Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bilen dör när man gasar!!??? (opel monterey -96 med v6 bensin)

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Tias BM (trådstartaren)

#1 » 15:31:43, 27-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en opel monterey 1996 med v6 bensin. Den går på tomgång och går att gasa när den står stilla men när man ska åka så dör den funkar sedan dör och håller på så? Har byt bensinfilter, kört utan tanklock, utan luftfilter och byt tändstift!

Någon som har tips på vad man kan göra mer??
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel



Åsa-Nisse

#2 » 17:49:16, 27-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt bensinslangar.
Gamla bensinslangar sedan tiden med blyad bensin har en tendens att få kärlkramp och svullna igen invändigt.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

torbjorn_forsman

#3 » 19:04:53, 27-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knappast bensinslangar i det här fallet, slangar av dålig kvalitet som sväller igen eller läcker som såll trots att tygomspinningen ser fin ut är något som man kan råka ut för på tyska 70- och 80-talsbilar. Och en 96'a har ju aldrig utsatts för blyad bensin!

Lyser motorelektronikvarningslampan? Om du kopplar in en OBD-kabel, finns det några felkoder? Om bilen har misständningsräknare som man kan läsa av via OBD, är det någon cylinder som har mycket fler misständningar än de övriga?
Verkar den lambdareglera som den ska, dvs spänningsvärdet från lambdasonden (eller lambdasonderna, en V6 kan ha separata sonder för vardera cylinderbanken) "lever" under körning och ligger inte som klistrat på antingen 0-0,1 V eller 0,8-0,9 V ? Om du kan läsa av värdena för hur mycket lambdaregleringen måste korrigera, LTFT och STFT, verkar de hålla sig inom rimliga gränser (LTFT bör röra sig ganska sakta och normalt hålla sig inom +- 10 %, STFT sköter om den kortsiktiga regleringen och kan ha större pendlingar)?
Kolla också via OBD att mätvärden på t ex motortemperatur, lufttemperatur, undertryck i insugningsröret (MAP), gasspjälläge verkar stämma med verkligheten och inte ligger klistrade utan verkligen ändrar sig när driftförhållandena ändras.

Andra saker som kan vara värda att kolla är t ex att det är rent i gasspjällhuset, i vevhusventilationen och i eventuell luftmängdmätare, att gasspjällägesgivaren fungerar som den ska och ger en spänning som ändrar sig snällt och jämnt med gaspådraget och inte är raspig som volymkontrollen på en gammal billig bilstereo, att den inte drar tjuvluft någonstans (se speciellt upp med läckage i bromsservot).

Gjordes något särskilt med bilen innan den började krångla (t ex långt stillestånd, motortvätt, annnat mekande i motorrummet)?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tias BM (trådstartaren)

#4 » 07:28:03, 28-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo vi har gjort en stor service, kamrem vattenpump tex. Men bilen har funkat i 3 dagar innan det blev fel. Men ska börja att leta efter obd uttaget. Tackar för svaren!!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

magloman

#5 » 08:04:07, 28-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan ju vara ett insugsrör/slang som knycklar ihop sig också om nån klamma släppt eller dylikt. Beror ju på om det finns nån sån slang som kan göra det.

För det verkar ju vara problem när det går åt sås och mer luft. Att mäta bränsletrycket under färd är inte så dumt heller, för ser man att det fladdrar eller sjunker vid dessa tillfällen så kan de ju vara pumpen som är dålig.

Men steg ett är ju att följa Torbjörns tips ovan, speciellt kolla om det ligger nån felkod som kan ge ledtrådar.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Eriksson87

#6 » 10:44:44, 28-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går den på alla 6 cyl? Låter som problem med lamda/ gnista.. varvar den upp som förut utan motstånd (vid friläge) och så fort du petar i en växel och släpper upp så dör den?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Eriksson87
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:44:24, 05-02-2017
Ort: Sunne Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 5712 SL med vreten 1200 skogsvagn och 810de kran
Hymas 470
Can am 1000

Tias BM (trådstartaren)

#7 » 06:38:23, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp. Kommer ca 2 meter sen börjar det, men ska göra en test på verkstad nu.
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

Hymax

#8 » 06:52:04, 30-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det en slang mellan insugningsrör och luftmassemätarn och den spricker så kan motorn dö när man ska köra iväg.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Tias BM (trådstartaren)

#9 » 09:56:47, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inget obd på bilen! ??
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

igelkottar

#10 » 10:54:25, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våran Audi så var det Temperatursensorn som var trasig, dvs. den som ger signalen till
databoxen. Bilen blev precis så som du beskriver.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#11 » 19:04:01, 31-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tias BM skrev:Finns inget obd på bilen! ??


I och med att bilen i grunden är japansk och samma modell även har sålts i USA, så måste den rimligtvis ha ett standardiserat OBD-uttag, det blev lagkrav i USA från 1996 års modeller (i EU från ca 2002).
Möjligen kan den ha någon av GM:s äldre diagnoskontakter - antingen en stor 12-polig flatstiftskontakt som brukar sitta någonstans under instrumentbrädan (den förekommer t ex på amerikanska GM-bilar samt på Lada, under de år den fabriken samarbetade med GM), eller den 10-poliga tätade kontakt med en skyddskåpa över, som Opel brukade använda i början av 90-talet. Den senare kontakten sitter vanligtvis i höger bakre hörn av motorrummet. Inte fastsatt någonstans utan hänger bara ut ur en kabelstam.

Om man googlar "opel monterey obd stecker" så hittar man dels bilder på den vanliga OBD 2 -kontakten bakom ett plastlock längst till vänster på instrumentbrädan, och dels bilder på den gamla Opelkontakten, som är fasttryckt på en plastlåda vid luftburken i motorrummet som "parkeringsläge". På bilar med den gamla kontakten kan man få ut felkoder i form av blinkningar på motorelektronikvarningslampan, genom att bygla två pinnar i kontakten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tias BM (trådstartaren)

#12 » 09:10:47, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit på verkstad och dom hittar heller inte något uttag!? Ska kolla lite till! Men har beställt en temp givare! Dom tror den är trasig!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!

1 person gillar det här inlägget.
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel

torbjorn_forsman

#13 » 08:09:51, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#14 » 08:13:01, 03-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du om det är samma tempgivare för både motorstyrsystemet och tempmätaren, eller om de har var sin givare?
Om det är samma givare, så kan det ju rimligtvis inte vara fel på den om tempmätaren visar rätt.
Och om det är separata givare, så brukar verkstäder ha en anmärkningsvärd förmåga att byta fel givare om de felsöker på måfå. Min erfarenhet är för övrigt att när det är problem med en motortempmätkrets, så är det vanligare att orsaken är kabelfel (t ex kortslutningar mellan ovidkommande signaler någonstans mitt i en kabelstam pga att vassa kanter på skarv- och grenklämmor inne i kabelstammen har skavt sönder intilliggande kablar) än att givaren är trasig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tias BM (trådstartaren)

#15 » 23:21:20, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar inga sådana uttag, men tack för bilder och tips! Byte en givare och fixade sladden till den. Den var både grön och svart. Kom nog inte mycket ström i den. Men nu så verkar den funka!
Bli inte arg! Du blir bara förbannad!

1 person gillar det här inlägget.
Tias BM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:30, 05-11-2012
Ort: Västervikskommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor
LM 620
Digger 50
T 22
Grålle diesel


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se