den tjuter lite ibland (varierande) vid normalt gaspådrag typ som om den tjuvdrar luft i ett litet hål. Inget jag tänkt på då den gått normalt...

Avgaskylare låter mest tråkigt och det hoppas vi inte på. Motorn pinnar på riktigt bra för övrigt,

Vi ska se vad veckan har att erbjuda,

Ha det gott och stort tack tills vidare,
Magnus


Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Klazzon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:33:09, 19-10-2011
Ort: Reftele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 605, Bm400, Duttra ue28

Turbodiesel

#14 » 01:03:44, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du tanka något "konstigt" så försök få tag på ecopar, syntetisk diesel som används till skyliftar, gruvmaskiner & andra "inomhusdieslar" för sin renhet. Annars tycker jag inte att du ska experimentera med främmande bränsletyper alls.

Det första borde ju vara att kolla med VCDS om några värden vid drift avviker, luftmängd, turbotryck, insprutningen börvärde & liknande.. Har inte gjort det på någon PD vilket jag gissar att du har, men på de gamla säger det ofta en del bara man kan tolka.

Senaste bilen här med röktäthetsproblem deluxe var en Jeep grand cherokee med MB2,7cdi, på den hade tratten i luftburken lossnat och fastnade mot luftintaget på tvären. Kunden hade betalt över 15k i veckors felsökning & byte av det mesta på insprutningssidan & fått pris på motorbyte.. Det var ganska kul att hitta felet på två minuter, och jag fick bra betalt :grin:

Trevlig bil förövrigt :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Lundmark

#15 » 06:50:51, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang kammen så brukar det första visa sig med att luftfiltret är sotigt från avgaser, eller en del av det iaf. minns du hur gamla luftfiltret såg ut?
Spridarna påvisar inget kamslitage för dom går på en egen bana mellan avgas och insugets nockar.
Som jag har förstått så verkar avgas nocken slitas först.
Vad är det för årsmodell på caddyn?


Ett urdrag om problemet-
"As one or more exhaust lobes on the camshaft begins to wear, lift is reduced, but the exhaust valve still opens. No noise is present because the engine has hydraulic lifters (with remarkable ability to pump up and maintain valve clearance). As the condition deteriorates, sometimes odd MAF codes are stored, "implausible signal" etc. Exhaust cannot exit the cylinder fully because the valve is barely opening, so there is some reverse flow into the intake the next time the intake valve opens. It all hits the fan once the top of the lifter gets a hole worn through it. At that point the lifter collapses and the exhaust valve doesn't open at all. The four stroke cycle becomes three- intake, compression, power, and nowhere to go........ followed by pow! back through the intake plumbing "
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bmrobban och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se