Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

elbil

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Holger

#16 » 17:23:48, 06-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Det är ju med de vinterklimat vi har här som det är intressant hur en tesla tex klarar sig osv..
verkar ju va lite drag i dom :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=nIV9nb9w_Hw&t=164s

Vad jag har läst så är det bara exeptionellt drag i dom de första en-två sekunderna, sedan är "vilken Mustang som helst" snabbare i accelerationen.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



Martin.Eriksson

#17 » 17:44:32, 06-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Martin.Eriksson skrev:Det är ju med de vinterklimat vi har här som det är intressant hur en tesla tex klarar sig osv..
verkar ju va lite drag i dom :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=nIV9nb9w_Hw&t=164s

Vad jag har läst så är det bara exeptionellt drag i dom de första en-två sekunderna, sedan är "vilken Mustang som helst" snabbare i accelerationen.


Ja men är ju 0-100 på 3.1 sek så då är de ju bara dom sek som räknas :vissla:
såg nått dragrace mot en ferrari eller nått å var som du säger bara i början som teslan stack iväg men sen blev den från åkt..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

lesse (trådstartaren)

#18 » 19:38:13, 06-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

2012 -2300 mil 84000 kr 3 års garanti bra vinterdäck dieselvärmare.
lesse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:20, 01-02-2010
Ort: söderköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil

d557017

#19 » 20:13:29, 06-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

lesse skrev:2012 -2300 mil 84000 kr 3 års garanti bra vinterdäck dieselvärmare.


Ok :thumme:
Hur är det med batteriet på den, leasar du det eller äger du det?
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Trondos

#20 » 10:02:39, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her i Norge har det "tatt av" med elbil. Det er nå over 100 000 elbiler registrert her i Norge.
Årsaken til dette er nok at vi hadde et norsk firma, Think, som var tidlig ute med å lage elbiler. Dette var små, fule biler som man måtte være entusiast for å like. :mrgreen:
For å øke salget av disse, ga myndighetene mange fordeler for elbiler, sånn som:

-Ingen bilavgifter ved kjøp, også fritatt for moms. Avgiftene på bil her i Norge er ellers blant de høyeste i Europa, sammen med Danmark.
-Tillatt å kjøre elbil i kollektivfelt ellers reservert for buss og taxi.
-Gratis parkering på offentlige parkeringsplasser.
-Gratis å kjøre gjennom bomringen (avgiftbelagte veger)

Dette har ført til at salget øker år for år, her er en liste:
Mestselgende elbiler i Norge
1. Nissan Leaf: 27.115
2. VW e-Golf: 15.991
3. Tesla Model S: 11.615
4. BMW i3: 8.011
5. Kia Soul: 6.832
6. VW e-Up: 6.632
7. Renault Zoe: 3.431
8. Mitsubishi i-Miev: 3.309
9. Peugeot iOn: 2.340
10. Citroën C-Zero: 2.248
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

dc_lindberg

#21 » 10:36:19, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...för många exempel...:
https://www.youtube.com/results?search_ ... +explosion

Det är ju inte syra batterier precis som man använder...
I som vurmar -så- för batteridriften... det -kommer- en räkning... snacket om batteri-kärrornas förträfflighet är identisk med hur det lät om kärnkraften en gång i tiden...

Det som ni heller inte tänker på, är att el-bilen inte hörs, alls,... o det gör den till en betydande trafik fara...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Rubert

#22 » 11:33:01, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår elbil jag har en "ljud anläggning" som ger ifrån sig ett vinande ljud vid låga farter för att väcka uppmärksamhet hos personer nära bilen.
Personligen tycker jag att debatten om elbilars ljudnivå är lite komisk med tanke på hur många fotgängare som med berått mod försöker fjärma sig från omgivande ljud med hjälp av lurar med ljud från en symfoniorkester, örongodis med Lars Roos, heavy metall, ljudinspelningar av häftiga V8'or eller kanske ring P1 med Teppas.
Enligt ett inslag på radion för en tid sedan forskas intensivt på hur elbilar ska låta för att inte vara en trafikfara i tätortstrafik. Det lär vara en lagstiftning på gång.
Vid högre hastigheter är det väl med elbilar som med dom allra flesta moderna bilar däckljudet som dominerar ljudbilden.

