Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Dieselmotor rusar på tomgång (Citroen 2.5D)

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

PeterNacka (trådstartaren)

#1 » 20:59:28, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, mekat en del men mkt lite med diesel men kan rätt mkt överlag, så just pumpen å övertrycket som är obekant för mig. Så hoppas å tror jag kan ta mig till detta med er hjälp :thumme:

Bromsarna, känns som jag inte längre har någon bromsservo. Bromsarna tar men mkt sent å mkt långsamt. Pedalen går å pressa hårt på å den sjunker lite, stötvis, inte alls som vid massa luft i systemet eller läckage, då sjunker den ju konstant å vid mindre tryck. Bytt några bromsrör å hjulcylindrar bak. Vet att en koning blev lite sned, men bör täta pga koningen tänkte jag. ANnars ser jag läckage. Ser inget läckage, kan det vara otät ändå vid koningen??? Sedan är det en skarvnippel som vart lite kass i gängorna,första två varven. Hade ingen ny hemma så fixade till gängerna så den greppad å har nog ändå 5 hela varv. Verkar fungera fint. Men ev annan tänkbar orsak tänker jag. Så kan jag ha läckage utan att olja trycks ut? Luftade om alla ok å cylindrar idag. HIttade ingen luft i dem å fick ingen skillnad i bromsningen. Vet att dieselmotorer har en vaccumpump som fixar undertryck till bromsservon. Spillde iofs bromsvätska på den remmen nyligen. Så den skriker när den är kall. Men inte sedan varför den bör pumpa undertryck, eller? Hur kan jag se eller känna undertrycket lätt utan mätare? (Tror inte jag har något å mäta med. Tips på någon univeirsal grej kanske, som jag oxå kanske har vore bra). Fick för mig ett tag att motornsrusande kan ha å göra med bromsservon. Men var nog när jag tänkte bensinmotor som rusar... FÅr inte ihop det längre. Men tar med det ifall jag var nått på spåret. Ser hellre dum ut än å missar ev viktig ledtråd å lösning :photograph:

Dieslemotorn, en husbil Burstner på Citroen C25 chassi från 1990, 2,5D motorn a 73hkr. Haft denna åkomma ivår å tänkte det är någon slang som är sprucken.Lite startgas så hittar jag det, kan jag leva med ett tag till. Tills idag, då jag även har problem med bromsarna som
nämnt å tog tag i detta oxå. Startgas går ju ej på dieselmotor för felsökning kom jag på efter jag först sprutat ett tag, he he Måste väl vara pumpen som läcker på något sätt. Sökte på nätet å hittade någon tråd här men gällde en äldre lastbil som hade någon reglerstång som då var ett vanligt fel. (Även läckage från, hm vevhusventilationen som la sig i luftrenaren å kunde mata motorn, men rusade ju konstant då förstod jag det som) De nämnde även att de smörjde reglerstången lite, fyllde på med olja så vart problemet löst. Har alla dieselpumpar en oljennivå/olja? Ingen koll där. Är inte så att den hängt sig utan svajar. Då tycker jag att en kärvande tryckstång håller allt i ett läge trots inget gaspådrag, inte rusandes. (Tokrusar ej men kanske upp till 2000 varv å ner till 1000 igen å pendlar). Vad kan felet vara? Eller kan det vara ett fel jag kan åtgärda kanske jag skall fråga. Aldrig öppnat en högtryckspump.Kanske flyger ut fjädrar å saker å inget man kan öppna själv å säg byta några packningar i.

Tacksamförhjälp, som vanligt :shake_hands:

Trevlig sommar kväll här på forumet, hoppas jag :bira:
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.



torbjorn_forsman

#2 » 21:20:59, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande bromsproblemet så känns det nästan som problem med huvudcylindern. Kolla om det finns bromsvätska i bromsservot eller i röret/slangen mellan servo och vakuumpump. I så fall är det ett säkert tecken på att huvudcylindern måste åtgärdas. Den kan i och för sig vara ofrisk utan att servot kan suga ut olja ur den också. Om du hittar bromsvätska i servot så bör det sköljas ur med vatten tills det inte skummar längre och blåsas torrt med varm tryckluft. Går lättast om man har servot bortplockat och kan vrida och vända på det. Och i så fall är det nog lämpligt att plocka isär och avsyna vakuumpumpen också, det är inte säkert att gummidelarna i den tål bromsvätska.

