Att "motionering" skulle vara nödvändig gäller framför allt för äldre AC-system med R12 som kylmedium (alltså bilar av årsmodell 1992 eller äldre), och det även om de skulle ha konverterats till t ex gasol eller R134 vid reparationer på senare år. Det som kan hända med dem är att kompressorns
axeltätning klibbar fast i axeln då den står stilla länge, och sedan rivs sönder när man kör igång kompressorn. Men system som har R134 eller ännu modernare kylmedium från fabrik har bättre material i tätningen och annan slags
smörjolja, så då är det inte längre någon risk att den klibbar fast.
En del AC-system har komponenter som slits onödigt fort under normal drift (det gäller t ex många Volvo personbilar från 90- och 00-talet, som brukar slita ut magnetkopplingen i förtid för att den står och slår till och från mycket oftare än på de flesta andra konstruktioner), så där kan det verkligen löna sig att ha AC avstängd när den inte verkligen behövs. I synnerhet om det är en bil där kompressorn sitter illa till och det inte går att komma åt att shimsa om magnetkopplingen på plats.
På bilar som
saknar magnetkoppling och där regleringen sker genom att kompressorns deplacement ändras (
ungefär som i en hydrostatdrift) spelar det ingen roll för livslängden om man har AC på eller inte. Detta gäller t ex VAG-bilar från ca 2004 och framåt, en del av de sista årsmodellerna av Saab, och förmodligen även diverse GM-bilar. Dock bör man komma ihåg att en lömsk sak med ett sådant AC-system är att kompressorn obönhörligen skär om systemet skulle råka bli tomt på kylmedium, även om AC till synes är avstängd. Så om man har en sådan bil och tycker att AC börjar fungera lite halvdåligt så ska man inte skjuta upp läcksökning och fyllning till nästa vår utan åtgärda felet omedelbart. Om allt kylmedium har läckt ut så bör man lägga av remmen till kompressorn innan man ens startar bilmotorn.
Om bränsleförbrukningen ökar så mycket som 1 dl/mil för att man har AC igång så är det förmodligen något fel i systemet som gör att kompressorn får jobba mot onödigt högt
tryck. T ex igensatt kondensor, någon elkylfläkt som inte startar när den ska, krångel med expansionsventil/kapillärrör, systemet fyllt med för mycket eller fel sorts kylmedium.
Jag brukar stänga av AC när jag har ett par km kvar på dagens sista körning, för att kondensvattnet i förångaren ska hinna blåsas ur innan man stannar. Då slipper man bakterieodlingar i förångaren, och därmed slipper man också att det luktar blöt dammsugarpåse i bilen nästa gång man kör AC:n. Särskilt viktigt på bilar utan kupeluftfilter.