Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Köpa Volvo S 80, är det värt besväret?

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#16 » 20:01:18, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Ligger S80 och V70 i närheten av varandra när det gäller det mekaniska ?
Göran i Björnarbo


Ja. Grundkonstruktionen på mekaniken är i stort sett identisk på S80 och V70 av samma generation. Sen förekommer såklart olika motoralternativ osv i båda karosserna.

magloman skrev:Renaults småbilar är gjorda för ca 10.000 mil sen ramlar allt isär. Tänker främst på kangoo då


Det är inte körsträckan som knäcker Renault, det problem jag har upplevt är snarare att mekande med chassidelar på en gammal Renault blir besvärligare än på alla andra märken för att saker rostar fast mycket värre. Samma tendens kan också märkas på Hyundai och i viss mån Chrysler. På Renault och Hyundai rostar allting ihop, på Chrysler är det bara skruvar som går genom smidda ståldelar (t ex hjulspindlar) som fastnar ohjälpligt. Spelar ingen roll om de sitter i gängade eller frigående hål, man måste ändå fram med gassvetsen varje gång något ska lossas. Om jag någon gång skulle köpa en relativt ny Renault och överväger att ha kvar bilen länge, så vore det frestande att skruva isär en del chassidelar, fetta in och rostskydda innan återmontering, i förebyggande syfte.
Ett annat Renaultproblem är att det är svårt att hitta bra information om dem på nätet om man inte kan franska eller något annat latinskt språk.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



bonndräng98 (trådstartaren)

#17 » 21:36:16, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag läst på nåt forum så verkar det som de här bilarna är hyfsat rosttåliga(rostar inte lika fort jämfört med andra bilar)
Stämmer det eller är jag helt ute och cyklar?

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
bonndräng98
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:42:34, 08-02-2017
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lännen T14

torbjorn_forsman

#18 » 21:56:47, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonndräng98 skrev:Vad jag läst på nåt forum så verkar det som de här bilarna är hyfsat rosttåliga(rostar inte lika fort jämfört med andra bilar)
Stämmer det eller är jag helt ute och cyklar?

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla


De hör inte till de allra sämsta ur rostsynpunkt, så mycket är helt klart. Men en över 15 år gammal S80 är sällan helt rostfri idag, om den inte är extremt välvårdad. Ett vanligt rostställe som syns tydligt är bakre skärmkanterna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

valtra mega

#19 » 23:08:47, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
bonndräng98 skrev:Vad jag läst på nåt forum så verkar det som de här bilarna är hyfsat rosttåliga(rostar inte lika fort jämfört med andra bilar)
Stämmer det eller är jag helt ute och cyklar?

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla


De hör inte till de allra sämsta ur rostsynpunkt, så mycket är helt klart. Men en över 15 år gammal S80 är sällan helt rostfri idag, om den inte är extremt välvårdad. Ett vanligt rostställe som syns tydligt är bakre skärmkanterna.

skulle vilja påstå att de hör till de bästa med rost .Finns en s 80 -99 här bensin 2,9 motor och automat ingen rost skötsel tvätt årligen har inte råkat på problemen som kommit fram i tråden framhjulslagren är bytta
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

Göran Ekman

#20 » 10:35:02, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var någon synpunkt på att dieselmotorn skulle varva mindre än bensinaren . Var ute igår kväll med en lånad V70-10 automat bensinare varvade någonstans mellan 1800 till 1900 v/ min vid 100km/timmen. Vad varvar en diesel vid 100km/timmen ?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

bonndräng98 (trådstartaren)

#21 » 13:24:01, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket en diesel varvar vid 100 km/tim beror en hel del på märke, vi har en nissan qashai här hemma och den varvar en sådär 2000-2100 v/min vid 100km/tim men det är ju förstås en japan och dom har ju för det mesta några hundra varv högre än andra bilar. För det mesta varvar en diesel 1600-2000 v/min vid 100km/tim.

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
bonndräng98
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:42:34, 08-02-2017
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lännen T14

uppland2

#22 » 21:38:09, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonndräng98 skrev: För det mesta varvar en diesel 1600-2000 v/min vid 100km/tim.


Nyare dieslar ligger nog snarare runt 1200 rpm när man kör 100 km/h på plan väg. Verkar som om alla i branschen jobbar med lägre varvtal för att reducera bränsleåtgången.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

bonndräng98 (trådstartaren)

#23 » 21:56:41, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det där med 1600-2000 v/min vid 100km/tim stämmer kanske mer in på äldre dieslar.

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
bonndräng98
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:42:34, 08-02-2017
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lännen T14

osla

#24 » 22:33:40, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vars går gränsen för äldre bilar. Mor och far har en xc70 d5 08 och enligt mig är det en ny bil. I 100 varvar den kring 18-2000 varv, kommer inte ihåg exakt och det är en 6 stegade tomat efter spisen. Om det då skiljer utväxling mellan xc och v70 vet jag inte
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

uppland2

#25 » 22:50:14, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Vars går gränsen för äldre bilar. Mor och far har en xc70 d5 08 och enligt mig är det en ny bil. I 100 varvar den kring 18-2000 varv, kommer inte ihåg exakt och det är en 6 stegade tomat efter spisen. Om det då skiljer utväxling mellan xc och v70 vet jag inte


Genomsnittsåldern på personbilar inom EU är ungefär åtta år, så en 2008 ligger över medianen. Siffrorna var nog typiska för den tiden.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

mats_o

#26 » 23:07:36, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ligger runt 1800 även jag med en Volvo V50 -11
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bjornibotten

#27 » 23:18:18, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mats_o skrev:ligger runt 1800 även jag med en Volvo V50 -11

Har en 9-3 diesel kombi-07 ligger på ca 1500 varv i 100 och 0,55/mil.
Bara 120 hk dock.
Björn

Skickat från min D5803 via Tapatalk
bjornibotten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:06:34, 18-01-2012
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Chevrolet 1500 w/t -91
Yamaha Tdr 250 -88
Volvo Bm 616B-76
Leyland 262-78
Mf 35-60
Ford Taunus -65 (Epa)
SAAB 9-3 tdi-07
SAAB 9-7X-07

konso1985

#28 » 19:49:50, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg kan anbefale både S80 og V70, har hatt begge deler. S80 kom med nyere elektronikk og facelift i 2004. V70 fikk samme oppgradering i 2005. Jeg har kun hatt diesel og har ikke hatt noe problemer. Byttet en insprutare på V70 da den fikk gjennomgå ved demontering. Reparerte virvespjeldet som var defekt.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

bonndräng98 (trådstartaren)

#29 » 21:13:37, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är annars manuallådan på s80 6-växlad eller bara 5?

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla
bonndräng98
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:42:34, 08-02-2017
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lännen T14

konso1985

#30 » 21:20:59, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

6 trinn manuell kom samtidig med 185hk dieselen (euro 4) sent 2005/tidlig 2006.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se