Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kass bromsverkan efter renovering, akut pga semester!!! Husbil Burstner -90 (citroen)

44 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

Bengt Erik Eriksson

#31 » 22:33:34, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart leds luften från vacuumpumpen?
Går den till motorns insug tänker jag att det kanske kunde gå att läcksöka med att spruta startspray här och där för att detektera ev extern läckage.. Men man får nog ta det i maklig takt aå att gasen hinner in i motorn eller dunsta bort helt mellan sprayningarna. Och sedan OM det kommer märkas på motorgången..
"In Ancient times having power meant having access to data. Today having power means knowing what to ignore."
Yuval Noah Harari
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: AVANT 218 saknar min BM BOXER
MF 575
Farmall M konverterad till perkinspuffra.
www.björnbacka.se
www.esnservice.n.nu

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


PeterNacka (trådstartaren)

#32 » 23:33:48, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från vaccumpumpen går den direkt till bromservon. Skrev nyss ett svar som kom in innan ditt svar. Vid högre gas, frikoppling å broms så tar bromsarna nog som de skall utan ABS system. Så tror inte bromsservon håller tätt som du oxå tror. Men tror bara det är packningen mellan servons plåt å plaströrret som slangen från v-pumpen träs på som är otät. Bara där jag ruckat när jag tagit på å av som sagt.

Men startgas, hur kan det påverka menar du? Aldrig tänkt på vart undertrycket tar vägen i bromsservon, aldrig lossat någon heller, är det en utgång kopplad till motorn tror du? Hm, tror inte det är så. Bara undertrycket som drar i membranen, nej nu minns jag ej riktigt hur bromsservon fungerar. Så är tyst :) Startgas funkar väl bara för å leta läckor på en icke diselmotor, alltså motor med undertryck, luftspjäll???

G-natt... *GÄSP*
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland, Mörbylånga trakten
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu, Hymas 474 -75,
Då, Hymas 467 -69.
Haft många fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo.

Janson1

#33 » 08:04:00, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall väl egentligen inte lägga mig i men jag tror vacuumpumpens tryckutgång går rakt ner i vevhuset, det har det gjort på dom flesta nyare dieslar jag sett...
Men det tyder på läckage om det blir bättre när man gasar, så börja med att täta alla läckor.
Finns det ingen i din närhet som kan hjälpa dig? Om det är kris och du skall ev. köpa ett hus långt därifrån och måste ha bilen mm. Det finns ju även ett par trådar om problemen med husbilen.
Så för din egen skull, försök skaffa hjälp då det förmodligen är flera fel lite här och var.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: mf-30 numera såld.
Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Dexta från -61
Nyförvärv: Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 E + omvårdnad av Gasgas 400

jannejoel

#34 » 10:25:15, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte skönja minsta arrogans i dina inlägg! Tvärtom. Du beaktar råd du får och frågar om du inte förstår. Lycka till vidare!
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Baklastare
Maskin: H10 350

PeterNacka (trådstartaren)

#35 » 15:36:29, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa 3 trådar handlar bara om min Husbil. (Bromsar, rusande motor å bromsregulatorn). Vaccumpumpens utgång går rätt in i bromsservon vänstra överkant i delen i motorrummet, framifrån sett. V-pumpen hämtar luften ett par dm innan insugsröret som den gör undertrycket av.

Kan inte tänka mig att det är andra fel än bromsservon å ev vaccumpumpen då jag gått igenom det så många ggr, monterat nya delar å även luftat om, samt mekat med bromsar på många fordon under åren. Allt i dessa trådar handlar bara om min husbil. Har några gamla trådar gällande min Hymas oxå. Så packningen för ingången till bromsservon och eller vaccumpumpens packningar kan ha rykt trodde någon pga bromsolja jag lät droppa på den innan jag insåg vad oljan landade på, försent då förvisso. Membranet invändigt kan inte ha gått sönder när den varit ståendes dessa veckor. Långsökt en mus skulle gnagt där sommartid, men så klart inte omöjligt :)

Står som skrivet i v-boken att v-pumpen inte ger nog undertryck på tomgång varför motorn måste rusas för å ge nog undertryck till bromsservon. Så därmed måste mängden undertryck i bromsservon räcka för flera hårda inbromsningar för konstruktionen skall fungera alls. Därför menar jag att läckage i bromsservon är orsaken även om v-pumpen tappat viss effekt. För en vanlig acceleration till säg 0-50km/h skall räcka för å fylla upp bromsservon. Som sagt grym kompression i den när jag vrider v-pumpen för hand. Förvånade mig vilket motstånd, kraft som krävde för å vrida runt den å vilket högt smackande som lät när den sög luft). Skall in till Kalmar imån å köpa en "bränsletrycksmätare" a 99kr som även klarat visst undertryck för allmän felsökning vid mekande.

