Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Vem kan göra en oljeanalys?

46 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bil-teman här

MN

#31 » 15:07:23, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:En stilla undran: på hur många bilverkstäder idag ser man till att ha motorn varmkörd innan man tappar ut oljan? Det påverkar väl rätt mycket hur mycket sörja man får ut och hur den nya oljan ser ut efter start.


Hur mycket mer sörja tvättar man loss ned till tråget med "den sista varmkörningen"?
När har man mest olja i tråget? Nyss körd eller "avrunnen"?
Hur mycket mer olja stannar kvar i tråget när den är rumstemp resp 100 grader?

Byter man inte olja utomhus i Sibiren i januari anser jag detta vara ett ickeproblem. :-D

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



jannejoel

#32 » 15:49:32, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:
jannejoel skrev:En stilla undran: på hur många bilverkstäder idag ser man till att ha motorn varmkörd innan man tappar ut oljan? Det påverkar väl rätt mycket hur mycket sörja man får ut och hur den nya oljan ser ut efter start.


Hur mycket mer sörja tvättar man loss ned till tråget med "den sista varmkörningen"?
När har man mest olja i tråget? Nyss körd eller "avrunnen"?
Hur mycket mer olja stannar kvar i tråget när den är rumstemp resp 100 grader?

Byter man inte olja utomhus i Sibiren i januari anser jag detta vara ett ickeproblem. :-D

MN

Och hur många motorer är "avrunna" när det byts olja på bilverkstäder? I pricip ingen skulle jag vilja hävda. Isåfall måste ju kunden parkera bilen på plats i verkstaden. ..
Istället tar mekanikern den kall på gården och kör några tiotals meter in i verkstaden...

Sen handlar det väl inte bara om att skölja ner sörja till sumpen utan desto mer att få ut den sörja som delvis klibbar i sumpen. Och det gör varm olja betydligt bättre än kall.

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

MN

#33 » 16:29:38, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptja, alla bilar jag har haft har jag kört på syntet och ngn sörja har inte kommit ur dem vare sig de tappas av varma eller kalla. Bild från senaste oljebytet på V70:n vid 30 000 mil.

Bild
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

PappaNille

#34 » 23:45:34, 21-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste hålla med de som säger att den blir svart direkt. Har haft denna diskussion många gånger med kunder. Framförallt de som bytt från bensin till dieselbil. Oljan blir svart direkt! Som nån sa, startar stänger av och kollar oljenivå = svart olja på stickan. Och sen tror kunden som är van från bensinbilen att man inte bytt olja. MEN pga den prispress som är på verkstäderna idag så missad det ibland saker så man ska vara observant och efterkontrollera. MVH Nils, 10 års erfarenhet på auktoriserad Peugeot verkstad.
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare

jannejoel

#35 » 10:35:39, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PappaNille skrev:Måste hålla med de som säger att den blir svart direkt. Har haft denna diskussion många gånger med kunder. Framförallt de som bytt från bensin till dieselbil. Oljan blir svart direkt! Som nån sa, startar stänger av och kollar oljenivå = svart olja på stickan. Och sen tror kunden som är van från bensinbilen att man inte bytt olja. MEN pga den prispress som är på verkstäderna idag så missad det ibland saker så man ska vara observant och efterkontrollera. MVH Nils, 10 års erfarenhet på auktoriserad Peugeot verkstad.

Lite -eller mycket - skrämmande om tidspressen är så stor att man kan glömma att byta olja o filter vid service !
Värdet av helt ifyllt servicehäfte är under devalvering.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

gixxsu

#36 » 10:49:00, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är av den uppfattningen att ett fullstämplat servicehäfte inte är värt papperet ens...har sett hur lätt det är att få stämplar utan att ha genomfört service!
Sedan så kan jag ju säga att mina senaste Mitsubishi L200 som har vart helt nya blir oljan svart efter första starten efter oljebytet.

Ha en trevlig midsommar!
gixxsu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:46, 02-11-2009
Ort: Ödskölt Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB145
Case 685xl
A-Ford Coupe -30

Jocke86

#37 » 11:09:33, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt på "en hel del" dieslar genom åren, tar för vana att plocka lös oljefiltret och låta dom stå och droppa från oljepluggen tills dom inte droppar mer, men trots det så blir det svart när man startar upp med den nya oljan och skall kolla nivån på stickan.
Detta på bilar med allt från 6000-55 000 mil på mätaren, syns ingen skillnad.
Lämnat forumet.
Jocke86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:13, 22-12-2016
Ort: Sverige
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jocke86

#38 » 11:12:42, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gixxsu skrev:Jag är av den uppfattningen att ett fullstämplat servicehäfte inte är värt papperet ens...har sett hur lätt det är att få stämplar utan att ha genomfört service!
Sedan så kan jag ju säga att mina senaste Mitsubishi L200 som har vart helt nya blir oljan svart efter första starten efter oljebytet.

Ha en trevlig midsommar!


Mycket riktigt, vem som helst har en stämpel idag.
Jag viker ihop serviceschemat och lägger i serviceboken, brukar skriva chassinummer, mätarställning och datum på det.
En bok med bara datum/miltal/stämpel kan ju lika väl bara vara bytt oljan på, bäst är ju att ringa verkstaden som gjort servicen och fråga.
Lämnat forumet.

