Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hemi 426

73 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera bil-teman här

BM 4 ever

#31 » 09:08:30, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konstigt egentligen om ingen us-bil klarar en svensk sommardag. Hur kunde dom köras i Nevada och Arizona tex ?
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96



Mattias Petterson

#32 » 09:21:48, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska man med 500hk till om man ska stå still eller köra i gåfart??
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#33 » 12:56:39, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ja i dag var första cruisingkvällen i Falkenberg. Dom här jänkebilarna är väl inte jättebra vad gäller kylförmåga... Det var ett antal kyla-av-sig-ställen där det stod några stycken med öppna huvar för vädring. Jag märkte på slutet av den ena sträckan att nu är det på gång men fick snabbt lämnat huvudvägen och kyla av bilen på dom tomma smågatorna. Finns det amerikanska bilar som klarar värmt väder och stillastående, nästan stillastående i alla fall?


Många amerikanska bilar som går i Sverige har mer eller mindre igengrodda kylsystem pga att man har lyckats blanda glykol med inkompatibla tillsatser. I USA är ju hårt vatten ytterst sällsynt, däremot är det vanligt att vattnet är surt eller aggressivt på olika sätt. Därför brukar "gammaldags" amerikansk glykol, alltså före den rosa longlifeglykolens tid, ha tillsatser som är bra på att förebygga korrosion men som inte alls kan hindra pannstensavlagringar. Europeisk gammaldags glykol är bra på att hålla pannsten borta och inte lika korrosionshindrande. Om man blandar dem med varandra (eller, för den delen, om man använder amerikansk glykol tillsammans med hårt kranvatten) så får man snart bekymmer med kylsystemet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#34 » 00:37:23, 16-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nåt är det med kylsystemen på många av jänkarna... Ett nytt problem uppstod på cruisingen i kväll/natt, helt plötsligt så gick motorn på bara ett par cylindrar och orkade ingen ting, det verkar som att den inte får soppa men ändå. Den startar i princip direkt men så fort man lägger i driven så stannar den och det är nästan omöjligt att komma igång. Ägaren har pratat om förgasarfel men detta kan lika gärna vara kondensatorfel. Det blev till att gå hem...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#35 » 20:35:23, 16-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glapp/spänningsfall i tändningslåset? Låt oss anta att tändspolen får full spänning medan man kör startmotorn och en hjälpkontakt i solenoiden byglar förbi förkopplingsmotståndet, men sen blir det si och så med strömförsörjningen när man släpper nyckeln.
En annan klassiker är felinställt brytaravstånd. Fördelaren kanske är gammal och glapp i lagringarna, man har ställt in med bladmått (vilket fungerar utmärkt på en fördelare i nyskick), men när axeln glappar hit och dit blir slutningsvinkeln högst slumpmässig. Har man en sliten fördelare och inte vill kosta på att åtgärda den, så bör man åtminstone ställa in brytarna så att slutningsvinkeln blir korrekt och inte lita för mycket på bladmåttet.

Apropå V8:or och överhettning så kommer jag att tänka på sommaren 1990 när jag semestrade i östeuropa. Då såg man en och annan Tatra 603, med bakmonterad luftkyld V8. När en sådan bil drog en tung husvagn i 30-gradig värme, så stod motorluckan alltid på glänt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#36 » 20:51:45, 16-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som katten, den använder klorna för att komma upp i trädet och brandkåren för att komma ner, jag använde Desoto:n för att komma till cruisingen och bärgaren för att komma hem... Enligt ägaren så är fördelaren renoverad förra året med nya lager, brytare och kondensator. Det jag såg i dag i regnet innan jag beslöt mig för att ringa bärgning var att tändningen är felkopplad, avstörningskondensatorn sitter på brytarsidan vilket ger dubbla kondensatorer. Nu har ju bilen funkat nåt år på detta viset så det är ju inte direkt felet. Röret till uppvärmning av choken hade hoppat los men det gjorde ingen skillnad. Jag kollade så bensinpumpen funkade, en dl på ett halv/ett varv ok. Jag kopplade loss staget på den förgasaren som ev. har krånglat, ingen skillnad... Enligt ägaren så är bägge förgasarna renoverade, den ena har jag tydligen varit med på, och jag har ett minne av detta så det stämmer nog. Eftersom det hällregnade ända tills det var dags att åka hem så blev det inte något vettigt gjort med Desoton. Jag fick låna en ny tändspole och en ny kondensator av en granne nere i Morup som håller på med jänkebilar mest hela tiden.
Jag skall åka ner någon gång i veckan och försöka få liv i den igen. återkommer...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#37 » 20:57:09, 16-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl inte omöjligt att det har blivit kortslutning i avstörningskondensatorn om den har legat med parallellt med brytarna ett tag, den lär ju inte vara gjord för att tåla toppspänningarna på 300-400 V som man får över brytarna (kan bli ännu mer om man t ex har en lös tändkabel eller alldeles för stort elektrodavstånd)
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1 (trådstartaren)

