Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Jeep Cherokee som gårdsbil?

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 23:27:47, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag letar 4wd "bil" till att bl.a använda som gårdsbil. Vet väl egentligen inte vad det innebär, men i mitt fall innebär det att bl.a kunna flytta tyngre grejer, på sämre vägar. Hörde talas om att det finns en Jeep Cherokee till salu i närheten och funderar på att åka och kolla på den, men är fundersam på om de håller för att användas. Det är någon tidig 90talare med v8 och automat. Den ska tydligen vara riktigt fin och som alla andra, riktigt billig. Men är, som sagt, fundersam på om det bara är en glida runt bil eller? Bara en sådan sak som att den är automat gör mig fundersam. Brukar sällan vara en bra sak att kombinera med tyngre laster. Och när jag skriver tyngre laster, så menar jag betydligt tyngre än vad körkortet tillåter.
Åsikter och erfarenheter tack :grin:

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



bmrobban

#2 » 23:40:03, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror noga att en cherokee är en bra och tålig gårdsbil, om motor och automat fungerar bra så håller det länge till gårdsbruk. Om man ska dra tung last längre sträckor bör man nog montera en separat oljekylare
till lådan. Kolla ramen så inte rosten gått för långt.
Annars så är stora jänkare stadiga dragare jämfört med många japansyskon.
När jag var ung lånade jag en gammal rostig blazer med 454 för att bogsera en gammal Scania med punka..
Fungerade bra, men gick mycket bensin :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Mattias Petterson

#3 » 23:42:06, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att de är riktigt bra dragare med automat, finns väl ingen jänkare som är manuell?
Senast redigerad av Mattias Petterson 00:04:45, 10-06-2017, redigerad totalt 1 gång.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

bmrobban

#4 » 23:53:03, 09-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju jänkare med manuell låda, men inte så många over there som klarar av eller gillar "stick shift" :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Kungsis (trådstartaren)

#5 » 00:02:02, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm ram :uupps: , är väl ingen ram på en Cherokee. Och att andra "riktiga" jänkare, som är byggda med rätt komponenter, kan funka som dragbil förstår jag, men går det att jämföra en Cherokee med dem?

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

bmrobban

#6 » 00:11:13, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har aldrig sett en cherokee på nära håll, bara antog att dom hade ram..
Kanske än större anledning att kolla upp rosten undertill då.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Loke

#7 » 09:43:26, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur andra cherokier är uppbyggda men granden har liksom en inbyggd ram i karossen, är alltså inte en regelrätt bärande kaross på dessa. Lustigt på besiktningen då vissa kontrollanter vet detta och släpper igenom bilarna med baljor och golv som är sopslut medans andra i synnerhet yngre inte förstår detta och skriver "tvåor" över hela papperet.

Jag nämnde en gång att det här blir väl en tvåa när besikningsgubben stod och lyste in i baljorna genom rosthålen men då sa han att baljor och delar av golv är inte bärande på dessa då det är integrerad ram på bilarna. Men vid nästa besiktning fick jag en tvåa direkt på ett mycket mindre rosthål, ifrågasatte detta givetvis men spolingen begrep nog inte vad jag menade med integrerad ram så jag gav upp till slut, rosten skulle ju svetsas oavsett.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

torbjorn_forsman

#8 » 10:59:32, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeep Grand Cherokee från 90-talet (ZJ och ZG) har alltid automatlåda ihop med bensinmotor men manuell låda tillsammans med diesel.
Exemplar med automatlåda kan ha mycket olika tillåten släpvagnsvikt, allt från 1000 till 3500 kg. De som har 3500 kg brukar ha ett fabriksmonterat "tow pack" som bl a innehåller en extra oljekylare för automatlådan. På exemplar med lägre tillåten släpvagnsvikt, i synnerhet privatimporterade, kan det också förekomma klena dragkrokar som inte är lämpliga för att dra tungt med.

Det lönar sig att hålla efter automatlådan med olje- och filterbyten och justering av bromsband (det ena kommer man åt utifrån, för det andra måste man ta ner oljetråget). Tänk på att det förekommer minst två olika automatlådor och det gäller olika justeringsanvisningar beroende på typ. Man bör också vara noga med att hålla wiren mellan gasspjället och automatlådan rätt justerad, om den är för slak och man försöker dra tungt så kan det mycket snabbt leda till att någon koppling eller bromsband i växellådan slirar sönder.

Jag vet inte om jag kan hålla med om att trösklarna inte är bärande, det är nog snarare så att de får hjälp av en extra uppsättning sidobalkar som sitter lite längre in under golvet (ungefär som på Lada Niva, den har också dubbla uppsättningar sidobalkar där den yttersta verkar vara exakt lika dimensionerad som på Lada personbilar). Om inte trösklarna hade haft någon bärande funktion så tror jag inte att konstruktörerna hade kostat på de kraftiga tvärbalkarna i bägge ändar av dem. Och man hade inte heller dragit ner dem 1 dm under golvnivån.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MartesMartes

#9 » 21:55:25, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det lönar sig att hålla efter automatlådan med olje- och filterbyten och justering av bromsband (det ena kommer man åt utifrån, för det andra måste man ta ner oljetråget). Tänk på att det förekommer minst två olika automatlådor och det gäller olika justeringsanvisningar beroende på typ. Man bör också vara noga med att hålla wiren mellan gasspjället och automatlådan rätt justerad, om den är för slak och man försöker dra tungt så kan det mycket snabbt leda till att någon koppling eller bromsband i växellådan slirar sönder.