2 personer gillar det här inlägget.
Jocke86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:13, 22-12-2016
Ort: Sverige
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#39 » 12:34:34, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här ett exempel på hur begagnad olja i en väl renkörd dieselmotor kan se ut. Liten 3-cylindrig Yanmardiesel med drygt 6000 timmar på nacken, 76 timmar sedan olje- och filterbyte. Som synes är oljan visserligen svart, men den är inte totalt kolsvart som tusch utan så pass genomskinlig att man kan se oljestickan genom oljefilmen. Motorn var kall, ca +12 grader, då bilden togs. Så oljan var inte SÅ tunnflytande och skiktet på oljestickan alltså förhållandevis tjockt.

Bild
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PappaNille

#40 » 13:09:04, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:
PappaNille skrev:Måste hålla med de som säger att den blir svart direkt. Har haft denna diskussion många gånger med kunder. Framförallt de som bytt från bensin till dieselbil. Oljan blir svart direkt! Som nån sa, startar stänger av och kollar oljenivå = svart olja på stickan. Och sen tror kunden som är van från bensinbilen att man inte bytt olja. MEN pga den prispress som är på verkstäderna idag så missad det ibland saker så man ska vara observant och efterkontrollera. MVH Nils, 10 års erfarenhet på auktoriserad Peugeot verkstad.

Lite -eller mycket - skrämmande om tidspressen är så stor att man kan glömma att byta olja o filter vid service !
Värdet av helt ifyllt servicehäfte är under devalvering.


Tidspressen är stor pga att verkstaden är klämd från två håll, bilägaren som vill ha så billig service som möjligt (kostar ju bara xxxx på Mekonomen osv) och generalagenten/tillverkaren som tar saftigt betalt för diagnosverktyg/specialverktyg/utbildningar osv. Dessutom svårt att hitta mekaniker vilket driver upp lönerna. Under sommaren jobbar åxå många vikarier = bristande rutin vilket leder till fler misstag.
Är man så missnöjd/misstänksam mot sin verkstad att man överväger oljeanalys så föreslår jag att man helt enkelt byter verkstad.
PappaNille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:23:36, 05-06-2012
Ort: Knutby, Uppsala
Sverige
Maskin: Stiga garden compact -06 -såld
Klippo pro 21- såld
Stiga Park President 14 -2011-såld
Husqvarna YTH184t -såld
Belos 272-såld
Belos 252 -såld
Meek Jordfräs -såld
Ryoby 4t trimmer/slyröjare -såld
Stiga park pro 20 -03 -såld
Kellfri ATV grävare -såld
Simplicity Legacy trädgårdstraktor med lastare
Husqvarna Rider 13 RS
Bobcat X316 minigrävare
Komatsu PC16 minigrävare

QV_

#41 » 15:42:23, 22-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min Yanmar diesel som jag bytte olja på så vart den nya oljan svart nästan direkt som de flesta säger.Jag tyckte då som bensinbilsägare att oljan var för svart. Vid nästa byte som kom efter 50 timmar så var oljan "ren" i 25 timmar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

*pettson*

#42 » 00:50:13, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Föreslår alla som tror att all olja byts i en motor vid ett oljebyte, skaffar en renoveringshandbok på sin maskin.
Där lär ni finna att större delen av alla motorer på runt 2 liter, innehåller runt 1 liter mer olja än den använder vid oljebytet.

När du tappat ur varje droppe ur tråg och filter så återstår alltså runt 1 liter i motorns smörjomlopp.
Det står kvar i topplock, tryckare, i vissa fall i delar av tråg . I oljekyl och som hinna i hela motorn.
Summa summarum.. motorn blir aldrig tom.
En diesel med dess väldigt speciella sotandel i oljan kontaminerar den nya oljan på bara minuter. Givetvis ingen fara, men det ser verkligen inte bra ut. Oljan jag såg i glaset är garanterat bytt. Den är inte i närheten så svart och tjock som en sliten dito.
Men som tidigare sagts. Jämför ALDRIG bensin och diesel spilloljor dom lever inte i liknande miljöer och blir inte heller liknande..
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Ove.G

#43 » 09:37:50, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:På min Yanmar diesel som jag bytte olja på så vart den nya oljan svart nästan direkt som de flesta säger.Jag tyckte då som bensinbilsägare att oljan var för svart. Vid nästa byte som kom efter 50 timmar så var oljan "ren" i 25 timmar.

Byter du olja var 50 e timme.
Vi kör omkring 150 timmar mellan byten på diesel motorerna
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

QV_

#44 » 17:27:56, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det gör jag inte men eftersom förra ägaren sa "jag har inte gjort något" Så villje jag göra två byten rätt tätt.

Den har snart gått 200timmar så det är dags igen
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ove.G

#45 » 17:34:01, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok smart, filter kan jag hoppa över varannt oljebyte om man hade tid
Vore det bra att såga isär
Och kolla partiklar för att spara på filterkodtnad som på flygmotorer
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mabh, Tryggve och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se