Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hemi 426

73 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bil-teman här

ac tc

#16 » 21:41:38, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

-ccá topparna, att mäta är att veta!
Du kan i princip inte göra nåt åt kompressionen utan att byta kolvar, börjar du flytta topparna så passar inte insuget.( gäller att vinklar.) En kolvsats är i det hela en rätt billig lösning.
Hur mkt är motorn borrad?, ska den bli en racemaskin så bör det vara mindre än 030". ( runda, täta, styva cyllar är värt mer än nån ynka kubiktum..)
Skulle topparna vara alltför olika skulle jag kränga dom till nån som letar tidskorrekta toppar och är villig att acceptera deras brister för en original look, sen kvickt köpa flång nya.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



Janson1 (trådstartaren)

#17 » 07:14:05, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det får vi ta reda på... Ett par tre av cylindrarna har vattenskador, jag tror dom gamla kolvarna har suttit fast också. Detta ser väl mest illa ut för ögat, men på en cylinder är en liten bit borta (bortfrätt), det är klart det inte är bra men gör egentligen heller inte så mycket totalt sett.
Det blir mycket att titta på nästa gång som inte är bestämt än.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ac tc

#18 » 19:38:42, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Märkligt med vattenskador i en så fin motor...
- penselrenoverad?
Riv å inspektera allt....verkligen allt för han verkar ha handlat av skojare.
- mkt pengar som går förlorade om man skrotar den ordentligt.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Jonas Ryrfeldt

#19 » 00:15:48, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst är det något speciellt med Hemi :bira: Har en kompis som köpte sin Hemi Charger -78. När jag som småpojk fick höra talas om den där bilen, med 500 hästkrafter, trodde jag ju inte att det var sant.......... :uupps: På den tiden åkte morsan o farsan snik Granada med 90hk..... Premium Granadan var på 2,8 liter o 150hk. Hur f-n kunde då någon ha en bil på 7 liter o 500hk............ :klia: Sedan dess har väl Hemin haft en särskild plats i hjärtat :thummar: Men, tyvärr får man väl säga, så är verkligheten idag att min 700hk metanol Ford Bigblock kostar bara en bråkdel av vad en 500hk Hemi i samma skick skulle kosta mig, men.......... Det är en speciell känsla med Hemin.
För som Skalman sa : Jag tror ingenting som jag inte vet. Och en tro som kommer följa mig genom livet är att "Hemi got the Power" :mrgreen: Eller är det som Sassy Race Engines säger i sin reklamlogga "Mind the Hemiless" :mrgreen:

All respekt till de som håller igång de gamla Hemina :thummar:

Håll igång. Med vänlig hälsning Jonas Ryrfeldt.
Allt under 7 liter är en startmotor......
http://ulkenmonster.com/

3 personer gillar det här inlägget.
Jonas Ryrfeldt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:27, 24-04-2008
Ort: Degerfors
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: ULKEN MegaTruck -13
Åkerman EC 230B -96
Michigan 175A -59
Volvo L70 -89
Dodge WC 51 -44
Dodge WC 63 -44
Dodge PowerWagon -47
Studebaker T24 Weasel -42 x 2
GMC CCKW 353 Dump Truck -45
Brockway B666 -44 x 3
Volvo TVC x 4
Scania TGB 40 x 2
Ford 7610 -88
Volvo FL6 -96
Ford F350 -02
Ford E350 -01
Ford Bronco -89
Lynx 4100 Boondocker

ac tc

#20 » 11:03:00, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev betydligt enklare och billigare sedan man började nyproducera hemi´s för kanske 10 år sen.
Dom kostar från typ 12000$ så runt hundringen börjar en ny på, det här är nåt att tänka på om man ska renovera.
- det är lätt att sänka en hundring i gamla hemidelar, när man är klar så har man renoverat nåt som slitit ont hela livet och det mesta är utmattat.
Sorgligt många har rasat pga vevstakar som använts redan för 30 år sen passerat bäst före datum.
Motorn i sig är en utmärkt maskin men dom har oftast haft ägare som har tunga fötter och inte tvekat att varva.
- Vill man åka över 6000 nåt i varv så måste man modifiera olje systemet och se till att man har ett bra oljetråg och bra kontroll på oljan som ska tillbaka till tråget. Orginaltråget ( samma som alla Chrysler b blockare ) var bara till för att dom skulle kunna åka biltransport, det låg ett annat tråg som verkstan skulle montera i skuffen.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Janson1 (trådstartaren)

#21 » 22:10:38, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här en av bilarna med en hemiåtta i, jag vet inte om det är en 426 eller inte...
Jag skall till Wheels&Wings i Falkenberg nu till helgen och fick låna detta fortskaffningsmedel.
Bild
Bild

Ett nyförvärv, en Dodge från -63 med sista modellen av wedgemotorn (kilformat förbränningsrum) på lite drygt 400 hp. Den är i originalskick förutom att det treväxlade manuella lådan är utbytt mot en fyrväxlad dito.
Bild
Hursom, den är fint renoverad och dom flesta detaljer är i mycket bra skick.

6 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#22 » 06:58:23, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo en fråga om bilen på sista bilden, den röda bilen. Bromsvätskan är lite grönaktig och smakar inte beskt, mao, det är inte en dot 3,4, eller 5. Kan det vara en LHM? Kan man ha den till till bromsar? Finns den i USA? Bilen är direktimporterad därifrån, så även bromsvätskan.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

QV_

#23 » 07:45:36, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju jagat SAE5W till bromsarna på min grävare.
Efter diskutioner med en oljeleverantör så har jag köpt in just LHM. Dock så har bytet inte blivigt prioriterat så jag har inte öppnat burken så jag vet inte färgen.

