Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kass bromsverkan efter renovering, akut pga semester!!! Husbil Burstner -90 (citroen)

45 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

PeterNacka (trådstartaren)

#16 » 16:06:23, 08-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, bromsade 3-4-5 ggr för å tömma servon, men var nog inte tömd då jag inte kände någon direkt skillnad. För så liten effekt är ju nästn meningslöst å ha. Så får testa om.

Gummirester i bromsregulatorn, ja, skall lossa å rengöra den oxå. (SÅ tung å lufta själv då min avluftare inte fungerar trots en stor kompressor som ger 490l/min UT effekt. Något tips på en som verkligen fungerar? Är Biltemas jag har för 250kr ca, skall räcka med 280l/min tror jag det står. Har även deras backventiler, hittade en igår som fungerade, vet inte hur väl de fungerar dock. Är ju precisons saker för de skall fungera å dessa är nog inte så välsvarvade...). Men kan jag få ut det mesta med dessa först så blir det mindre jobb, för springa in, trycka ner, låsa med en bräda, ut å lufta, 10ggr per hjul är tungt för mig. SKrapar mig i handen när jag skall fixera brädan oxå. Blir trött av denna procedur. Gått en biltekniker utb för 6 år sedan. De hade en likvärdig avluftare men nog än större kompressor, den fick oljan till å flöda ut. Min får den å suga ut små skvättar bara, så tar jäkla tid å bygger nog för lite undertryck. (Drar mkt luft av kompressorn fsat utluften ur mojängen är ca 1/10 del av när jga kör blåshandtaget, ändå drar den lika mkt luft. Hur faan fungerar det? Vart tar den vägen luften?). Utbildningens mojäng fick ut luften fint, inget manuellt behövdes efter man kört den. Så lufta 4 ok tog bara 10 min trots totalt oljebyte i systemet.

Skall vara vanlig DOT 4, sista 1l är från Biltema, samma jag körde i min LT35 förra sommaren. (Den bromsar grymt. Dock luft i systemet så pedalen sjunker men nyper ändå 4900kg/st fram å väl bak. GÅr å köra så fått vara. Gick igenom besiktningen ändå. Får felkod på ABS rätt ofta pga detta... Bara dra av å på tändningen för å nolla. Men där är ABS som är svår luftad å svår å komma åt å lufta utan demontera massor. På utb praktik så var en mekare snäll å sa att han alltid luftar abs bilar genom abs enheten. Tänkte inte så mkt på det då det fungerat å lufta vid oken för mig tills i sommras. Så lyssnade lite dåligt på vad han sa...)

OM jag kollade kolvarna??? Förstår ej. Bytte beläggen fram (å hjulcyulindrar bak då de beläggen är ok å nyper fint. 3000kg/st på handbromsen). Vänster ok plockade jag ner å blästrade kolven å slipade cylindrarna. Ena var så full av gummirester att den inte gick å trycka ihop vid monteringen av nya beläggen varför jag plockade ner det. Så vad skulle jag kollat på kolvarna utanför packningen?? Är rost där men gör ju inget. Är på insidan av packningen som det inte får vara rost för å glida väl samt inte fastna vid långtidsparkering. Har jag missat något? Skall plocka ner andra 2-kolvsoket fram idag, bara för å få bort alla gummirester å veta att allt är genomgången.

Tror det är gummitrester i huvudcylindern å i begränsningsventilen som spökar. Så skall tömma hela sytemet på olja. Blåsa igenom med tryckluft. (Får nog ta loss bromsrören å nipplarna så jag kan blåsa dem rena maximalt. Såg vid luftning att det tar nog 100 luftningar för å verkligen få bort allt gummi som ansamlats. Konstiga var att det fanns gummi i den inre kammaren i bromsoljebehållaren. Den var så mört att jag tog loss för å kika varför. Då jag insåg det var gummirester där oxå som gjorde kammaren mörk. Bara en liten o-ring där men så mkt gummi som 5 sådan 0-ringar var fint nermalda. Mkt skumt. Tror de innan mig hällt åter bromsoljan de fått ut efter luftningen. Enda rimliga förklaring jag kommer på).

Återkommer med info så andra kan ta lärdom av min resa som nog beror på brist på kompetens. (Aldrig haft problem med gummirester i bromssystemet så insåg inte vidden av det från början. Trodde det var rostflagor pga orginal bromsrör a 27 års ålder. Som nu är bytta).

Tack kära kamrates!!!

PS. Varför får jag inga roliga gubbar längre å infoga i min text? Fanns ju under denna skrivruta innan: Varit så sista veckan för mig att de är borta DS.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.



QV_

#17 » 16:29:41, 08-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterNacka skrev:Ja, bromsade 3-4Men där är ABS som är svår luftad å svår å komma åt å lufta utan demontera massor. På utb praktik så var en mekare snäll å sa att han alltid luftar abs bilar genom abs enheten. