Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Peugeot 407 Kylfläkt

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

AN (trådstartaren)

#1 » 00:58:38, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon mer som haft problem med kylfläkten på en Peugeot 407.
Har en 407 HDI 2007, som kylfläkten verkar ha lagt av på.
Är väl samma typ på fler bilar. Är ju nån inbyggd ECU, och det är väl denna som inte vill vara med.
Märkte det på att ACn inte gick nu när det var lite varmt ett par dagar. Gas i systemet, och magnetkopplingen fungerar, men felkoder på kylfläkt. Den går heller inte att aktivera med diagnosutrustning.
Reparerbart, köpa på skroten,eller finns pirat?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Janson1

#2 » 06:21:24, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle börjat med att kolla om själva fläktmotorn är hel. Jag har för mig det finns två elfläktar som styrs ut av ett dubbelrelä, kolla detta också. Nu kan det skilja sig ganska mycket mellan olika Peugoeter men kolla i alla fall. Säkringarna har du väl redan kollat...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#3 » 06:50:37, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två hastigheter på kylfläkten har varit standard sedan många år på Peugeot och Citroën. Förr i tiden löstes det med en tvåstegs termokontakt och ett förkopplingsmotstånd på halvfartsläget om bilen hade enkelfläkt, om den hade dubbla fläktar var det istället ett knippe växlande reläer som seriekopplade fläktmotorerna på halvfart, parallellkopplade på helfart.
Det finns också fläktmotorer som har förkopplingsmotståndet inbyggt (eller eventuellt ett tredje kol för halvfart, som på torkarmotorer). Bl a använder VAG och Chrysler sådana. Härom året råkade en kollega ut för en fläktmotor på en PT Cruiser som inte ville gå på halvfart, det resulterade i en sönderkörd AC-kompressor. Att fläktmotorn krånglade upptäcktes först när AC:n skulle fyllas och tas i drift efter kompressorbyte. Nödlösningen blev att bygla båda ledarna till den, så att motorn gick på helfart oavsett vilket relä som försökte slå till den, senare köptes en fläktmotor på skroten.
Annars brukar det vanligaste felet när en elkylfläkt inte fungerar fram på vårkanten, vara att motorn har rostat ihop under vintern.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#4 » 08:12:07, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har kollat de säkringar jag hittat. En av dem stod inte i instruktionsboken, och man fick skruva isär säkringsållaren i motorrummet, då den satt under de andra säkringarna. Men tror det var alla jag hittat. Fläkten går lätt runt. Sitter ett relä framme vid fläkten som jag testat, det klickar i alla fall i det.
Men vetinte riktigthurjag ska testa den.Är äl PWM-Styrning.
Många trådar in, och verkar sitta nåt kretskort inbyggt.
Hittade detta nu, men förstår ju inte vad som sägs, eller skrivs.
https://www.youtube.com/watch?v=kidJzi_hsRo
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Trondos

#5 » 09:30:33, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min 2006 307SW har jeg hatt en feilkode i motorstyringen i flere år: Engine cooling fan, ECU fault or actuator malfunction. :???:
Fläkten gikk når den fikk strøm, men den startet aldri ellers.
Nå har jeg satt på en ny vifte (fläkt), men den går heller ikke. :lmao:
Den gamle hadde 15 ohm motstand mellom strømledere og motorhus, det er vel ikke riktig. Nå er feilkoden borte, men hvorfor fläkten ikke går skjønner jeg ikke. :myzsko: :djaevul:
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Janson1

#6 » 21:15:47, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med stor trolighet PWM- styrning...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

AN (trådstartaren)

#7 » 23:34:45, 16-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Med stor trolighet PWM- styrning...


Så då blir det svårt att testa den väl?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Janson1

#8 » 22:27:35, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter 25:45 ca så finns det en inkopplingsanvisning i den ryska videolänken, är det samma som din så är det nog värt att prova... Jag förstår knappt ett ord eller texten, man får titta på bilderna och när dom testar en gammal motor.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

AN (trådstartaren)

#9 » 23:47:36, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det så enkelt som att det alltid ligger batterispänning fram till fläkten, det står ju iaf 30, på den röda? En kabel som talarom att tändningen är på, en kabel att läsa diagnosen i, och en kabel som "styr" när och hur ort fläkten ska gå? Så själva "PWMen" blir genererad i fläktens ECU?

Ser du hur hur/vad han gör med signalkabeln när han testkör? Det räcker väli nte att lägga på 12v? Jordar han den?
Går fläkten då kanske för fullt, om det normalt sitter en givare mellan signal och jord?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Janson1

#10 » 23:51:56, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror: bara plus och minus, motorn går på fullfart, minus på den lilla signalkabeln, motorn går med nån slags lågfart enligt youtubeklippet. Nu behöver det inte vara PWM, det kan också vara så att två kol blir låg fart och fyra kol blir full fart?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

AN (trådstartaren)

#11 » 23:57:17, 17-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag tror: bara plus och minus, motorn går på fullfart, minus på den lilla signalkabeln, motorn går med nån slags lågfart enligt youtubeklippet. Nu behöver det inte vara PWM, det kan också vara så att två kol blir låg fart och fyra kol blir full fart?


Ok, du har nog rätt. PWM var bara gissning från min sida. Torbjörn skrev ju också om extra kol.
Ska skruva bort den i morgon eller på fredag och testa.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#12 » 06:50:27, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man ska inte ta för givet att nummer stämplade på kablarna i Peugeot har något med de tyska anslutningsbeteckningarna att göra. Det är alltså inte alls självklart att 30 är ständig plus från batteriet, utan det ska snarare ses som ett radnummer i en förbindningstabell.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#13 » 23:27:10, 18-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska kolla på detta i helgen.
Men det dök upp en fråga ang PWM. Kan man på nåt enkelt sätt kolla en PWM styrd komponent demonterad från bilen?
Finns det nåt verktyg till detta.
Går kanske med PWM utgången på Arduino? Men en sådan här fläkt drar väl en del ström förstås.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#14 » 06:48:08, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på hur mycket som är inbyggt i den där PWM-styrningen. Om det bara är en effekttransistor som det ska skickas in en färdig PWM-signal i, eller om den ska styras med t ex seriedata eller en likspänning. Det kan kanske gå att mäta på styrsignalen till den för att ta reda på den saken, om det inte står beskrivet i någon verkstadshandbok.
Om prylen inte är alltför hopgjuten utan går att plocka isär, så kanske det är enklast att rita upp schema för den för att begripa hur den är tänkt att fungera.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#15 » 07:46:18, 19-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat att strömsätta den enligt Youtubeklippet?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se