För den invigde så ahá, för den oinvigde ?? Denna tråd handlar om Chryslers V8 med hemisfäriskt förbränningsrum. Jag har fått som "uppdrag" att hjälpa en bekant med hans hemimotor (en av dom) Det är en motor som är köpt i USA som nyrenoverad, han var inte nöjd med den och plockade isär den, det finns väl en del att önska för att bära titeln "nyrenoverad", i alla fall i min värld. Nu skall vi göra det bästa av det som finns och köpa en del nytt att komplettera med. Första problemet var upplagringen av kamaxeln, lager nr 2 var felmonterad, den var för långt inskjuten samtidigt inte i linje med oljekanalen. Han bytte denna samtidigt som det skulle bytas kam, från rullkam till en vanlig. Efter imontering av nya kamaxellager så gick axeln så trögt att man orkade inte vrida den för hand. Jag provade först att bearbeta vitlagerna men det skulle inte blivit nåt slitskikt kvar så jag slipade ner den nya kammen 1-2 hundradelar beroende på hur tight varje lager var, det blev bra. Vid monteringen av kammen så finns det tre grundlägen, tidigare, senare och standard.
Första bild är på topperiet, en av dom i alla fall.
Här en sämre bild på kamdrivningen och man ser även kolven, den sticker upp ganska mycket.
Kamdrivningen, man kan skymta tre kilspår i det lilla drevet.
Av en händelse råkade vi mäta topplocken och kom då på att det skiljer ca 0,8 mm i höjd mellan topplock ett och två. Detta måste ha inneburit att dom går olika hårt, olika varmt, har olika förutsättningar för att inte knacka. Eftersom det är samma förgasare, samma tändförställning så kommer den bli omöjlig att få gå riktigt bra. Det finns olika tjocklekar på topplockspackningar så vi beställer med 0,75-0,8 mm skillnad mellan höger vänster, jag ser det som den lättaste kompromissen. Detta är en högkompmotor med ca 11-12:1 så det blir extra viktigt att den har samma förutsättning mellan höger och vänster...