Du kan också göra några bromsprov - kör i promenadtakt på grusväg och stampa så hårt du kan på bromsen. Kolla att det går att få alla hjul att låsa sig, och att bromsspåren blir lika långa från båda hjulen på samma axel.


Visst är det en CAV eller Roto-Diesel fördelarpump (DPA, DPC eller liknande) i den där? Kännetecken på den pumptypen är att alla reglage (gas, snabbtomgång, ev mekanisk stoppvajer) är anslutna till hävarmar som sticker upp ur ett lock ovanpå pumpen, samt att spridarrören går ut horisontellt ur den ände av pumpen där drivningen inte sitter. Det finns mycket skrivet om sådana dieselpumpar på detta forum, de är bl a vanliga på Perkinsmotorer i traktorer, t ex MF. Erfarenheter av s k radpumpar (sådana som man hittar på t ex äldre Mercedes dieselpersonbilar och de flesta lastbilar, BM/Volvo traktormotorer mm) går inte att tillämpa på en fördelarpump.
I varje fall ska det inte fyllas på någon smörjolja i den där dieselpumpen, den smörjs helt och hållet av bränslet.
Den är känslig för avlagringar som kan orsakas av t ex "fuldiesel" eller biodiesel av dålig kvalitet, och det är mycket viktigt att ha god ordning på bränslefiltret (undvik filterinsatser av skumma piratmärken, byt insats regelbundet, tappa av kondensvatten ur filtret ofta).
Dåliga packningar i en sån där pump brukar leda till att det läcker ut dieselolja ur den, t ex vid ingående axel, vid axeln för gasreglaget eller mellan högtryckshuvudet och pumphuset.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mathiast

#3 » 21:24:43, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är den citroen turbodiesel så läcker förmodligen rökbegränsaren diesel in i insuget via signalslangen,membranet i rökbegränsaren är nästan alltid kass på delphipumparna
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

PeterNacka (trådstartaren)

#4 » 21:26:07, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej å tack :) Oki, kom på en annan sak, bränslesystemet tappar trycket när den står. Får jag pumpa upp manuellt, trycket. Sedan startgas. Går det sedan ett dygn så måste jag göra om det. Annars klara den sig utan min hjälp. Kanske har ihop med rusandet att göra? (Vet att jag förra sommaren var på filtret, lossade men hade fel, har för mig att det kanske började redan då, bränsleproblemet).

Skall ut å kolla i vaccumslangen nu :) tar en bild på pumpen oxå då jag inte kan något om dieselpumpar å det var grekiska du skrev. TACK!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#5 » 21:26:56, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade pumpen, står:LUCAS CAV, så en cav pump antar jag. (Såg det är två vajrar till den, den andra gick in i en tjofräs i topplocket, på sidan där spridarna sitter. Vad är det för funktion???)

Är en icke turbomotor, utan turbo. 2,5D med Lucas CAV pump :)
Senast redigerad av PeterNacka 21:34:47, 28-06-2017, redigerad totalt 2 gånger.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

mathiast

#6 » 21:34:11, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angånde bromsarna så kolla vacumpumpen,på den jag hade skar pumprackarn och exploderade
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

PeterNacka (trådstartaren)

#7 » 21:36:16, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick inte å dra loss slangen så lätt, den som ger vaccumet, från vacccumpumpen, Men får ta en mejsel å lirka. Måste få igång den imån. MÅSTE. (Har massa hundar som snart äter upp mig av tristess om vi inte kommer iväg då jag lagt all tid sista 3v på husbilsskrutten. Så om någon blir uppäten var det jag å ni vet varför, ha ha).
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

torbjorn_forsman

#8 » 21:39:01, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ofta måste handpumpa fram bränsle så finns det förmodligen en läcka någonstans på sugsidan - alltså ledningen från tank, (eventuellt via bränslefiltret) och fram till dieselpumpen. Vad som händer då är att det sugs in luft där medan bilen står stilla och bränslet rinner bakvägen ner i tanken.
En annan möjlighet är om backventilen/övertrycksventilen vid returledningens anslutning till pumpen inte fungerar som den ska. Vanligtvis sitter den inbyggd i skruven för returledningens banjokoppling.
Det kan vara bra om du börjar med att ta en titt i verkstadshandbok för bilen (eller någon annan bil med samma motortyp och -generation, t ex Citroën CX), för att se hur bränslesystemet är kopplat. T ex om pumpen ska suga bränsle genom bränslefiltret eller om det är inkopplat mellan förpumpen och huvudpumpen.

