Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Skillnader mellan B18 och B20 topplock

53 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

qqq (trådstartaren)

#1 » 11:06:05, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni som är bevandrade på volvo B18 och B20 motorer, är det någon skillnad på dessa topplock, eller är de utbytbara mellan dessa 2 motortyper ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet



MN

#2 » 12:04:20, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vagt minne av att det är mindre avstånd mellan ventilerna på b18 toppar.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

gaffa

#3 » 12:33:57, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mindre ventiler på B18 40/35? B20 har 42/35 och 44/35.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

qqq (trådstartaren)

#4 » 12:54:48, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, men går det att sätta på en B18 topp på en B20 motor (utan direkta modifieringar) ?

jag frågar då jag funderar på att låta bygga om en B20 motor för blyfritt, och då krävs att topparnas ventilsäten får härdade säten. Jag har några toppar, men vet ej om de är till en B18 eller B20.

Jag antar att de har olika artikelnummer ingjutna (instansade) i godset ?
Någon som vet numren ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#5 » 20:21:25, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande ev skillnader på topparna så har jag för mig att de också skiljer sig mellan tidig (fram till 1973) och sen (1974 och framåt) B20.

Om man inte tänker belasta en B18 eller B20 extremt hårt, så klarar den sig bra på blyfri bensin utan särskilda åtgärder. Jag har en morbror som, bara för att testa vad som skulle hända, började tanka blyfri bensin i en Volvo 144 omkring 1986-87 då blyfritt började dyka upp på mackarna i Sverige, när han sålde bilen närmare 20 år senare gick motorn fortfarande bra och under den tiden hade toppen aldrig behövt lyftas av. Körprofilen rörde sig om ungefär lika delar långkörning med tungt lastad släpvagn respektive småkörningar i stadstrafik.

Det finns också ett dokumenterat fall där en B18-motor sitter i en gammal Hanomagbuss som är ombyggd till husbil, fordonet är ju helt klart i tyngsta laget för den motorn och det är nog frågan om i stort sett ständig fullgaskörning då den är ute på vägarna. Den motorn kan köras på såväl bensin som E85 och LPG (gasol). LPG är ju billigt här och var nere på kontinenten. Erfarenheten visar att motorn kan gå i princip hur länge som helst på E85 utan att ventilspelet ändras, vid körning på blyfri bensin måste man justera ventilerna med ungefär 1000 mils intervall, på LPG klarar den bara 200 mil innan spelet börjar minska på avgasventilerna.

B18 och B20 tycks ha ovanligt bra material i ventilsätena med tanke på att det bara var blyad bensin som var aktuell då de motorerna konstruerades. Det finns andra maskiner av samma årgång (t ex Ford/Saab V4 och luftkylda VW) som är mycket lättare att köra sönder ventilsätena på.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jörgen.ottosson

#6 » 20:52:15, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:....
Jag har några toppar, men vet ej om de är till en B18 eller B20.
.....


Mät diametern på insugningsventilen, är den 40mm så är det B18, är den 42 eller mer är det B20

( Topparna "passar" mellan motorerna, men ska man få motorn att gå som den ska (eller som man vill) så måste man modifiera något....bla pga kompression.....efter som förbränningsrumen är olika stora )
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an

#7 » 21:05:41, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Autorep fixar detta :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Razzetazz

#8 » 21:38:42, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sista åren då b20 satt i 240 så va det MM gängor istället för UNC.
Razzetazz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:01, 20-07-2009
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996, DB 1212, MF 5610

torbjorn_forsman

#9 » 22:01:39, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Razzetazz skrev:Sista åren då b20 satt i 240 så va det MM gängor istället för UNC.


Det var från '74. Så det är M-gängor på B20-motorerna även i de sista 140. En annan skillnad som infördes samtidigt med M-gängorna är grövre kolvbultar och ändrade mått på vevaxelns lagertappar, så de sista B20-motorerna använder likadana lagerskålar som B21/B23, ev är även vevstakarna lika.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G-son

#10 » 23:55:12, 16-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det i samma veva som man gick från 6-bultat till 8-bultat svänghjul? Om jag förstått rätt är det samma vevaxel i 8-bultade sena B20 och tidiga B21.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

jörgen.ottosson

#11 » 06:41:58, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framänden på vevaxeln skiljer ( B21 har kamrem, och tätningen innan för remskivan, B20 kugghjul...och tätningen utan för drevet.) men 8-bultade vevaxeln har samma lager diametrar.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Göran Ekman

#12 » 08:20:50, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
qqq skrev:....
Jag har några toppar, men vet ej om de är till en B18 eller B20.
.....


Mät diametern på insugningsventilen, är den 40mm så är det B18, är den 42 eller mer är det B20

( Topparna "passar" mellan motorerna, men ska man få motorn att gå som den ska (eller som man vill) så måste man modifiera något....bla pga kompression.....efter som förbränningsrumen är olika stora )

Blir det lägre komp med b20 topp på b18?
Till b20 finns det en insprutningstopp från b20E ,hur skiljer sig den från standard toppen .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#13 » 09:39:15, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

B20E-toppen är lägre, "planad från fabrik" helt enkelt.
Bild

Enligt samma specifikationshäfte, så förekommer både 42 och 44 mm insugningsventiler. 42 mm på tidiga B20 A, B och D , 44 mm på senare exemplar och samtliga E och F. Det framgår dock inte från vilken årsmodell ändringen skedde, dock säkerligen före '74. Ändringarna till '74 års modell är markerade särskilt i häftet men inte tidigare ändringar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

johaniskogen

#14 » 11:59:45, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt de inte härdade säten i b20topparna med insprut?
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#15 » 12:39:41, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett påstående /fundering . Jag har fått för mig att en b18 går vackrare än en b20 . Bara tyckande från min sida.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], gute84, Lengan, spillolja och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se