Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hemi 426

73 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bil-teman här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 22:26:23, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För den invigde så ahá, för den oinvigde ?? Denna tråd handlar om Chryslers V8 med hemisfäriskt förbränningsrum. Jag har fått som "uppdrag" att hjälpa en bekant med hans hemimotor (en av dom) Det är en motor som är köpt i USA som nyrenoverad, han var inte nöjd med den och plockade isär den, det finns väl en del att önska för att bära titeln "nyrenoverad", i alla fall i min värld. Nu skall vi göra det bästa av det som finns och köpa en del nytt att komplettera med. Första problemet var upplagringen av kamaxeln, lager nr 2 var felmonterad, den var för långt inskjuten samtidigt inte i linje med oljekanalen. Han bytte denna samtidigt som det skulle bytas kam, från rullkam till en vanlig. Efter imontering av nya kamaxellager så gick axeln så trögt att man orkade inte vrida den för hand. Jag provade först att bearbeta vitlagerna men det skulle inte blivit nåt slitskikt kvar så jag slipade ner den nya kammen 1-2 hundradelar beroende på hur tight varje lager var, det blev bra. Vid monteringen av kammen så finns det tre grundlägen, tidigare, senare och standard.
Första bild är på topperiet, en av dom i alla fall.
Bild

Här en sämre bild på kamdrivningen och man ser även kolven, den sticker upp ganska mycket.
Bild

Kamdrivningen, man kan skymta tre kilspår i det lilla drevet.
Bild

Av en händelse råkade vi mäta topplocken och kom då på att det skiljer ca 0,8 mm i höjd mellan topplock ett och två. Detta måste ha inneburit att dom går olika hårt, olika varmt, har olika förutsättningar för att inte knacka. Eftersom det är samma förgasare, samma tändförställning så kommer den bli omöjlig att få gå riktigt bra. Det finns olika tjocklekar på topplockspackningar så vi beställer med 0,75-0,8 mm skillnad mellan höger vänster, jag ser det som den lättaste kompromissen. Detta är en högkompmotor med ca 11-12:1 så det blir extra viktigt att den har samma förutsättning mellan höger och vänster...

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Ivar Risslén

#2 » 22:35:08, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle mäta upp volymen i förbränningsrummen och jämföra den vägen för att vara lite mer säker på att att det blir samma komp.förhållande på båda sidor.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Janson1 (trådstartaren)

#3 » 22:37:53, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är gjort men jag tror bara det är på ena sidan... Vi mätte kolvhöjden höger, vänster och det är samma plus minus ev mätfel.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Jonas A

#4 » 12:22:18, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

426 Hemi, en våt dröm!

1 person gillar det här inlägget.
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

ac tc

#5 » 14:20:01, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ccá förbränningsrummen, om den är beggad så brukar dom vara ett hoppplock av flera, det fanns inget nytt att köpa under många år till dom så
det vara bara att använda vad man fick tag på. Kolla även gjutnr på topparna om det är samma, typiskt för hemisar är att de har varit utsatta för många trimförsök med varierande kvalla och förstånd av sina tidigare ägare.
Kolvarna ser ut som 12.5:1 kolvar.( kan bli lite kämpigt på handelsbensin.)
Det kan finnas en bra förklaring till kamaxel problemen, lagren är olika stora..http://www.forbbodiesonly.com/mo ... ngs.38645/. En seriös rullkam kan för övrigt behöva egna lager som inte passar till andra kammar.
Ha koll på att du har rätt drev på fördelaren/ oljepumpdrivningen, brons drevet för rullen funkar inte mot en vanlig kam. Ett orginaldrev funkar utmärkt.
En modern snäll hydraul rulle ger bättre effekt och trevligare gång än vad motsvarande hyd kam gör ( mek kammen nånstans mittemellan och mushroom kammar närmar sig rullen.)
Största problemet som sagt med Hemisar är dom tidigare ägarna....

Vad tänkte ha motorn till?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#6 » 14:26:41, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om kammen glappar i nåt lagerläge kommer den att gå av..
- brukar sluta med inspektionshål i blocket.
Vad jag vill säga är att red verkligen ut detta med att kammen inte passade, vanligaste anledningen brukar vara att lagren fått sig en törn vid monteringen.
Mopar bigblock är riktigt styva i botten så det är ytterst sällan nåt problem med linjering av lager i dom.
- kolla också att överfallen till veven är på rätt ställe, original så hade dom sugpassning. Ett tecken på problem där är att det syns spår av "cap walk", ser ut som typ frätskador på ytorna mellan block och överfall.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#7 » 14:44:21, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak till att ha koll på..
- kolla att kanalerna som går till lyftarna är öppna, matas från ett kamlager om jag kom ihåg rätt över tretti år sen man micklade hemi numer..
Man brukar plugga dessa på racemotorer för att minska olje slushet runt veven när det börjar gå undan på rullkams motorer. ( en hemi vid 6000 varv lär ska kunna hålla 6 liter olja i en virvel runt veven om man inte kör med ett vindage tray eller scraper.)
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#8 » 15:36:38, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blocket borde heta så här: 2468330 (426 RB 1966-71 HEMI)
Topparna: 2780559 (426 Hemi 1966-71 2.25 1.94 )
Under förutsättning att det är en produktionsmotor årsm 66-71
Utgår från att det är järntoppar, små lätta prylar..
Det brukar vara stämplat lite på ytan där fördelaren sitter också..verkar vara på andra sidan på RB blocks motorer dvs det ska vara en flat fin yta i framkant förar sida på motorn med lite siffror på.
Det ska oxo vara inslaget ett vin nr på motorn så du kan ta reda på vad för bil den hamnade i ifrån början.
Senast redigerad av ac tc 16:19:22, 15-06-2017, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Janson1 (trådstartaren)