(Skall se om det sitter en elektrisk vaccumpump på min LT35-06 jag kan lossa lätt å låna tills jag fått bromservon tät. Så jag både klarar besiktningen å har bra bromsar tills dess.)

Hoppas ni njuter av den sköna värmen denna fina sommardag!!! (Även om jag tillhör dem som blir helt utslagen av värmen).

PS. Visst borde bilen gå igenom besiktningen trots falerande bromsservo? Menar, bromsarna nyper ju ändå hårt nog vid inbromsning vilket är vad de mäter, inte max trycket i relation till bromsarnas acceleration, för den är slö varför bromssträckan blir dubbelt så lång. Borde de ha inbyggt i bromsapparaten då det just påverkar bromsförmågan så mkt å även enkelt å bygga till för en automatiserand ingenjör). Ds
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland, Mörbylånga trakten
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu, Hymas 474 -75,
Då, Hymas 467 -69.
Haft många fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo.

PeterNacka (trådstartaren)

#36 » 22:17:12, 10-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vaccumpumpen på min nyare LT är oxå mekanisk så den kunde jag ej låna :/ Jäkla vad djup bromsservot är på den lastbilen. Har iofs grymma bromsar. Ser ut som den har dubbla membran.

Pillade lite på ingången till bromsservot då jag tänkte köra någon tätningsmassa för å klara mig tills jag får en ny packning, då hör man att det pyser in luft, så är undertryck där i. Kanske för lite. Annars fattar jag inget alls. Läst nu i v-handboken, tydligen ett filter som kan strula som sitter på baksidan, mot kupen. Står bara så här: "Fouling up of the filter on the atmospheric pressure input". Vad menas??? Är inte så bra på teknisk engelska :/ Var å kikade, såg inget, sitter en bälg där, under inkapslad där filtret å det atmosfäriska luften skall komma in å trycka på undertrycket, om jag läst rätt. (Har effekt i servon men vet ej hur mkt, nån som vet hur mäta kraften???)

Någon som vet något om detta atmosfäriska filter som kan strula? Hur de fungerar å vad man gör med dem vid strul?

Renoverar man bromsservon??? Ser ut som det är sammanpressat å därmed inget man gör. Är inte dyra på de tyska bildelssajterna. Är lite inne på det nu, köpa en dubbelmembranare. Läst om Hydrobost ikväll oxå. Vill ha bra bromsar likt min modernare LT från -06.

Imorgon har jag ny ombes tid, har bokat om ombesiktningen för 12 gången i rad, ha ha (Snälla säg inget om att det är jag som är galningen till de på Opus bilprovning i Kalmar trakten).

Kvällens!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland, Mörbylånga trakten
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu, Hymas 474 -75,
Då, Hymas 467 -69.
Haft många fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo.

torbjorn_forsman

#37 » 09:13:15, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla vakuumbromsservon har ett filter på luftsidan, jag har hört talas om att det kan bli problem med dem men aldrig varit med om det själv.

Servon med dubbla membran används på bilar där det är trångt på bredden eller höjden och man inte får plats med ett servo med så stor diameter som skulle behövas för enkelt membran. Jag skulle inte rekommendera att man byter till annat än originaltyp av bromsservo, det blir för mycket besvär med att få allt att passa ihop och fungera som det är tänkt.

