Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Ska man ha AC av eller på?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Otto (trådstartaren)

#1 » 07:27:52, 26-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mår AC systemet bäst av att vara av eller på hela tiden? Har VW Tiguaner och en Jeep GC med AC knapp, så det går att välja om AC är av eller på.

Hörde för längesen någon som sa att i Jeep så innehåller kylgasen nåt medel som håller tätningar i skick så den mår bäst av att användas regelbundet.

Slits kompressorn i onödan av att gå hela tiden? Ökad bränsleförbrukning borde inte vara så väldigt stor.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F



Janson1

#2 » 07:42:03, 26-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min dieselbil jag hade för kanske 10 år sedan drog en dl mer per mil med AC:n i gång, jag tror det ligger i det häradet på dom flesta bilar...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ludde eriksson

#3 » 07:48:26, 26-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog skillnad på hur AC:n styrs. De moderna systemen använder ju bara AC när det behövs?
Att det går åt energi till att kyla kan vi nog vara överens om.
Jag har också hört det där att man bör motionera systemet regelbundet, och tycker det verkar klokt.

Ser fram mot sakkunskap på området :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

torbjorn_forsman

#4 » 09:24:35, 26-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att "motionering" skulle vara nödvändig gäller framför allt för äldre AC-system med R12 som kylmedium (alltså bilar av årsmodell 1992 eller äldre), och det även om de skulle ha konverterats till t ex gasol eller R134 vid reparationer på senare år. Det som kan hända med dem är att kompressorns axeltätning klibbar fast i axeln då den står stilla länge, och sedan rivs sönder när man kör igång kompressorn. Men system som har R134 eller ännu modernare kylmedium från fabrik har bättre material i tätningen och annan slags smörjolja, så då är det inte längre någon risk att den klibbar fast.

En del AC-system har komponenter som slits onödigt fort under normal drift (det gäller t ex många Volvo personbilar från 90- och 00-talet, som brukar slita ut magnetkopplingen i förtid för att den står och slår till och från mycket oftare än på de flesta andra konstruktioner), så där kan det verkligen löna sig att ha AC avstängd när den inte verkligen behövs. I synnerhet om det är en bil där kompressorn sitter illa till och det inte går att komma åt att shimsa om magnetkopplingen på plats.

På bilar som saknar magnetkoppling och där regleringen sker genom att kompressorns deplacement ändras (ungefär som i en hydrostatdrift) spelar det ingen roll för livslängden om man har AC på eller inte. Detta gäller t ex VAG-bilar från ca 2004 och framåt, en del av de sista årsmodellerna av Saab, och förmodligen även diverse GM-bilar. Dock bör man komma ihåg att en lömsk sak med ett sådant AC-system är att kompressorn obönhörligen skär om systemet skulle råka bli tomt på kylmedium, även om AC till synes är avstängd. Så om man har en sådan bil och tycker att AC börjar fungera lite halvdåligt så ska man inte skjuta upp läcksökning och fyllning till nästa vår utan åtgärda felet omedelbart. Om allt kylmedium har läckt ut så bör man lägga av remmen till kompressorn innan man ens startar bilmotorn.

Om bränsleförbrukningen ökar så mycket som 1 dl/mil för att man har AC igång så är det förmodligen något fel i systemet som gör att kompressorn får jobba mot onödigt högt tryck. T ex igensatt kondensor, någon elkylfläkt som inte startar när den ska, krångel med expansionsventil/kapillärrör, systemet fyllt med för mycket eller fel sorts kylmedium.

Jag brukar stänga av AC när jag har ett par km kvar på dagens sista körning, för att kondensvattnet i förångaren ska hinna blåsas ur innan man stannar. Då slipper man bakterieodlingar i förångaren, och därmed slipper man också att det luktar blöt dammsugarpåse i bilen nästa gång man kör AC:n. Särskilt viktigt på bilar utan kupeluftfilter.

10 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ludde eriksson

#5 » 09:28:19, 26-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra information :buga:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Stridis2

#6 » 09:31:35, 26-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kyltekniker sa till mig att oljan hjälper till att hålla packningarna mjuka. Stänger man av AC:n på hösten torkar packningarna på vintern och gasen läcker ut. På våren kör man kompressorn så olja kommer runt. Då mjukas packningarna upp och blir oftast täta igen. Fyller man då gas håller detta tills man har låtit kompressorn vara avstängd i någon månad.
Hans rekommendation var att köra kompressorn några minuter en gång i veckan för att slippa dessa problem.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

PerÖ83

#7 » 09:40:36, 26-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ACn hjälper även till att hålla imman borta då den av kondenserar luften som kommer in i kupén.
Och vad jag har fått lära mig av andra verkstäder som jobbar med AC, är att den ska vara tillslagen året runt.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

gaffa

#8 » 11:33:43, 26-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en traktor som luktar "blöt dammsugarpåse" när man har fläkten på. Hur får man bort lukten som troligen kommer från ACn?
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Jope

#9 » 11:46:29, 26-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:En kyltekniker sa till mig att oljan hjälper till att hålla packningarna mjuka. Stänger man av AC:n på hösten torkar packningarna på vintern och gasen läcker ut. På våren kör man kompressorn så olja kommer runt. Då mjukas packningarna upp och blir oftast täta igen. Fyller man då gas håller detta tills man har låtit kompressorn vara avstängd i någon månad.
Hans rekommendation var att köra kompressorn några minuter en gång i veckan för att slippa dessa problem.

Exakt samma sa en kyltekniker till mig ang mitt kylsläp som bara användes perioder under året, där åkte jag på att byta packningar.
Jope
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:55:39, 30-05-2007
Ort: Järna
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#10 » 13:43:46, 26-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu bör man ju komma ihåg att det inte är någon mening att försöka slå på AC på vintern, eftersom avfrostningstermostaten som sitter i förångaren slår ifrån då temperaturen i förångaren är under +2 grader eller något sånt. Så det är möjligen vid kraftigt töväder eller just när man kör ut ur varmgarage som det kan tänkas att det går att få kompressorn att gå en liten stund.
Även detta är ju inte aktuellt på bilar som har kompressor med variabelt deplacement, den pumpar runt kylmedium hela tiden även när AC ser ut att vara avstängd, men drar ner flödet till kanske 5 %.

gaffa skrev:Jag har en traktor som luktar "blöt dammsugarpåse" när man har fläkten på. Hur får man bort lukten som troligen kommer från ACn?


Plocka isär så mycket som möjligt runt förångaren (kylelementet) - det kanske går att ta ut fläkt, värmepaket mm för att komma åt luftsidan av förångaren från bägge håll. Gör rent så gott det går, spola gärna med varmvatten och allrengöring om det är möjligt utan att blöta ner på olämpliga ställen. Se till att dräneringen är i ordning så det aldrig kan bli kondensvatten stående runt förångaren.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se