Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bränsle pump Volvo 850.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Tycko Mikiasson (trådstartaren)

#1 » 23:13:30, 01-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart någonstans brukar ni ärade proffsskruvare handla era reservdelar. Mekonomen är dubbelt så dyr på Bosch pump än Bildelar online 24 se och Mister auto samt Autodoc.se. Har ni några fler bra reservdels leverantörer i era arkiv. Vad köper ni för märke lågpris eller märkes pumpar. Det finns pumpar till den här bilen från 200 till över 2000 kronor det är som sagt det är en djungel där ute.
Jag älskar den här bilen det var en gammal dam som ägt den stod i ett garage helt täckt med damm. Och hade inte körts sen 2014. Var på batteri insamlingen och hämtade ett batteri startade upp den och ställde den utanför Bilprovningen i Järpen. Med orden besiktiga när ni har tid. Gick igenom med trasiga damasker. Verkstan i samma byggnad fick byta dom. Bilen kostade 1500 kronor.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier



torbjorn_forsman

#2 » 06:15:44, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar handla antingen av tyska eller engelska eBay-nasare eller på autopartsmarket.eu .
Har en känsla av att man ska undvika de allra mest märkeslösa piratbränslepumparna, men om man köper en av ett fabrikat som även får leverera till bilindustrin (t ex Marelli, Delphi, VDO, Bosch, Valeo) så finns det chans att man får en användbar pump även om den är billig.

När det gäller riktigt billiga bränslepumpar - t ex sådana som Biltema säljer eller som man kan få tag i från Hongkong på eBay - så har jag inga egna dåliga erfarenheter, men det ryktas om att de sällan håller mer än några hundra timmar.

I varje fall är det intressant att plocka isär havererade bränslepumpar för att ta reda på hur och varför de gick sönder. Några exempel på fel jag har sett:
-Pumphjul av plast som har gått i bitar
-Kolen slut eller kollektorn nersliten
-Magnet i motorn som har spruckit eller lossnat
-Varmgång vid kolen, kolhållaren har smält och ett kol fastnat.
-Tvärstopp pga skräp som pumpen har sugit i sig.
-Pumpen hoprostad pga att vatten har blivit stående i den och inte följt med bensinen ut (brukar hända på Saab 99 och OG900, som har en pump avsedd att ligga horisontellt men den sitter ändå vertikalt monterad i tanken)
-Pumpen allmänt utsliten, fått stort inre läckage, orkar inte hålla bränsletrycket uppe då det är varmt och bensinen mer tunnflytande än vanligt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tycko Mikiasson (trådstartaren)

#3 » 16:49:09, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här jäkla pumpen fungerar när man drar hammaren på locket. Men man måste göra det allt oftare så antagligen är det kolborstarna som kärvar. Tack så mycket för listan på märkespumpar. Nu finns det lite mer att välja på. Jag tror men är inte säker på om det var just Bosch som var original monterat. Men vilken internet butik brukar ni medlemmar oftast handla ifrån det finns så många.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

magloman

#4 » 17:15:34, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bildelaronline24 har ja köpt mest från sista 10 åren
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Tycko Mikiasson (trådstartaren)

#5 » 18:21:41, 02-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men då provar jag bildelar online eftersom dom verkar varit med länge.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ammatören, Google [Bot] och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se