Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Motorn dör VW LT35 2.8 tdi

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

217Henrik (trådstartaren)

#1 » 10:12:53, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har en VW LT35 -03, 2.8 TDi som jag har byggt om till husbil.
Har fått ett problem med motorn som vi inte lyckas hitta.
Motorn lägger av emellanåt när jag kör och finns ingen 'röd tråd' vid händelserna.
Det 'smäller till', ungefär som när en växel hoppar ur, sen dör motorn helt.
Händer oftast när motorn är varm och jag har kört lite längre sträckor.
Dock aldrig problem att starta den, varken innan eller efter den dör.
Diagnosen sa bränsleinsprutargivaren, så den är bytt men problemet finns ändå kvar.
Efter har vi tagit en ny diagnos och då säger den fortfarande samma sak, trots vi bytt givaren.
Är det någon som stött på samma problem eller kanske har en idé om vad det kan vara?
/Henrik
217Henrik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:31, 04-05-2017
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magloman

#2 » 13:51:32, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lär ju va ledningen fram till givaren eller kontakten mot databoxen eller databoxen själv.
Kollat den stora kontakten så den är fin i stiften?

Längesen den var inlämnad hos vw, det kommer nyare mjukvaror ibland som har buggfixar mm?
Även mer toleranta i vissa fall.

En riktig exakt felkod från vcds skulle nog hjälpa oxå.
Helst skärmdump så man ser vad den skriver.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Stefan1972

#3 » 16:17:40, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

värt att poängtera är ju att en felkod talar om vad man ska börja felsöka, inte vilken del man ska byta. Är givaren bytt så är det väl som redan indikerats nåt fel i kablaget eller jordfel eller gud vet allt. Kabelbrott i härvor är ju inget ovanligt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

runewilliam_merc

#4 » 16:56:16, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mener å huske at det finnes et skriv i rød bok på Elsawin ang. Dyseproblem på disse motorene. Ellers er det verdt å nevne at det ikke er hydrauliske ventil løftere på disse motorene.

Hilsen Rune
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

mathiast

#5 » 17:19:21, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom vanliga vw tdi motorerna kräver i stort sett bara ström till boxen samt kontakt med vevaxelgivaren och pumpen för att starta.
Så matningen och dom kablagen kan ju vara en början
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#6 » 18:57:52, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om felkod för samma givare återkommer trots att givaren är bytt, så är det skäl att misstänka inte bara kablaget till givaren utan också den ingång i styrdonet som ska ta hand om signal från just den givaren. En gång var jag med om liknande bekymmer på en Mercedes personbil, som visade sig bero på att styrdonet var fullt med vatten! Efter att ha tömt och torkat det och reparerat några avfrätta komponentben, så fungerade allt bra.
Men börja med att avsyna kabelstammarna noga, om det finns misstänkta skador (t ex om en sträcka av kabelstammen kan tänkas ha blivit fylld med vatten eller olja eller om det finns kläm- eller brännskador någonstans), så tveka inte att skära upp kabelstammen för att se om det finns några invändiga skador.
Ibland kan man råka ut för att låshakarna som håller hylsorna på plats i kontaktdon för t ex givare släpper, så att hylsan kryper in lite för långt i donet och inte längre gör pålitlig kontakt med givarens stift. I synnerhet om kabeln har varit hårt sträckt.
Jordpunkter som sitter utsatt till för vägsalt mm är också värda att kolla. Ibland kan kabelskon se relativt hel ut, men saltblandad fukt har krupit långt upp i kabeln och fått kopparledarna att ärga sönder några cm från kabeländen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

maggen

#7 » 20:16:34, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det där en commonrail? Har varit med och felsökt lite på en sådan men tyvärr inte kommit ända fram till lösningen. Tror det var hötryckpumpsbyte som var nästa steg då. Hade tillgång till en från ett tidigare motorbyte. Det var egentligen tryckreglerventilen jag skulle vilja byta men tyvärr innebär det komp högtryckspump.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mathiast

#8 » 20:37:44, 04-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det cr så blir felmöjligheterna betydligt större än med elektronisk styrd mek insprutning
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

217Henrik (trådstartaren)

#9 » 06:27:08, 06-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren! Riktigt bra funderingar! Då har jag en hel del att försöka kolla på nu i helgen!
Tror också det måste vara något elektroniskt, eftersom den bara 'smäller' när den dör. Jag återkommer när vi kollat lite!
217Henrik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:31, 04-05-2017
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Myhran

#10 » 07:22:42, 07-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon vänlig själ använt askkoppar som mugghållare brukar motorstyrdonet se väldigt otrevligt ut på dem, på just 2.8 sitter motorstyrenheten bakom mittkonsolen precis under askkoppen med elanslutningarna uppåt!
Har lött om ex. Antal kablar där, på en bil har jag tom bytt alla kablar då alla hade ergat av, även strömförsörjningsreläet till styrboxen sitter där bakom, så kolla dem först!

Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

217Henrik (trådstartaren)

#11 » 14:46:26, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Liten uppdatering..
Efter många undersökningar och delar bytta har vi hittat problemet. Det var en av spridarna som hade lagt av. Beställde en ny från Tyskland (halva priset) och nu går den som en klocka igen. Riktigt skönt!
Hoppas detta kan hjälpa någon som får liknande problem, för det visade sig inte vara något självklart! Ha det bra!

3 personer gillar det här inlägget.
217Henrik
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:31, 04-05-2017
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se