Ständigt hög tomgång (ej pendlande) brukar bero på att vaxtermostaten som ska ge snabbtomgång vid kall motor har gått sönder, det är helt normalt att den inte håller mer än ca 10 år. Den brukar sitta på ett ställe där den kan känna av kylvattnets temperatur (t ex inskruvad i ett gängat hål i termostathuset) och är ansluten via en vajer till en hävarm på dieselpumpen. Enklaste sättet att kolla om den fungerar är att notera hävarmens läge då motorn är kall, därefter varmköra motorn och sedan se efter om hävarmen har flyttat sig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#9 » 21:47:07, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller att mäta undertryck från vakuumpumpen så är ju det enklaste att lossa en slang och hålla för med tummen för att känna om det suger. Vill man göra en lite mer vetenskaplig mätning så fanns det åtminstone förr billiga vakuum- och bränsletryckmätare på biltillbehörsfirmorna (oftast nollpunkt i mitten och graderad från t ex -1 till +0,7 bar), de fanns ofta med i billiga satser med tändinställningslampa, kamvinkelmätare mm som Micro och Biltema sålde på 80- och 90-talet.
Kan man inte få fram en sådan så kan man ta en lång genomskinlig plastslang, stoppa ner ena änden i en burk med vatten, hänga upp slangen över något högt (hängränna på huset t ex) och ansluta andra änden till det undertryck som ska mätas. Vattnet stiger 1 meter per 0,1 bar undertryck, och man kan vänta sig att vakuumpumpen ger kanske 0,5-0,7 bar i bästa fall. Det kan alltså behövas uppåt 7 meter "mäthöjd".
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#10 » 22:09:25, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm, trodde jag skrev det var undertryck i vaccumslangen... Dumt med två trådar...

Okej, pumpen sitter strax innan dieselpumpen, högtryckspumpen. KLANTADE MIG NU VERKAR DET SOM :lmao: Drog lite i vajern du förklarade var till kallstarten,pumpade lite på pumpen på dieselfiltret NÄR MOTORN VAR IGÅNG. Den dog efter en stund, kan inte pumpa upp trycket alls nu. Vad har jag gjort, min ADHD lättuttråkade idiooooot :huh: Vad lyckades jag skapa nu då det blev trycklöst ist :/ Skall ha halv tank i bilen. /En i d i o t
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#11 » 01:18:23, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ändrat vad som stod här, hittade läckan till slut, var inne i topplocket, alltså i dieselvärmaren som den tog tjuvluft :)

Dock tappar den bränslet över natten, så en backventil är nog paj. Nog den som gör att jag inte kan bygga upp sådant övertryck som innan att jag inte kunde trycka in pumpknappen till slut. Den måste då sitta i tanken för ingen innan dess. Köpte en sådan idag, tisd, 13 Juli? Nåt sånt. Återkommer ang det när det är löst oxå. (Inge kul å läsa trådar där man inte får veta lösningen på!!!)

Ut nu å meka vidare med bromsregulatorn som står i botten. Så jag läste v-boken, så kan inte bli mindre bromsverkan bak nu, då kolven inte kan tryckas in mera än ca 0,2mm. (Fattar iofs inte mojängen längre, snurrar bara i huvudet just nu men hade 3.0t bak när den var i max utläge innan jag byggde om pga höjningen så nu står den i botten som standard. Kanske inte hade luftat systemet när jag gjord det eller t.om hade det tomt då jag bytte massa rör, varför det blev fel. Minns ej, ger sig om 5 min)

:)

1 person gillar det här inlägget.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ken Otterljung och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se