Oj, nu lärde jag mig något nytt, eller tja, snubblade över ny info..
Jag har varit och nosat lite på Jeep:ar (Comanche och "någon" Cherokee), men aldrig hört talas om att man kan/ska justera bromsbanden !

Det blir offtopic och kanske skulle klippas ut i ny tråd, men Torbjörn(Nestor!) : Informera oss mera om detta ! (Är det vanlig/årlig service ?)
Wiren vet jag om (från Chevor typ TH350/TH700 osv) att den måste vara rätt justerad, men har inte hört om att bromsbanden ska/kan justeras utan isärplockning...
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20

torbjorn_forsman

#10 » 22:30:16, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I Jeeparna sitter det fullt normala Chryslerautomatlådor (lägg dock märke till att Chryslers definition på "normalt" är att om något går att göra på två olika sätt och både Ford och GM gör på det ena sättet, så är det det andra sättet som är normalt för Chrysler). De kan heta t ex RH46 eller RE44. De har sitt ursprung i den gamla trestegsautomatlådan A727 som t ex sitter i Dodge van från 80-talet, men har kompletterats med ett fjärde steg och lock-up. RE-modellerna har dessutom en elektronisk tryckstyrning istället för den gamla centrifugalregulatorn (governorn).

Bromsband som kan justeras utifrån finns också på många gamla europeiska automatlådor, t ex 60- och 70-talskonstruktioner från ZF. Undrar om inte det finns på BW och AW-lådorna som Volvo använde en gång i tiden också.
Jag tror inte det är nödvändigt att justera bromsbanden varje år om inte automatlådan får slita mycket tungt, men de bör kollas åtminstone i samband med oljebyte i lådan.

Några olika upplagor av originalverkstadshandbok för Grand Cherokee:
ftp://oskin.ru/pub/chrysler-dodge/manua ... _Cherokee/
ftp://oskin.ru/pub/chrysler-dodge/manua ... _Cherokee/
ftp://oskin.ru/pub/chrysler-dodge/manua ... s_Include/

Var och en av dessa består av 20-30 pdf-filer. Ladda hem allihop, lägg dem i samma mapp och öppna den som heter welcome, tab eller något liknande. Då brukar länkningen från innehållsförteckningen till de andra filerna fungera.
Även om man har en senare jeep så är det bra att ha 1993-handboken till hands. Bl a finns en mycket bättre beskrivning av RE-automatlådan där. Annars kan man grovt säga att 1993-95 är den första generationen av ZJ/ZG medan 1996-98 är den andra generationen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Johnny Thorgren

#11 » 23:40:00, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ägde en 1988 års Jeep Comanche ett par år och köpte den av första ägaren . Tycks minnas att den gått 48000 mil när jag sålde den och fortfarande med original automatlåda. Den hade bara fått normal service under alla år. Måste säga att stryktåligare pickup får man leta efter. Den var inte vacker med sitt klarlackssläpp men den gick riktigt bra. Hängde på polarens 245 GLT utan problem och den klättrade på bra i terräng. Bra släpdragare och det gick bra att lasta tunga saker på flaket utan problem.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

JD400

#12 » 00:51:58, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Grand Cherokee från 98 som det senaste året fått agera pendlarbil(!) och om man bortser från bränsleförbrukningen så är den väl rätt trevlig tycker jag. Min får dra 3,5 ton så de borde ju rimligen vara ok dragbilar. Har dock inte dragit så mycket tungt med den ännu men har i alla fall dragit en 2,5 tons biltransport med last efter. Ett av hjulen hade låst sig på släpet men jag märkte inte nåt av att det gick tungt eller så. Upptäckte det först efter nån kilometer i 70 knyck att det rök som tusan bak vid släpet. Däcket var då nedslitet in till korden! :grin: Den lasten följde med hur fint som helst efter bilen i alla fall.

Har bytt viskokoppling på min vilket verkar vara en vanlig åkomma på dessa. Märks av att det knarrar och knyter sig/hasar vid skarpa svängar.

Har nu ett rejält 3,5 tons släp med kapell på gården som det kanske blir nån tur med i sommar, då kan jag uttala mig lite mer om dragegenskaperna...

1 person gillar det här inlägget.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Kungsis (trådstartaren)

#13 » 23:36:48, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren :grin: . Verkar som att det kan funka, men att jag får kolla om den är klassad att dra "tungt"(dvs 3500kilo) och att den har oljekylare till lådan. När vi har kunnigt folk i tråden passar jag på och frågar om det finns diffspärrar, billigt och smidigt, att montera på dem. Vore även intressant att veta hur dieselmotorerna är?

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

torbjorn_forsman

#14 » 23:59:20, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som regel finns det diffbroms fabriksmonterad i bakaxeln, inget motsvarande alls i framaxeln. Vet inget om möjlighet att montera diffspärrar, men det finns säkert om man är beredd att betala.

Jag har fått ett intryck av att dieselmotorn (italiensk, lär ha någonting med Iveco att göra) i princip är bra, men inbyggnaden i jeepen är mindre lyckad. Det sägs vara vanligt med kylproblem, läckande topplockspackning, sprickor i topp mm just när den sitter i en Grand Cherokee, men aldrig då samma motortyp används i t ex Iveco-skåpbilar. Undrar förresten om det är samma motor som även förekommer tvärställd i Chrysler Voyager?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#15 » 00:14:45, 12-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

VM motorerna är inga höjdare var de än sitter, tyvärr. Dock finns det ju såklart exemplar som har funkat.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se