Jo jag -är- seriös i min kritik om att de är för tysta. Jag -har- sett dem, på nära håll, men inte hört dem o jag hör hyfsat även om inte som när man var ung. Det är ett betydande bekymmer hur tysta de är. Att jämföras med spårvagn... jag har bott i Budapest... så den jämförelsen var lite haltande... en HD med raka rör kan konkurrera med spårvagnen och el-bussen i Budapest!...
Industrin har också tagit detta bekymmer på allvar och man håller på att utveckla system som ska skapa "lagom" oväsen för användning inom tätort, just för att dessa homo erecti non sapiens med "inte höra på apparater" över öronen skall ha en chans att höra att det kommer ett fordon...
Gällande däck-ljud... märkligt att de tillåts... ja "regn däcken" som ger ifrån sig minst 110dB på motorvägen... går ju inte att köra med öppet
fönster längre pga dessa dj.*
däck!
Samtidigt så hörs dessa däck mycket lite i låg fart... så de bidrar inte till ökad säkerhet på by- och stadsgator genom att ge fordonet på vilket de sitta till känna...
I samma anda så strävar jag efter att mina mopeder inte skall låta mer än BMW K75 i original skick med original ljuddämparsystem! Å -de- låter så lite att fotgängare inte reagerar på att kan kommer puttrande... så, nog kastar jag sten i detta glashus alltid!
Gällande lillmalens kommentar.
Njae... riktigt så var det väl inte?
Det som -var- 1880-1890 var att elbilen föredrogs framför bensinbilen; av exakt samma skäl som man idag försöker "lansera" den
Tyst. Ren. Smidig.
Det som man ogillade med Ottos maskin var, oväsen, rök,
olja, smuts, osv - man hade ju fått ett alternativ som gjorde stan -ren- tillskillnad från Havremotorernas nedskräpning!
Tyvärr så var batterierna kraft för låg, och aktionsradien därmed på tok för kort.
Man hade löst detta i New York med att man kunde byta hela batteripaketen på taxibilarna (för samtliga taxibilar -var- el-drivna i New York på 1890-talet); men... man kunde inte matcha ottos motors aktionsradie... o för att inte tala om vinter och de problem som tillhör den årstiden... så, Ottos motor tog död på el-bilarna...
Såg ett program om detta på SVT för ngr år sedan. Finns säkert något klipp på YouTube.
Problemen med el-bilen, vilka belystes så väl av TopGear gänget, är att batterierna -väger- , tar plats, tar tid att ladda, har påfallande begränsad aktionsradie... fungerar helt enkelt inte till mer än korta pendlingar... inte ens på landsvägen fungerade det... de var -tvunga- att slå igång explosionsmotorn för att ha
ström nog att kunna köra vidare till en laddningsstation...
Så... njae... än har man inte löst problemet med att kunna få med sig tillräckligt många elektroner... explosionsmotorns
bränsle är än så länga vida överlägset gällande energi per vikt/volyms enhet...