Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Skillnader mellan B18 och B20 topplock

53 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bil-teman här

autorep

#31 » 20:53:16, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

olsindianen skrev:Ja då ska jag skrota mina så blir dina värda mer kanske. :grin: Så får jag mer plats också, win win!

Mvh A


gaffa skrev:B20 toppar finns det gått om här också även ett par nya kompletta


Jag är intresserad av toppar, block, vevaxlar b4b-b16-b18- b20- b21-b23-b230 för att renoveras / montera härdade säten så det funkar att köra på blyfri bensin.

Vill köpa toppar, vevaxlar, block
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct



autorep

#32 » 08:00:14, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen ????
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

Hidsmekolek

#33 » 08:18:01, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

autorep skrev:Ingen ????

Missat detta, finns en del sånt i gömmorna.
Återkommer efter inventering... :photograph: :coffee:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

autorep

#34 » 11:04:53, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gött
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

ante.b

#35 » 20:33:07, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

autorep skrev:
olsindianen skrev:Ja då ska jag skrota mina så blir dina värda mer kanske. :grin: Så får jag mer plats också, win win!

Mvh A


gaffa skrev:B20 toppar finns det gått om här också även ett par nya kompletta


Jag är intresserad av toppar, block, vevaxlar b4b-b16-b18- b20- b21-b23-b230 för att renoveras / montera härdade säten så det funkar att köra på blyfri bensin.

Vill köpa toppar, vevaxlar, block



Vad är det för gängtapp jag behöver för att rensa gängorna till grenrör insug på en B20 topp?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

torbjorn_forsman

#36 » 21:22:30, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte kolla gängan på pinnskruvarna och välja gängtapp efter den? Förmodligen är det en UNC-gänga på B20-toppar fram till '73, och en M-gänga på '74 och framåt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#37 » 22:27:40, 20-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

5/16 UNC har det varit på dom motorer jag grejat med.
(grenröret mot avgasröret är det 3/8 UNC)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Anders Edholm

#38 » 08:53:57, 22-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kapillärtemperaturmätare som sitter som original passar inte på en B20 som samtliga har elektrisk tempgivare.
B20 Toppen har inget fräst läge för tempsensor bubblan utan är endast gängad
Kanske inte har någon betydelse men i en pv duett eller amazon ställer det ju till det om man vill ha originalmätare.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Anders Edholm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:52, 18-04-2012
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 700

ante.b

#39 » 14:58:29, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

varför har frospluggen i toppen framtill vid termsotaten lossnat? vad är det som håller den på plats ? montera ny med lim eller ? köpte toppen av en som renoverat den och frostpluggen var bytt så.
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017

QV_

#40 » 16:08:25, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Frostpluggen" är en bricka som täcker ett hål. Detta hål behövs för att gjutningen skall fungera. Det är med andra ord en täckbricka som kallas för frostplugg i folkmun.

Men till din fråga så har jag en uppfattning om att man lägger dit en bricka och slår till den med hammaren så fäster den.
Men det är inget som jag gjort själv, så det kan vara fel.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

osla

#41 » 18:20:51, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frostpluggarna brukar vara lite konkava (visst heter det så?) alltså yttre sidan buktar utåt i mitten, man lägger den i hålet i blocket/toppen och slår/pressar i mitten, då kommer den bli större i diameter och täta i hålet

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

lillmalen

#42 » 18:26:43, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Konvex buktar utåt på mitten, å andra sidan buktar insidan inåt så den är konkav :-)
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

Elmhult

#43 » 19:12:02, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså vad jag förstått så innehåller blyfri bensin ämnen som gör att du kan köra vilken motor som helst på den även om den ska vara "bara" för blyad. Att gamla motorer inte skulle klara blyfri bensin i princip bara är en myt. Och att de säljer blyersättning på mackarna är bara för att det säljer, att det skulle ha någon funktion är väl ytterst tveksamt.

Har jag testat det själv? Absolut! Sedan sent 80-tal har jag kört min traktor (Volvo Krabat från 1959) med B16 motor på blyfri bensin och den tuffar på precis som innan. Ingen skillnad på effekt eller slitage vad jag har sett. Och om blyfri vore så dåligt för gamla motorer så borde den väl skurit nu. Den går någon timme om dagen på vintern och många många fler på sommaren.
Elmhult
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:44:37, 25-07-2014
Ort: Laholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T425 -59

torbjorn_forsman

#44 » 19:22:01, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elmhult skrev:Alltså vad jag förstått så innehåller blyfri bensin ämnen som gör att du kan köra vilken motor som helst på den även om den ska vara "bara" för blyad. Att gamla motorer inte skulle klara blyfri bensin i princip bara är en myt. Och att de säljer blyersättning på mackarna är bara för att det säljer, att det skulle ha någon funktion är väl ytterst tveksamt.

