Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Vem kan göra en oljeanalys?

46 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

lars11 (trådstartaren)

#1 » 21:49:44, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

lämnade in bilen på service på märkesverkstaden, den är tre år och har sju års mitsubishi drivlinegaranti. Annars gör jag ju sånt här själv.
Nåväl, de hade missat ett positionsljus så jag bytte det när jag kom hem dagen efter servicen och kollade instinktivt oljestickan när huven var öppen. KOLSVART.
Det här är en diesel med 4500 mil på mätaren och 1500 sedan förra servicen. Jag hade kört 3km efter service och oljan kolsvart

Alltså, jag misstänker att de skitit i oljebytet och även annat, de borde också upptäckt pos ljuset. Det finns inte ett fingeravtryck i dammet under huven.
När jag ringer upp dem så hävdar de i sten att de gjort bytet och att det är normalt med svart olja direkt för att det är "en diesel". Jag tycker själv att den bör vara rätt genomskinlig och bärnstensfärgad efter bara 3 km.

Jag sa att jag ska skicka oljan på analys och då säger de att de bjuder på ett nytt byte och att "det är onödigt att lägga pengar på analys"...

Mina frågor:
1. Är det vanligt med svart olja direkt efter ett byte med få mil? Har ju bytt olja hundra gånger men aldrig sett nåt liknande.
2. Var analyserar man olja bäst? Blackstone är ju i USA, vad finns på närmare håll?
lars11
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:52:16, 19-11-2015



överlass

#2 » 22:12:28, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Göran Ekman

#3 » 22:13:41, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog brukar det väl ta några timmar innan oljan är svart.
Jag har använt den här firman i Ytterhogdal.
http://www.motoranalys.se/home
Tror att det kostade 500 plus moms och frakt.
Har inte skickat motor oljor till dom bara transmisons oljor
Ett annat alternativ är att byta olja och filter själv kolla hur svart den blir på 3 km körning.
Men det kan ju var bra att veta var man har sina med människor i bland.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

nimbus

#4 » 22:16:30, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla in denna , det verkar ju som dom gör uppskattning av gångtid så skicka in ett prov!
[Traktorer] Oljeanalys
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

63an

#5 » 22:24:43, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar mysko min Skoda är alltid oljan klar även efter 1000 mil visserligen bensinare men ändå å den suger de ur oljan ur motorn så felet kan ju vara att dålig ursugning då blir de säkert sotolja kvar....bara ett hugskott från mej å man vet aldrig säkert att jobb å räkning överensstämmer :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

björken

#6 » 23:00:09, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enorm skillnad på bensinmotor och modern diesel när det gäller detta.
Jag servar själv och på några motorer är nya oljan kolsvart på stickan efter första uppstarten, då tappar jag ur varm olja ur pluggen på sumpen, men gissar att det sitter sotbemängd olja kvar ändå. Men motorerna verkar ju rulla på 30-40 tusen mil ändå, så har slutat oroa mig.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

Wizzman

#7 » 23:03:51, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet är att oljan är kolsvart efter första uppstarten på många dieslar - redan när man startat för att filtret ska fyllas och ska efterjustera nivån brukar det vara svart.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

rospigg

#8 » 23:07:28, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänd dig även till generalagenten med dina frågor och klagomål så kanske det gör skillnad (om det är så att oljan inte är bytt)
Oljefiltret, är det utbytt? Om det är ett insatsfilter så borde koppen vara dammfri om det varit en hand på den alldeles nyligen.
Nästa gång tycker jag du ska vara med när servicen utförs, då vet du om oljan blir kolsvart på någon mils körning.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

bonnen513

#9 » 23:14:09, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

lars11 skrev:Jag sa att jag ska skicka oljan på analys och då säger de att de bjuder på ett nytt byte och att "det är onödigt att lägga pengar på analys"...




tycker detta säger allt

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

torbjorn_forsman

#10 » 23:23:07, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den nya oljan blir svart omedelbart i en diesel, så är det ett tecken på att antingen den gamla oljan hade varit med alldeles för länge och blivit övermättad på sot, eller att man inte fick ut all gammal olja vid avtappningen utan en stor del av gammoljan finns kvar någonstans.

Jag skulle nog vilja säga att en dieselmotor i någotsånär bra skick inte svärtar ner oljan så mycket att det syns på oljestickan förrän efter minst 10 timmars drift. Gamla vanskötta motorer som jag har haft att göra med brukar dock inte bli så rena förrän efter ett par tre oljebyten med tätare intervall än vanligt.

En snabbanalys man kan göra själv är att jämföra den misstänkta oljans lukt med ny motorolja av samma typ. Om oljan har varit med länge, så tar den alltid lukt av det bränsle motorn körs på. Med känslig näsa är det lätt att avgöra om spillolja kommer från en diesel- eller bensinmotor, man bör även kunna känna skillnad på bensin och E85. Spillolja från motorer som går på gasformigt bränsle (gasol, biogas, gengas etc) brukar lukta som ny motorolja även om oljan har varit med länge och är kolsvart.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#11 » 06:30:56, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våra dieslar som sitter i flygplan så blir oljan svart vid första uppstarten efter oljebytet. Vi har nu en monterat en flong ny motor som har gått under 100 timmar sedan ny, skall kolla den vid första/nästa oljebyte. Nu kör vi våra motorer på JetA, det kanske påverkar åt nåt håll?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#12 » 06:34:54, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och som svar på frågan så skickar vi in motoroljan för oljeanalys för den ena motorsorten, det ingår i servicen. Jag tror den kostar ca 2000 kr inkl. moms och frakt, det är ett Tyskt eller Österrikiskt bolag och vi får normalt sett inte svaret tillbaka då det skickas till motortillverkaren.
Men, jag antar om det verkligen är problem så blir vi varskodda om detta snarast...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ac tc

#13 » 10:46:23, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du skicka prov så måste du nästan skicka med en skvätt av den olja som dom påstås ha bytt till också ( oanvänd olja.) Annars blir nog labbet tveksamt till att säga nåt svar.
Det första jag hittade i Sverige var denna: http://texaco.preem.se/tjanster/analys/ ser väl ok ut men vilket pris det har är en obesvarad fråga.
Generellt så är det billigast att byta i små system men nu handlar väl det mer om verkstan har skött sig eller inte.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stefan1972

#14 » 10:59:05, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ytterst tveksam till att man får en bärnstensfärgad olja efter 3km på en diesel. Det ska ju möjligen vara då om man har bytt olja var 500mil. En stor del av oljans funktion på en diesel är ju att ta hand om sotpartiklar och det går ju inte på något vis att jämföra med en bensinares olja.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#15 » 11:34:52, 19-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Jag är ytterst tveksam till att man får en bärnstensfärgad olja efter 3km på en diesel. Det ska ju möjligen vara då om man har bytt olja var 500mil. En stor del av oljans funktion på en diesel är ju att ta hand om sotpartiklar och det går ju inte på något vis att jämföra med en bensinares olja.


Det jag menade med att oljan ser ren ut efter 10 timmar är att den fortfarande ser genomskinlig ut, kanske med en viss antydan till gråfärg eller svarta prickar, när man ser på den på oljestickan. Om man däremot ser på ett flera cm tjockt skikt av sådan olja i en balja, så ser den svart ut.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se