Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Peugeot 407 Kylfläkt

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

AN (trådstartaren)

#16 » 00:14:22, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo provat, men inget hände.Tyvärr kopplade jag plus och minus fel, när jag skulle provköra, vet inte om jag brände nåt. Plockade isär den, ett av kolen satt fast, och ett gick kärvt. Rengjorde, så de gick lätt. Tyvärr lossnade en av kolhållarna, men jag lödde dit den igen. Vet inte riktigt hur man bäst löder fast hållaren på den tunna gröna filmen, men tror jag fick till det. Rengjorde kollektorn.
Monterade ihop det, men den verkar inte fungera. Bara att skrota? Eller kan man lösa upp tätningsmassan, och se på komponenterna?

Bild
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



torbjorn_forsman

#17 » 22:28:22, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den "gröna filmen" kallas lödstopplack, under den finns det koppar som går att löda på. Vill man löda på ett ställe på kretskortet som är täckt med lödstopplack, så får man skrapa bort den först.

Visst är det nån slags gummiartad gjutmassa? Jag har stött på den förut i fransk bilelektronik (t ex laddningsregulatorer i Valeo-generatorer från 80-talet), den verkar inte gå att lösa upp med rimliga medel men den är tillräckligt mjuk för att det ska finnas chans att kunna skrapa bort den utan att skada alltför mycket av komponenterna under.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#18 » 23:13:34, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det var en gummiliknande massa. Reagerade inte nämnvärt på aceton, förtunning, brake cleaner, eller gasket remover.
Jo där jag lödde va det ju gamla lödpunkter, så jag tror inte det är problemet. Men det var ganska anfrätt i fläkten. Aluminiumlocket som ligger över elektroniken började bli poröst. Är väl ganska utsatt för salt. Får bli enn bättre beg från skroten.

Men vad händer, när ett eller två kol fastnar inne, inga säkringar har gåt, nåt i "elektronikboxen" borde väl tagit skada?

Får hoppas det funkar med en annan fläkt, så det inte är något i styrningen från bilens elektronikbox.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#19 » 23:44:10, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska hämta en begagnad fläkt i slutet av veckan, så får vi se, om det blir en lång eller kort tråd detta :smile:

3 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#20 » 22:49:27, 26-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då va den monterad, felkoder släckta. Den startade när jag aktiverade den. Monterade tillbaka allt, och startade bilen. ACn fungerade och fläkten gick :smile: Får hoppas den kan tänka sej att fungera ett tag, den va ju begagnad.

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se