#9 » 15:51:26, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var mycket på en gång men kammen glappar inte i sina lager, snarare då åt andra hållet. kammen ligger fint i linje och är helt rak och trögar inte någonstans. Jag tror det är 12,5:1 kolvar, tycker mig ha hört detta av ägaren. Vi har flera lagerkit att tillgå för kammen, från början var ett lager felmonterat, nu känner jag mig trygg med detta. Om överfallen är på rätt ställe eller om det ens är överfall till denna individ har jag inte kollat, det skulle väl egentligen inte ingå i detta jobb men jag tror jag skall kolla upp det också. Drevet till fördelaren skall kollas upp nästa gång. Han har även två lösa toppar som skulle vart renoverade, för det första så var en ventilfjäder av, flera ventiler satt nästan fast i styrningarna, den är planfräst så grovt att jag tror inte någon packning sväljer detta så jag skall låta en finfräsa ytorna innan ev mont.
Jag är helt inne på att största problemet är tidigare ägarna och lusten att tjäna penger fort och lätt gör att själva grejerna inte blir så bra.
Den ena motorn skall enligt uppgift vara en Narshcarmotor? vad det nu betyder...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ac tc

#10 » 16:29:49, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nascar..amerikansk racingserie.
- den motorn om den fortfarande är den racemotor den var med de prylar som ska finnas på den har nog ett schysst värde, dock mest sentimentalt..
Är den äkta och någorlunda komplett skulle jag kränga den på ebay å köpa en flång ny 526 hemi...
Dom brukar inte behöva byta överfall på mopar b blockare så det är mest ett tecken på hur noggrann montören var. Ibland så blir dom linehonade av nån som är van cheva vinklar.
- på jänkeprylar som man inte vet om dom funkar så är grundregeln riv, rengör och kontrollmät -tyvärr!
Skulle även satsa på andra kolvar med lite vettigare komp, tjocka packningar tar väck den redan marginella squish bandet i motorn å det blir inge bra.
- om han envisas med att åka 12,5:1 så se till att bryta alla skarpa kanter på kolvarna utom kolvtopps kanten, inge vasst får finnas kvar.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#11 » 16:38:15, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att all planing på hemitoppar ger en snabbt ökande kompression, sedan så vet man ju inte hur det står till med deck height..
verkar som om original toppar ska vara 168 cc, du kan räkna ut kompet genom att att mäta cylinder fill en halv tum ner så kolven inte sticker upp och sedan räkna ut hur mycket som ska dras av med borr* ner i cylinder värdet. Du kommer att få ett negativt värde som du alltså minskar toppens cc med.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Janson1 (trådstartaren)

#12 » 21:34:30, 15-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är "squish bandet" i detta sammanhang?
"Deck high" behöver nog också en förklaring...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ac tc

#13 » 08:15:04, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

squish bandet är en yta som i kolvens ytter kant som liksom klämmer till bränsle/luftblandningen i cyllen när kolven står i tdc, det här skjuter in blandningen mot centrum och ger en kraftig virvelbildning som bidrar till en fungerande förbränning. Det gör ingen större skillnad på toppeffekt i en fyrtaktare men det minskar problem med svidande ögon, sotiga stift, bränsle i olja, hög co, hög hc. det är svårt att få till ett fungerande squish band på en hemi.

Deck height är avståndet från vevcentrum till blockets topplocks yta.

kolla oxo efter så det inte sitter alu stakar i den, dessa har kort livslängd och riskerar att gå av pga utmattning.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Janson1 (trådstartaren)

#14 » 08:56:35, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är deck hight mätt, det ligger inom en tiondel +- mätfel.
Detta med squish band känner jag till, visste bara inte uttrycket...
Får ta en titt och jämföra så det är någorlunda lika runt om. Man blir väl i princip piskad till tjockare packningar som kompensation till för högt komp.
Aluvevstakar tror jag inte den har men skall kolla i alla fall.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

MN

#15 » 09:13:31, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://en.wikipedia.org/wiki/Squish_(piston_engine) På svenska: Klämspalt.
https://rennlist.com/forums/928-forum/9 ... eight.html
Tråkigt att din polare fått tag i en så haschmekad motor. Jag skulle riva och mäta ALLT.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: björken, JOADAT, osla, Patrik C F Eriksson, skede och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se