2 personer gillar det här inlägget.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

magloman

#23 » 12:16:50, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När dom acc testar elbilar lär halva batterikapacitet gå åt på några sek bara :lmao:

Elbilar blir riktigt intressant när dom körs på bränsleceller.
Då kommer nog den stora massan börja fundera på att skaffa elbil.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#24 » 18:09:09, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev:Det som ni heller inte tänker på, är att el-bilen inte hörs, alls,... o det gör den till en betydande trafik fara...


Renault-elbilar från 90-talet hörs på långt håll, kylfläkten för motor och motorstyrning låter som en höfläkt. Vintertid bidrar bensinvärmaren också till ljudintrycket.

Om man rent allmänt bekymrar sig om att elfordon skulle vara alltför tysta, så föreslår jag att man går ut och lyssnar kritiskt på spårbundna elfordon, eltruckar mm. Det finns gott om ljudkällor - pipande, surrande och knarrande ljud från motorstyrningar, fläktar, transmissionsljud mm. Det finns ingen anledning att tro att drivlinan skulle bli tystare bara för att den är installerad i ett gummihjulsförsett fordon.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

lillmalen

#25 » 18:27:53, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar kanske om inte diskussionen gick likadant i början av förra seklet. Bensin, är ni inte kloka, kan explodera. Havre det är grejjen det!

2 personer gillar det här inlägget.
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

dc_lindberg

#26 » 23:35:05, 08-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag -är- seriös i min kritik om att de är för tysta. Jag -har- sett dem, på nära håll, men inte hört dem o jag hör hyfsat även om inte som när man var ung. Det är ett betydande bekymmer hur tysta de är. Att jämföras med spårvagn... jag har bott i Budapest... så den jämförelsen var lite haltande... en HD med raka rör kan konkurrera med spårvagnen och el-bussen i Budapest!...

Industrin har också tagit detta bekymmer på allvar och man håller på att utveckla system som ska skapa "lagom" oväsen för användning inom tätort, just för att dessa homo erecti non sapiens med "inte höra på apparater" över öronen skall ha en chans att höra att det kommer ett fordon...

Gällande däck-ljud... märkligt att de tillåts... ja "regn däcken" som ger ifrån sig minst 110dB på motorvägen... går ju inte att köra med öppet fönster längre pga dessa dj.* däck!
Samtidigt så hörs dessa däck mycket lite i låg fart... så de bidrar inte till ökad säkerhet på by- och stadsgator genom att ge fordonet på vilket de sitta till känna...

I samma anda så strävar jag efter att mina mopeder inte skall låta mer än BMW K75 i original skick med original ljuddämparsystem! Å -de- låter så lite att fotgängare inte reagerar på att kan kommer puttrande... så, nog kastar jag sten i detta glashus alltid!

Gällande lillmalens kommentar.
Njae... riktigt så var det väl inte?
Det som -var- 1880-1890 var att elbilen föredrogs framför bensinbilen; av exakt samma skäl som man idag försöker "lansera" den ;-)
Tyst. Ren. Smidig.
Det som man ogillade med Ottos maskin var, oväsen, rök, olja, smuts, osv - man hade ju fått ett alternativ som gjorde stan -ren- tillskillnad från Havremotorernas nedskräpning!

Tyvärr så var batterierna kraft för låg, och aktionsradien därmed på tok för kort.
Man hade löst detta i New York med att man kunde byta hela batteripaketen på taxibilarna (för samtliga taxibilar -var- el-drivna i New York på 1890-talet); men... man kunde inte matcha ottos motors aktionsradie... o för att inte tala om vinter och de problem som tillhör den årstiden... så, Ottos motor tog död på el-bilarna...
Såg ett program om detta på SVT för ngr år sedan. Finns säkert något klipp på YouTube.

Problemen med el-bilen, vilka belystes så väl av TopGear gänget, är att batterierna -väger- , tar plats, tar tid att ladda, har påfallande begränsad aktionsradie... fungerar helt enkelt inte till mer än korta pendlingar... inte ens på landsvägen fungerade det... de var -tvunga- att slå igång explosionsmotorn för att ha ström nog att kunna köra vidare till en laddningsstation...
Så... njae... än har man inte löst problemet med att kunna få med sig tillräckligt många elektroner... explosionsmotorns bränsle är än så länga vida överlägset gällande energi per vikt/volyms enhet...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se