Elmhult skrev:Alltså vad jag förstått så innehåller blyfri bensin ämnen som gör att du kan köra vilken motor som helst på den även om den ska vara "bara" för blyad. Att gamla motorer inte skulle klara blyfri bensin i princip bara är en myt. Och att de säljer blyersättning på mackarna är bara för att det säljer, att det skulle ha någon funktion är väl ytterst tveksamt.
Har jag testat det själv? Absolut! Sedan sent 80-tal har jag kört min
traktor (Volvo Krabat från 1959) med B16 motor på blyfri bensin och den tuffar på precis som innan. Ingen skillnad på effekt eller slitage vad jag har sett. Och om blyfri vore så dåligt för gamla motorer så borde den väl skurit nu. Den går någon timme om dagen på vintern och många många fler på sommaren.
Fel. Vanlig blyfri bensin innehåller ingen "blyersättning". Om en motor skadas av att ha körts på blyfri bensin trots att den kräver blyat så skär den inte, utan det som händer är att avgasventilerna och -ventilsätena bränns.
Men i praktiken har det visat sig att Volvomotorer som officiellt är avsedda för blyad bensin klarar sig utmärkt på blyfritt, åtminstone så länge det rör sig om måttlig belastning. Det finns däremot motorer av andra märken från den blyade tiden, som har sämre material i ventilsätena och därför får problem mycket snart om man glömmer blyersättningen. Det gäller t ex Ford/Saab V4, Skoda och andra extrema lågprismotorer som inte har insatsventilsäten utan där sätena är bearbetade direkt i toppens gjutjärn. Samt luftkylda motorer som t ex äldre VW och Citroën.
Kom också ihåg att det inte var förrän i mitten-slutet av 50-talet som man konsekvent började tillsätta bly i bensinen i Sverige. När B16-motorn konstruerades, kunde nog konstruktörerna inte ta för givet att det var blyfri bensin som gällde.
Även B18-B20 brukar klara sig utmärkt på blyfritt när motorn sitter i en vanlig personbil. Dock vet jag ett fall där en B18 sitter i en gammal Hanomagbuss, som numera används som husbil för långa semesterresor nere på kontinenten. Den har körts omväxlande på blyfri bensin, E85 och LPG (gasol). Aldrig någon blyersättning. Det har visat sig att
ventiljustering krävs
ungefär var 200 mil vid gasoldrift, var 1000 mil på blyfri bensin, och i praktiken aldrig på E85. Men då ska man ha klart för sig att den B18-motorn har ett mycket tungt jobb. Det är praktiskt taget ständig fullgaskörning som gäller.