Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Köpa Mitsubishi L 200

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Loke (trådstartaren)

#1 » 12:39:35, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ute efter en pickup som slit och släng arbetsbil som inte kostar skjortan, i första hand ska den gå över sommar/höst som arbetsfordon. Har kollat på både det ena och det andra men jag vill inte betala fantasipriser eller dra på mig en sopslut rosthög.

Efter som inget verkar finnas för lämpligt pris för vad bilen ska användas till så har jag börjat snegla åt Mitsubishi L200 årsmod: 98-99 diesel 98 hk. Är man totallurad om man drar på sig något sådant eller kan en sån funka att lalla på i närområdet med?

Vet ju att man tydligen ska akta sig för vissa årsmodeller och motortyper av L 200 men är detta en av dessa. Vad kan det vara övrigt man bör vara uppmärksam på när man tittar på dessa modeller. Har absolut ingen erfarenhet av L 200 så lite tips, råd och för all del ren avrådan för köp skulle sitta fint.

En grej till för att undvika onödigt skrivande och spammande i tråden så vill jag inte ha några råd om vad jag skulle köpa i stället, det är helt enkelt vad det finns för pickisar till salu just för ögonblicket som är intressanta, ska alltså ha tag på en billig bil i lämplig modell så snabbt som möjligt. Ser jag något annan modell som verkar intressant ställer jag frågor om detta då. Vill inte heller åka speciellt långt för att kolla på bil i 20 000 kr klassen.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



Raceputte

#2 » 13:15:34, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbade i tre år på bilhallen i Viskan, och skulle vara mycket förvånad ifall det finns kvar några gummibussningar kvar på en L200 av dom årsmodellerna, kränghämmarbussingar, stötdämparbussningar, stödlagergummi, gummibussningar till fjäderhänkena bak, osv... Dom bytte man på servicearna fram tills garantin gick ut... Hjälpstyrarmen på varannan. Några pulvriserade kopplingar, och synkringar mördade av gubbar som bröt i växlarna. Diffusa problem med belysning bakåt pga. otäta kontakter under flaket = uppärgade stift. 99/100hästaren överlevde väl motormässigt då i alla fall, STT-bilarna (135Hk) fick väl lite tuffare liv. 115hästaren som kom -01? var det mer bekymmer med, så den kan man skippa. Hittar man en kry bil, som inte gått som arbetsfordon, då kan det väl vara ok, men som sagt var kritisk, det är inte billiga prylar till dom.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

nimbus

#3 » 13:17:17, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom rostar nåt kopiöst under!
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

MartesMartes

#4 » 21:29:47, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ligger i samma prisklass och tycker om utseendet på L200:orna i de årsgångarna MEN det som får mig att sitta och vagga fram o tillbaka med tummen i munnen är skatten! (ca 5300:-).. Det gör att jag börjar fundera på bensinarna (som säkert fanns att beställa senare upp i årsmodellerna, men som är j*kligt sällsynta ?)

Något annat att tänka på är ju skattevikten som kan ge väldigt olika lastvikter på två likvärdiga bilar (samma med då dragvikten på B-kort tex), så man måste kolla upp varenda objekt mot Transportstyrelsen så att man inte gör bort sig och TROR att samma årsmodell har samma vikter osv...

Rätta mig gärna ifall jag har fel här gubbs!
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20

Loke (trådstartaren)

#5 » 23:30:40, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja pöjkar, hur man än vänder sig har man arslet bak brukar dom säga. :grin:
Att det kan vara mycket fel på dom har man ju förstått men vissa verkar däremot väldigt nöjda, men det kanske är något dom bara säger, är väl kanske som med mycket annat, de grejer som dom har är absolut det bästa som finns.

Rosten ska jag noga kolla efter om det blir så jag åker och kollar på någon.

Sitter också och vaggar med tanke på skatten, även att det är ofta är olika lastvikter har vi kommit underfund med, på vissa bara drygt 200 kg och andra ända upp till över 900 kg så det gäller att man kollar noga innan man slår till. Vi kollar hur som helst upp med transportstyrelsen hur det egentligen ligger till innan vi överhuvudtaget ens börjar fundera på en bil, ser att många försöker försköna datan i annonserna.

Tycker att själva modellen på dom här L 200 är tilltalande, synd att det verkar vara så mycket negativt med dom.

Okej, finns kanske inte mer att nämna om den här bilmodellen, har vi något mer som man bör kolla upp så får ni gärna nämna detta.

Annars då, vilka gammpickisar mellan 95 till 2000 skulle man kunna tänka sig och vilka ska man akta sig för, prisklassen är i första hand mellan 10 000 (tex scoda) och upp mot 40 000 kr, helst ska det vara en 1,5 hytts modell då flaklängden har viss betydelse för vad den ska användas till. Har för nuvarande uteslutit lätta lastbilar typ VW transporter då bilen även ska användas på fritiden som andra bil.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Martin.Eriksson

#6 » 23:53:18, 10-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför går de inte åka transporter på fritiden? Ja kommer aldrig mer köpa en japan pickup eller liknande efter att haft transportern iaf..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Loke (trådstartaren)

#7 » 00:49:52, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:Varför går de inte åka transporter på fritiden? Ja kommer aldrig mer köpa en japan pickup eller liknande efter att haft transportern iaf..

Dels vill jag behålla personsbilskänslan samt att även människan som jag delar soptunnan med ska använda bilen, eller rättare sagt är det nog hon som kommer att ha den i jobbet större delen av tiden och hon vill bara ha en halvstor bil att manövrera mellan bilar, osnutna ungar och nonchalanta människor på gångvägarna inom bostadsområdena.
Annars skulle en transporter vara väldigt bra för själva jobbet, synd att dom flesta är dubbelhyttade som är till salu, inget vi är betjänade av överhuvudtaget.

En grej till som egentligen är lite viktig för oss då det gäller bil är att jag gärna vill att pickisen som jag köper ska vara någorlunda estetisk tilltalande för oss, räcker liksom med en lastbil på gårn, vill inte stå och fundera på om jag ska ta stora eller lilla lastbilen på morgonen. He he, detta har faktiskt diskuterats i omgångar vid våra blocketsessioner. :grin:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Mattias Petterson

#8 » 05:56:46, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lilla fiat scudo är väl en modernare skoda?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Raceputte

#9 » 08:15:12, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

L200 finns i en version som heter "Trailer", där man dragit ner lastvikten för att öka släpvikten för B-kort. Annars fick man bara dra 750kg på B.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se