lämnade in bilen på service på märkesverkstaden, den är tre år och har sju års mitsubishi drivlinegaranti. Annars gör jag ju sånt här själv.
Nåväl, de hade missat ett positionsljus så jag bytte det när jag kom hem dagen efter servicen och kollade instinktivt oljestickan när huven var öppen. KOLSVART.
Det här är en diesel med 4500 mil på mätaren och 1500 sedan förra servicen. Jag hade kört 3km efter service och oljan kolsvart
Alltså, jag misstänker att de skitit i oljebytet och även annat, de borde också upptäckt pos ljuset. Det finns inte ett fingeravtryck i dammet under huven.
När jag ringer upp dem så hävdar de i sten att de gjort bytet och att det är normalt med svart olja direkt för att det är "en diesel". Jag tycker själv att den bör vara rätt genomskinlig och bärnstensfärgad efter bara 3 km.
Jag sa att jag ska skicka oljan på analys och då säger de att de bjuder på ett nytt byte och att "det är onödigt att lägga pengar på analys"...
Mina frågor:
1. Är det vanligt med svart olja direkt efter ett byte med få mil? Har ju bytt olja hundra gånger men aldrig sett nåt liknande.
2. Var analyserar man olja bäst? Blackstone är ju i USA, vad finns på närmare håll?