Har jag testat det själv? Absolut! Sedan sent 80-tal har jag kört min traktor (Volvo Krabat från 1959) med B16 motor på blyfri bensin och den tuffar på precis som innan. Ingen skillnad på effekt eller slitage vad jag har sett. Och om blyfri vore så dåligt för gamla motorer så borde den väl skurit nu. Den går någon timme om dagen på vintern och många många fler på sommaren.


Fel. Vanlig blyfri bensin innehåller ingen "blyersättning". Om en motor skadas av att ha körts på blyfri bensin trots att den kräver blyat så skär den inte, utan det som händer är att avgasventilerna och -ventilsätena bränns.

Men i praktiken har det visat sig att Volvomotorer som officiellt är avsedda för blyad bensin klarar sig utmärkt på blyfritt, åtminstone så länge det rör sig om måttlig belastning. Det finns däremot motorer av andra märken från den blyade tiden, som har sämre material i ventilsätena och därför får problem mycket snart om man glömmer blyersättningen. Det gäller t ex Ford/Saab V4, Skoda och andra extrema lågprismotorer som inte har insatsventilsäten utan där sätena är bearbetade direkt i toppens gjutjärn. Samt luftkylda motorer som t ex äldre VW och Citroën.
Kom också ihåg att det inte var förrän i mitten-slutet av 50-talet som man konsekvent började tillsätta bly i bensinen i Sverige. När B16-motorn konstruerades, kunde nog konstruktörerna inte ta för givet att det var blyfri bensin som gällde.

Även B18-B20 brukar klara sig utmärkt på blyfritt när motorn sitter i en vanlig personbil. Dock vet jag ett fall där en B18 sitter i en gammal Hanomagbuss, som numera används som husbil för långa semesterresor nere på kontinenten. Den har körts omväxlande på blyfri bensin, E85 och LPG (gasol). Aldrig någon blyersättning. Det har visat sig att ventiljustering krävs ungefär var 200 mil vid gasoldrift, var 1000 mil på blyfri bensin, och i praktiken aldrig på E85. Men då ska man ha klart för sig att den B18-motorn har ett mycket tungt jobb. Det är praktiskt taget ständig fullgaskörning som gäller.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ante.b

#45 » 19:36:51, 30-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Elmhult skrev:Alltså vad jag förstått så innehåller blyfri bensin ämnen som gör att du kan köra vilken motor som helst på den även om den ska vara "bara" för blyad. Att gamla motorer inte skulle klara blyfri bensin i princip bara är en myt. Och att de säljer blyersättning på mackarna är bara för att det säljer, att det skulle ha någon funktion är väl ytterst tveksamt.

Har jag testat det själv? Absolut! Sedan sent 80-tal har jag kört min traktor (Volvo Krabat från 1959) med B16 motor på blyfri bensin och den tuffar på precis som innan. Ingen skillnad på effekt eller slitage vad jag har sett. Och om blyfri vore så dåligt för gamla motorer så borde den väl skurit nu. Den går någon timme om dagen på vintern och många många fler på sommaren.


Fel. Vanlig blyfri bensin innehåller ingen "blyersättning". Om en motor skadas av att ha körts på blyfri bensin trots att den kräver blyat så skär den inte, utan det som händer är att avgasventilerna och -ventilsätena bränns.

Men i praktiken har det visat sig att Volvomotorer som officiellt är avsedda för blyad bensin klarar sig utmärkt på blyfritt, åtminstone så länge det rör sig om måttlig belastning. Det finns däremot motorer av andra märken från den blyade tiden, som har sämre material i ventilsätena och därför får problem mycket snart om man glömmer blyersättningen. Det gäller t ex Ford/Saab V4, Skoda och andra extrema lågprismotorer som inte har insatsventilsäten utan där sätena är bearbetade direkt i toppens gjutjärn. Samt luftkylda motorer som t ex äldre VW och Citroën.
Kom också ihåg att det inte var förrän i mitten-slutet av 50-talet som man konsekvent började tillsätta bly i bensinen i Sverige. När B16-motorn konstruerades, kunde nog konstruktörerna inte ta för givet att det var blyfri bensin som gällde.

Även B18-B20 brukar klara sig utmärkt på blyfritt när motorn sitter i en vanlig personbil. Dock vet jag ett fall där en B18 sitter i en gammal Hanomagbuss, som numera används som husbil för långa semesterresor nere på kontinenten. Den har körts omväxlande på blyfri bensin, E85 och LPG (gasol). Aldrig någon blyersättning. Det har visat sig att ventiljustering krävs ungefär var 200 mil vid gasoldrift, var 1000 mil på blyfri bensin, och i praktiken aldrig på E85. Men då ska man ha klart för sig att den B18-motorn har ett mycket tungt jobb. Det är praktiskt taget ständig fullgaskörning som gäller.


Om någon vet vilket moment vipparmsbryggan ska dras står inget i verkstadsboken, ska det på gänglåsning på bultarna?
ante.b
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:55, 12-05-2017


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: gute84 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se