Man brukar normalt inte plocka isär bromsservon, det man kan göra med dem är att byta filter, gummibälgar, backventiler och annat som går att komma åt utifrån, skölja ur bromsservot om det har blivit fullt med bromsvätska pga en läckande huvudcylinder. På vissa typer går det också att justera längden på tryckstången mellan servot och huvudcylindern, den ska i så fall ställas in så man i vila får ett spel däremellan som finns angivet i bilens verkstadshandbok. Har man inga uppgifter om måttet bör man åtminstone se till att det verkligen finns ett spel, stången får inte vidröra huvudcylinderns kolv i vila. Och spelet ska inte vara mer än någon enstaka mm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#38 » 16:37:56, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar sitta en backventil i koppling för vacuum slangen på servoburken, pajjar den så utgår serviverkan direkt.
- vacumpumpen tar luft från klockan...vart denna luft sedan släpps ut är inte så viktigt men insug eller vevhus är praktiskt då man dämpar bort ljudet.
Observera att många vacumpumpar inte tål olja, en skvätt 5-56 och den är slut, en skvätt bromsolja från en invändigt läckande huvudbroms cylinder och den är slut.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Bengt Erik Eriksson

#39 » 18:26:33, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja altså vacuumpmpen suger luften från vacumservot och släpper ut den i insuget i detta fallet (den tar INTE insugsluft och förvandlar den med magi till vacuum). Stargasens enda legitima användning är ju som läcksökare på insug. När gasen läcker in genom felaktig packning el dyl rusar motorn.. Därför föreslog jag startgas även till vacuumservot.
"In Ancient times having power meant having access to data. Today having power means knowing what to ignore."
Yuval Noah Harari
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: AVANT 218 saknar min BM BOXER
MF 575
Farmall M konverterad till perkinspuffra.
www.björnbacka.se
www.esnservice.n.nu

PeterNacka (trådstartaren)

#40 » 17:25:16, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OBS! Husbil 3,5t -90 en Burstner på Citroen c25 chassi, har EJ ABS system som någon trodde å spridit sig i tråden.

Oki, besiktigat idag å fick den GODKÄND med MKT DÅLIG bromsverkan men 0,8 vänster bak å 1.0 höger å 2,8 fram h å v godkändes, men farlig å köra :/ Glömde be han gasa å bromsa för se vad som hände med bromsverkan, var därför jag åkte dit för å se värdena, trodde aldrig den skulle godkännas men de bryr sig inte om ifall bromsverkan är stark nog på bromsarna, BARA PÅ HANDBROMSEN galet nog!

Vaccumpumpen, okej, inte tänkt på hur den fungerar mer än att det alltid blir undertryck på sugsidan. Så den dumpar ut luften där, trodde den hämtade :) Ja då funkar ju startgasen som du skrev. Förstår jag vad du menar :) Tack för förtydligandet!!! (Tog mig 100 år å förstå varför kraften i en motor inte är som störst när effekten är som störst. Svaret är att det är två olika mått man mäter. Nm i Sträcka å effekt i Tid. Ha ha, var på fyllan jag fick tag i en nisse som kunde ge mig svaret. Var sååå full att jag fick be han skriva ner svaret på ett vykort så jag kunde läsa dagen efteråt. Otroligt jag ens därför kom på att ställa frågan då jag var så knall full, ha ha. Han tog sig tid trots min fylla, var oxå ädelt av honom som ditt svar).

Fick en tryckmätare levelrerad idag, har 600... (Mg/hg?) så värdet är okej enligt v-boken. Är nog backventilen bara som jag lyckats pajja då den inte behållar trycket den bygger upp. Så ut å testa å blåsa i den, montera en annan jag på slangen å köpte idag till bränslesystemet som måste ha en sådan som jag pajade när jag lekte med handpumpen å motorn var igång. För den tappar allt bränsle ner i tanken efter ca 12h å jag måste fuska upp allt med startgas för å starta den om jag inte luftar å strular. Sorry, annan tråd...

Ut å testa å sedan se nya svaren på trådarna inkl bromsregulatorn.

Hej svejs :P
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland, Mörbylånga trakten
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu, Hymas 474 -75,
Då, Hymas 467 -69.
Haft många fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo.

PeterNacka (trådstartaren)

#41 » 17:42:14, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

GRRRrrrrr... Backventilen är hel, hade massa vaccum i bromsservon, sa POPP när jag lossade ingången med backventilen. SÅ enligt v-boken kan det bara vara luftfiltret som strular. På sprängskissen ser det ut som man kan komma åt filtret. Men inne i kupen går den delen av b-servon ut å täcks av en plåtbit. Kanske går den å lossa efter man lossat hela bromsservot. Men inget jag kan göra med det monterat. Kan inte ens se ingången för atmosfärstrycket. (ÄR så trött på lossa nya saker då det ofta går sönder annat pga okunskapen om mojjängen. Inte haft liknande problem förut).

