Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hemi 426

73 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera bil-teman här

Volvot24

#46 » 13:26:18, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typ med alla bokstavskombinationer utom IQ...
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Janson1 (trådstartaren)

#47 » 15:21:52, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag är den fixad igen, det var tändspolen. Den var lättast att byta som första åtgärd och det hjälpte direkt. Däremot satt avstörningskondensatorn rätt, det var jag som såg fel i söndagsregnet... Jag såg att den gamla spolen satt med - till batteriet och + till brytaren, jag tycker det skall vara tvärtom... Nu spelar det nog ingen större roll men vad är rätt egentligen?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#48 » 22:57:53, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändspolens polaritet spelar normalt ingen större roll, men normalt brukar man ansluta den så den får polaritet enligt märkning (+ till batteri om bilen har minusjordat elsystem). Det lär ha funnits tändspolar med en permanentmagnet i järnkärnan, som inte alls tycker om fel polaritet, men jag vet inget närmare om i vilka sammanhang de har använts.
När tändspolen är ansluten med rätt polaritet brukar spänningspulsen på högspänningssidan bli positiv. Det påstås att elektroderna i tändstiften bränns av fortare om man har fel polaritet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#49 » 00:39:48, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en förklaring på allt..
"Why then do we worry about coil polarity? Because the spark plugs do care which way the electrons are flowing in the high tension circuit. The spark plug has a thermally insulated center electrode (surrounded by ceramic). With engine running the center electrode runs substantially hotter than the exposed end electrode. Design of the ceramic insulator determines how hot the center electrode will run, leading to the designation of hotter or colder spark plugs. As electrons go, they love to jump away from a hot surface and fly toward a colder surface, so it is easier to drive them from hot to cold rather than from cold to hot. End result is a difference of 15 to 30 percent in voltage required to make spark "initially" jump the gap on the plug depending on which way it is going. So the spark plug prefers to see a voltage potential that is negative on the center electrode and positive on the end electrode for the very first hop of the spark."
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Janson1 (trådstartaren)

#50 » 08:14:35, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På flygmotorer med dubbla tändstift så skall man byta plats på upp och nerstiftet var 50:ende flygtimma för att få mindre slitage på stiften. Bägge stiften tänder ju samtidigt (nästan) och det ena är pos och det andra är neg. Där gnistan träffar slits stiftet mest, därför byter man plats på stiften för att få mer jämnt slitage. Ett magnet system till bla flyg tänder varannan gång pos och varannan gång neg.
Ang en biltändspole så borde det bli en lite större transient på den gemensamma anslutningen, den som går både till primär och sekundär?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#51 » 23:37:02, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på det stora omsättningstalet i en tändspole och hur lågohmigt allt är i primärkretsen, så är nog eventuell skillnad på transienten bara av akademiskt intresse.

Man kan ju notera att på moderna bilar med dubbeltändspolar, så får hälften av tändstiften positiv tändpuls och hälften negativ, men tändstiften tycks ju hålla länge och väl ändå utan regelbundna omflyttningar. Dock kan jag tänka mig att man har lite större kontroll på tändenergin med ett modernt elektroniskt tändsystem, och inte levererar all gnistenergi tändspolen kan ge annat än då det verkligen behövs (t ex vid kallstart eller körning med högt laddtryck på en överladdad motor).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM 4 ever

#52 » 19:06:18, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Asså det är ju en jäkla skillnad på hur länge stiften håller på moderna bilar mot gamla. Vad är viktigaste orsaken till förbättringen?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Janson1 (trådstartaren)

#53 » 21:25:07, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre gnista, högre tändspänning/mer energi borde ju slita ut stiften fortare... Det borde vara bättre stift på alla sätt egentligen. Det är ju även bättre kontroll på både blandningsförhållande, temperaturer och renlighet i förbränningen nu för tiden. Knacksensorn gör väl även att stiften inte spricker i porslinet mera. Flera elektroder gör ju att när en elektrod blir sliten så börjar gnistan hoppa till nästa som då blir kortaste vägen, har den då fyra sidoelektroder så finns det att slita på, förutsatt då att gnistan hoppar till en sidoelektrod.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#54 » 10:17:52, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen gör ju också den bättre tändspänningsreserven på en modern bil att man kan köra längre med gamla dåliga tändstift innan de ställer till med problem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

*pettson*

#55 » 08:57:55, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad som skiljer gammalt från nytt.

Tja.. 12000v med en ganska hög ström i det gamla systemet. 60.000v i ett nyare, men med lägre ström.
Äldre hade en spole med en ganska lång uppladdningstid, vilket påverkade var i tändcykeln peaken fanns.
Nyare har en spole per cylinder med väldigt kort laddtid då det inte finns några externa kondingar eller brytare.
Gnistan ska inte heller färdas via kabel, rotor, fördelarlock.

Livslängden påverkas också av att stiften går i en mycket jämnare förbrännigstemp. Tidigare gick den som en berg o dalbana, men med jämnare insprutning som beräknas hästvägar bättre så går stiftet konstant så gott som jämnvarmt. Bättre material i stiften i sej är inte att förglömma förstås.
Även bränslerenhet/uppbyggnad påverkar stifts livslängd. Även om bensin kallas bensin idag så har den knappt nåt att göra med 80 talets soppa. Än mindre med 70 talets.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Johnny Thorgren

#56 » 18:20:43, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framför allt att den gamla tanten med Cortinan inte hänger handväskan på choken. :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

qqq

#57 » 19:32:43, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Bromsvätskan smakar neutralt, olja, den löser sig inte med vatten. En DOT-3, 4 olja är besk som s*tan och löser sig i vatten. Jag är tveksam till LHM, finn det egentligen i USA? Skall testa att blanda med lacknafta också. Med sista Wedgemotorn så var det i denna bil som avsågs, nästa års modell fick tydligen hemimotorn. Jag tror bilen heter Dodge Polara?
63:an: Gör ett enkelt test med en o-ring för LHM olja, ligger den still så är det LHM!
Detta förstår jag inte riktigt...

Går det att avgöra sort om man kan bestämma kokpunkt ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#58 » 22:26:27, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq: Förmodligen, om man vet vilken kokpunkt som hör till vilken olja...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#59 » 22:31:49, 14-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och om man kan bestämma vattenhalten. Hygroskopiska bromsvätskor som DOT3 och DOT4 drar ju åt sig vatten om de får chansen, och ju större vattenhalt desto lägre kokpunkt.

LHM är ju egentligen vanlig mineralbaserad hydraulolja, ungefär VG32, men grönfärgad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#60 » 10:42:00, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar vara rätt vanligt att DOT4 är grön. En sökning på "green brake fluid" ger många träffar.
- det är antagligen helt ok soppa i bromsarna men som vanligt om man har att göra med oljor som man är osäker på så är det säkrast att bara byta.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se