#38 » 21:02:58, 16-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt detta och lite till skall kollas upp vid nästa tillfälle!! Det ligger en poäng i detta, helt klart! Det är ganska typiskt, ju mer man kollar ju mer fel finner man... Undrar om det är så när andra kollar ens egna meck??
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#39 » 21:05:14, 16-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang. tändningslåset: Allt annat som går via låset funkar, typ fläkt, vindrutetorkare och div mätare/lampor så det felet verkar lite off, men skall givetvis mätas upp.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#40 » 21:14:47, 16-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta går ju tändningen respektive "allt annat" på var sin utgång från tändningslåset, där "allt annat" får ström även i radio/tillbehörsläget men ev bryts bort då startmotorn går.
Amerikanska bilar har inga entydiga beteckningar på de båda utgångarna, jag kollar just nu i ett elschema för en tidig Chrysler Voyager där ledningen för matning av tändning mm heter dels "Run/Start" och dels A21 , och den för "allt annat" heter dels "Acc/Run" och dels A31. Det finns också en ledning som bara har spänning då tändningen är på men inte i tillbehörsläget eller vid start, den heter Run respektive A22.

Det är mycket enklare med tyska och tyskinfluerade bilar där de alltid heter 15 respektive X.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

InläggDetta inlägg har raderats av Patrik440 den 21:20:06, 16-07-2017.

63an

#42 » 21:22:50, 16-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker på Delco Remy å Saab 2-liters första version. Skitfördelare! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#43 » 21:32:46, 16-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Tänker på Delco Remy å Saab 2-liters första version. Skitfördelare! :huh:


Den ryska kopian av den fördelaren som satt på Vaz/Lada fungerade mycket bättre. Amerikanska Delcofördelare blev väl inte riktigt bra förrän de gick över till brytarlösa tändsystem kring 1974.
Det är för övrigt intressant att Simca använde Chryslers brytarlösa tändsystem på 70-talet. Men man tog bara tändspole, tändmodul och förkopplingsmotstånd från USA, fördelarna med induktiv givare köptes in från Bosch eller franska SEV.
Marelli gjorde en del misslyckade brytarlösa fördelare som satt på bl a Saab-Lancia 600, den induktiva givaren var minst lika känslig för glapp i fördelaraxeln som ett mekaniskt brytarverk är.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#44 » 21:43:29, 16-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja sämre har jag aldrig haft på ny bilmen botade den med infrarött från England sen missade jag aldrig en tändning :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

ac tc

#45 » 12:07:55, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vanligaste felet på kylningen brukar vara att dom slarvat bort fläktkåpan.
sedan kommer i icke bestämd ordning..
- igensatt kylare.
- fel kylare
- igen rostade block
- för många märkliga kylartätningar i systemet
- fel fläkt
- fel avstånd till kylare för fläkten
- fel remskivor
- fel vattenpump
- fel kylar lock
Dvs samma som den stackars hemin...för många kockar med för lite förstånd.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hans@imazo.se, whovalley och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se