Eller kan det vara annat fel? Varför ökar bromservokraften vid gasandet då inte undertrycket ökar med varvtalet enligt min mätare??? För den bottnade inte där nämligen. (Två av mina hundar är frustrerade å börjar vissa dåliga tendenser för vi varit låsta 1 mån nu å jag inte kan ta ut dem på äventyr å ge dem egen tid från min stora flock med valpar, unghundar å 3 äldre hundar. För stor, jag vet men blir så ibland i livet har jag hört... Så för å inte få maximala hundproblem måste jag lösa detta så inom kort).

Tacksam för all input!!!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland, Mörbylånga trakten
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu, Hymas 474 -75,
Då, Hymas 467 -69.
Haft många fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo.

PeterNacka (trådstartaren)

#42 » 01:32:40, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, slut på ledtrådar nu, mer än att min, hm, när man gör flänsar rören? Tar bort graderna efter ha använt en rörkap, kan vara en strypning då bak å övre kolvarna samverkar, då gör förträngningen kanske mer än jag trott, så skall lossa imån å öka mynningen.

Vaccumpump, står i v-boken som är för J5 vilken har en annan vaccumpump, förstår jag det som, den har hur som OLJA i sig, har alla det? Står bara att oljenivån kan vara för hög i den. Å någon smörjning lär den ju behöva. Bökigt å komma åt den, så har alla olja i sig? om inte, täta fettsmorda lager annars?

Hua... Nattis...
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland, Mörbylånga trakten
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu, Hymas 474 -75,
Då, Hymas 467 -69.
Haft många fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo.

torbjorn_forsman

#43 » 09:27:18, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den remdrivna vakuumpump som satt på Peugeot 504 på 70-talet hade olja i vevhuset. Liknande pumpar som sitter direkt påbyggda på motorn och drivs antingen från en ände på en aggregataxel (t ex Mercedes) eller från en excenter på kamaxeln (t ex Fiat) får dock smörjningen från motorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#44 » 20:06:25, 14-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LÖST SKITEN NU :) Å :/ Å :S Å Grrrrrr... Bromsregulatorn var boven i dramat. Kopplade ur den då husbilen ju alltid är i stort sett fullpackad, ingen flakbil som chassit man byggde på var ämnat för. Så de lät nog bara den vara kvar. Så den nyper nu som innan. Vore kul å göra ett bromstest å se om den är starkare även fram. Nyper som sagt nästan dubbelt så starkt nu då jag haft grannens infart som prov-bromssträcka sista dagarna.

Såååå många timmar jag lagt på allt annat. Så retsamt att jag bara skrattar å nog mest av fysisk trötthet! Gick igenom koningarna på alla bromsrören. Måste sett det tidigare än jag trodde Ingenstans var hålen så små som jag mindes dem. Däremot var 2 koningar lite off-center. (Kör biltemas billigaste sats. Knepet med den är att röret måste vara helt rakt när det skärs av, annrs blir konan off-center, så man kan rullar den rak på ett bord, änden på röret. Sedan kapar man å konar). Innan jag förstod knepet då inga instruktioner ges till satsen, så vart några off center men de halv snea lät jag vara å har fungerat på flera bilar. EN sådan satt på röret ut från bromsregulatorn. Antar det är gods mot gods varför hålet då hamnar delvis utanför å diametern blir för liten. Nu var detta bromsrör det sista jag bytte ihop med bromsslangen till bakaxlen å det i torsdags. Så det felet kan trots allt påverkat minimalt. För innan dess var det som sagt ingen märkbar skillnad.

Skall se i bromsregulator tråden om någon svarat hur fasen den funkar egentligen, får den bara att fungera bakvänt nämligen...

Så tack för all input kära ni!!! Tack så himla mkt!!!

5 personer gillar det här inlägget.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland, Mörbylånga trakten
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu, Hymas 474 -75,
Då, Hymas 467 -69.
Haft många fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bonndräng98, Fuskmek, Ivar Risslén och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Wexal

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates