Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Skillnader mellan B18 och B20 topplock

53 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

G-son

#16 » 13:14:29, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Framänden på vevaxeln skiljer ( B21 har kamrem, och tätningen innan för remskivan, B20 kugghjul...och tätningen utan för drevet.) men 8-bultade vevaxeln har samma lager diametrar.

Men såvitt jag förstått ska det vara identisk vevaxel i sen 8-bultad B20 och tidig B21. En hylsa träs på vevaxeln för att kompensera skillnaden.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige



QV_

#17 » 13:32:58, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man bortser ifrån att förbränningsutrymmet har en mindre diameter på B18 så är det inget praktiskt bekymmer att göra det ena eller det andra. Det har mig veterligen inte funnits lösa säten i B20 toppar original men det var andra ventiler på visa USA modeler av motorn om inte minnet sviker mig.

Toppar finns i många varianter och man mäter höjden, ventilstorlek och kollar efter vilka gjutna förstärkningar som finns för att clasififera dom. Det finns även 3 bokstäver ingjutna i toppen som borde vara en årsmodellsbeteckning på gjutningen. Men du kommer få en motor som fungerar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

jörgen.ottosson

#18 » 13:54:45, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
jörgen.ottosson skrev:Framänden på vevaxeln skiljer ( B21 har kamrem, och tätningen innan för remskivan, B20 kugghjul...och tätningen utan för drevet.) men 8-bultade vevaxeln har samma lager diametrar.

Men såvitt jag förstått ska det vara identisk vevaxel i sen 8-bultad B20 och tidig B21. En hylsa träs på vevaxeln för att kompensera skillnaden.


Jag kan säga att jag "vet" efter som jag byggt om en B21-vev till att passa i en B20 ( en vebo-trimmad, is-bils motor) och man måste svarva av b21-veven för att kunna montera kamdrevet från B20......sedan sitter det en hylsa utan för, och på den går tätningen.
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Ivar Risslén

#19 » 13:56:36, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utförande 1 var till årsm. -71, utf 2 från -72 till 74, utf 3 från -74.

B 20E och F toppar hade hål för insprutarna. Det var för att det skulle spruta direkt in i förbränningsrummet.

Vad jag minns så fanns det 3 olika vevaxlar till B20 motorn förutom marinmodellen. Det var för 6 skruvar för svänghjulet i tum dimension och 8 skruvar i tum (ovanlig) och millimeter, den var vanlig.
Motorer för californien var nog avsedda för blyfritt. Den var nog då en B20F.

Volvo verkade inte vara för noga med det som står i böckerna. Årsmodelländringarna kunde ske lite tidigare än angivet. Det kunde nog bli lite special ibland för att tillfredsställa marknaden.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

jörgen.ottosson

#20 » 13:57:52, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:....
Blir det lägre komp med b20 topp på b18?
Till b20 finns det en insprutningstopp från b20E ,hur skiljer sig den från standard toppen .
Göran i Björnarbo


Ja det blir lägre komp pga större förbränningsrum, tänkt för större cylindervolym.

( det skiljer även lite på packningar, mellan olika B18 och B20 motorer..... allt från 0,8 till 2mm tjocka om jag inte mins helt fel.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

olsindianen

#21 » 14:01:26, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nya b20 E toppar ligger och skräpar, ganska många. Bearbetade men tomma.

Mvh A

1 person gillar det här inlägget.
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL

gaffa

#22 » 14:07:49, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

B20 toppar finns det gått om här också även ett par nya kompletta
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

olsindianen

#23 » 14:38:39, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då ska jag skrota mina så blir dina värda mer kanske. :grin: Så får jag mer plats också, win win!

Mvh A

3 personer gillar det här inlägget.
olsindianen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:53, 08-06-2016
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Köping S12CL

torbjorn_forsman

#24 » 23:22:48, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:B 20E och F toppar hade hål för insprutarna. Det var för att det skulle spruta direkt in i förbränningsrummet.
Motorer för californien var nog avsedda för blyfritt. Den var nog då en B20F.


