Två hastigheter på kylfläkten har varit standard sedan många år på Peugeot och Citroën. Förr i tiden löstes det med en tvåstegs termokontakt och ett förkopplingsmotstånd på halvfartsläget om bilen hade enkelfläkt, om den hade dubbla fläktar var det istället ett knippe växlande reläer som seriekopplade fläktmotorerna på halvfart, parallellkopplade på helfart.
Det finns också fläktmotorer som har förkopplingsmotståndet inbyggt (eller eventuellt ett tredje kol för halvfart, som på torkarmotorer). Bl a använder VAG och Chrysler sådana. Härom året råkade en kollega ut för en
fläktmotor på en PT Cruiser som inte ville gå på halvfart, det resulterade i en sönderkörd AC-kompressor. Att fläktmotorn krånglade upptäcktes först när AC:n skulle fyllas och tas i drift efter kompressorbyte. Nödlösningen blev att bygla båda ledarna till den, så att motorn gick på helfart oavsett vilket relä som försökte slå till den, senare köptes en fläktmotor på skroten.
Annars brukar det vanligaste felet när en elkylfläkt inte fungerar fram på vårkanten, vara att motorn har rostat ihop under vintern.