Knappast bensinslangar i det här fallet, slangar av dålig kvalitet som sväller igen eller läcker som såll trots att tygomspinningen ser fin ut är något som man kan råka ut för på tyska 70- och 80-talsbilar. Och en 96'a har ju aldrig utsatts för blyad bensin!
Lyser motorelektronikvarningslampan? Om du kopplar in en OBD-kabel, finns det några felkoder? Om bilen har misständningsräknare som man kan läsa av via OBD, är det någon cylinder som har mycket fler misständningar än de övriga?
Verkar den lambdareglera som den ska, dvs spänningsvärdet från lambdasonden (eller lambdasonderna, en V6 kan ha separata sonder för vardera cylinderbanken) "
lever" under körning och ligger inte som klistrat på antingen 0-0,1 V eller 0,8-0,9 V ? Om du kan läsa av värdena för hur mycket lambdaregleringen måste korrigera, LTFT och STFT, verkar de hålla sig inom rimliga gränser (LTFT bör röra sig ganska sakta och normalt hålla sig inom +- 10 %, STFT sköter om den kortsiktiga regleringen och kan ha större pendlingar)?
Kolla också via OBD att mätvärden på t ex motortemperatur, lufttemperatur, undertryck i insugningsröret (MAP), gasspjälläge verkar stämma med verkligheten och inte ligger klistrade utan verkligen ändrar sig när driftförhållandena ändras.
Andra saker som kan vara värda att kolla är t ex att det är rent i gasspjällhuset, i vevhusventilationen och i eventuell luftmängdmätare, att gasspjällägesgivaren fungerar som den ska och ger en
spänning som ändrar sig snällt och jämnt med gaspådraget och inte är raspig som volymkontrollen på en gammal billig bilstereo, att den inte drar tjuvluft någonstans (se speciellt upp med
läckage i bromsservot).
Gjordes något särskilt med bilen innan den började krångla (t ex långt stillestånd, motortvätt, annnat mekande i motorrummet)?