Nja. Det finns hål för spridarna i E och F -toppar, men spridarna sprutar in i insugningsportarna (precis som på alla andra motorer med D-jetronic och K-jetronic), inte i förbränningsrummet. Direktinsprutning med spridarna i förbränningsrummet på bensinmotorer försökte Bosch använda på 40- och 50-talet (först flygmotorer under andra världskriget, sedan t ex Goliaths lilla tvåtaktsmotor, Mercedes 300SL och den Scania bensinmotor som satt i svenska Stridsvagn 74 från början), men insåg ganska snart att det ställde till mycket problem. Spridarna flyttades utanför insugningsventilen på lite senare mekaniska insprutningssystem (t ex Mercedes SE-modeller på 60-talet och en del Porsche 911) och på alla elektroniska och kontinuerligt mekaniska system. Det är först i modern tid (t ex VAG:s FSI-motorer) som man har vågat återgå till direktinsprutning på bensinare.

En uppgift jag har hört för länge sedan, från uppenbarligen pålitlig källa (pensionerad Volvoingenjör), är att B20F hade samma material i ventiler och ventilsäten som alla andra B20. B30 hade däremot annat material i ventilsätena på F-utförandet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#25 » 23:34:46, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev lite fel det jag skrev det jag menade var att bränslestrålen skulle träffa insugsventilen.

Problemet med direkt insprutning av bensin på samma vis som diesel i förbränningsrummet är att det måste ske vid högt tryck. Problemet som uppstod med bensinen var att den ville självantända i pumpen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

runewilliam_merc

#26 » 23:53:45, 17-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitsubishi GDI var de første jeg hørte om da jeg gikk på skolen. Var ganske imponert over at de kunne oppnå lambda 1 akkurat rundt tennpluggen, selv om det var et betydelig luftoverskudd ellers i forbrenningsrommet/sylinderen ved tomgang og dellast kjøring. På full gass var det ingen forskjell på GDI og tradisjonell OTTO motor.
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#27 » 11:17:37, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

runewilliam_merc skrev:Mitsubishi GDI var de første jeg hørte om da jeg gikk på skolen. Var ganske imponert over at de kunne oppnå lambda 1 akkurat rundt tennpluggen, selv om det var et betydelig luftoverskudd ellers i forbrenningsrommet/sylinderen ved tomgang og dellast kjøring. På full gass var det ingen forskjell på GDI og tradisjonell OTTO motor.


Det är rätt intressant att den där tekniken med skiktad (stratifierad) bränsleblandning användes redan kring förra sekelskiftet, men då i stora stationära motorer. Man löste det med dubbla insugningsventiler, en för att släppa in luft och en annan för gas, och gaspådraget ändrades genom att försena öppningen av gas-insugsventilen mer eller mindre. På så sätt fick man vid låg last mest luft nära kolven och en fet bränsleluftblandning nära topplocket.
De där motorerna användes bl a vid stålverk, dels för elproduktion och dels för att driva blåsmaskiner till masugnar mm. Bränslet var som regel masugns- eller koksugnsgas.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mikkel

#28 » 20:01:02, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade i min gamla reparationshandbok för Amazon och hittade lite om B18 0 B20-toppar, eller cylinderlock som det tydligen kallas.
Kanske ni redan har avhandlat men man blir ju lite nostagisk när man bläddrar i dessa.... :coffee:
Första sid 49 avser B18, den andra o tredje sid 65 o 66 avser B20.
Bild
Bild
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Pa Engman

#29 » 21:44:37, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
jörgen.ottosson skrev:Framänden på vevaxeln skiljer ( B21 har kamrem, och tätningen innan för remskivan, B20 kugghjul...och tätningen utan för drevet.) men 8-bultade vevaxeln har samma lager diametrar.

Men såvitt jag förstått ska det vara identisk vevaxel i sen 8-bultad B20 och tidig B21. En hylsa träs på vevaxeln för att kompensera skillnaden.


Stämmer bra det , har själv plockat veven ur tidig b21 och monterat i b20
Pa Engman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:19, 06-01-2008
Ort: Gunnarskog
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H75B -03

lyckelid

#30 » 15:30:46, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

kom in på denna tråden när jag letade topplock till min båt med en aq130(B20) i.

Såg att det var flera som kanske hade liggandes hemma? Är isåfall intresserad av att köpa och då gärna ett komplett med ventiler på.
Motorn är en aq130a så det är en tidig modell.
lyckelid
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:19:03, 12-02-2013
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Major -63, Volvo T25, JCB 3D MKII


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], OLA56 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se