Min DOT5 (silikon) är ljusrosa.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

63an

#24 » 08:25:43, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör ett enkelt test med en o-ring för LHM olja, ligger den still så är det LHM! Cittrorna hade 2 olika Hydoljor med paddorna den andra tålde bara sprit! De var katastrof om man blandade eller tvättade Hyd-filtret med fel vätska! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

torbjorn_forsman

#25 » 10:03:22, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LHM luktar ungefär som ATF eller andra mineralbaserade hydrauloljor. Ett sätt att kolla om det är någon slags "vanlig" bromsvätska eller LHM, är att ta ett prov och se om den blandar sig med vatten eller lacknafta. Om den inte vill blanda sig med vatten men däremot med lacknafta så är det LHM. Blandar den sig med vatten så är det nog bromsvätska. Om den inte blandar sig med någotdera kanske det är en mystisk silikonolja.

Innan bromsvätskor blev standardiserade (DOT3, DOT4 m fl) så skröt varje bromstillverkare över sin egen bromsvätska och färgade den gärna för att göra sig lite märkvärdig (men det var ändå i praktiken samma blandning som senare blev standardiserad som DOT3). Girling hade t ex röd färg och ATE blå.

LHM går INTE att använda i ett bromssystem avsett för normal bromsvätska, eftersom den är mineraloljebaserad och gummidelar avsedd för vanlig bromsvätska inte tål mineraloljor.

I Citroënsammanhang lär det vara så att helt omärkta gummidelar och svartmålade hydraulikenheter är avsedda för den gamla hydraulvätskan (LHS2 m fl), gummidelar märkta med grön rand och grönmålade hydraulikenheter är avsedda för LHM, gummidelar med vit rand tål båda hydraulvätskorna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#26 » 15:42:55, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I den första sitter det nån av generation 1 hemi, den största var en 392, det skulle oxo kunna vara en poly motor- en bild så vet vi..
Väldigt vackra motorer med mkt pulver för sin tid som gör sig utmärkt i en rod och det var faktiskt dom som röjde väg för 426 hemi.
I den röda sitter en troligen rb 413-440 ( det finns några sällsynta rb med mindre slagvolym) wedge med ett crossram insug, det kan även vara en b motor ( 383 , även här finns det lite undantag )
- RB= raised big block/ B= big block
Sedan har vi A motorn dvs den äldre small blocken samt LA "light" smallblock, gen1 hemi och poly delar mkt mått med small blockarna. ( alla dessa har fördelaren bak )
Chrysler var aldrig särskilt intresserade av att göra kompakta maskiner så dom är stora jmfr med chev sb och gigantiska jmfr med ford sb

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#27 » 15:54:50, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inte en mopar bil som ska ha lhm i bromsarna, alla använder dot3 bromsolja!
- det skulle kunna vara silikon olja (dot5?)
Du borde nog fundera på att byta huvudbroms cylinder till en tvåkrets...tänk på att det är skillnad mellan en för trummor runt om eller en med skivor fram.
- sista årsmodellen med wedge?..nja sista wedgen gjordes 1978 ish så det var snarare en tidig wedge då motorn kom 1958.
Chrysler har gjort några miljoner wedge motorer så sällsynta är dom inte..men det finns några guldkorn i högen av dessa tex 413 max wedge http://www.allpar.com/WEDGE.HTML har du en sån så
har du en fin maskin.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Janson1 (trådstartaren)

#28 » 19:00:21, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromsvätskan smakar neutralt, olja, den löser sig inte med vatten. En DOT-3, 4 olja är besk som s*tan och löser sig i vatten. Jag är tveksam till LHM, finn det egentligen i USA? Skall testa att blanda med lacknafta också. Med sista Wedgemotorn så var det i denna bil som avsågs, nästa års modell fick tydligen hemimotorn. Jag tror bilen heter Dodge Polara?
63:an: Gör ett enkelt test med en o-ring för LHM olja, ligger den still så är det LHM!
Detta förstår jag inte riktigt...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ac tc

#29 » 15:41:42, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan nog stämma att det var sista wedgen som extra high performance motor i dodgen för året efter 1964 kom hemin, då var det slut med max wedge maskiner.
- om bromsoljan är brännbar så är det inte silikonolja.
Från belray:
There is a quick test to tell if a brake fluid is DOT 3 & 4 or DOT 5. Water will mix with DOT 3 & 4 but will not mix with DOT 5. Here is how to test:
•Just take a few drops of the brake fluid and put it in a small container.
•Add a few drops of water and mix.If the water mixes with the brake fluid, it is DOT 3 & 4. If the water does not mix with the brake fluid it is DOT 5. Also, DOT 3 & 4 is yellow/amber and DOT 5 is purple.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Janson1 (trådstartaren)

#30 » 00:56:33, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja i dag var första cruisingkvällen i Falkenberg. Dom här jänkebilarna är väl inte jättebra vad gäller kylförmåga... Det var ett antal kyla-av-sig-ställen där det stod några stycken med öppna huvar för vädring. Jag märkte på slutet av den ena sträckan att nu är det på gång men fick snabbt lämnat huvudvägen och kyla av bilen på dom tomma smågatorna. Finns det amerikanska bilar som klarar värmt väder och stillastående, nästan stillastående i alla fall?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: spock, ster90, Yanne och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se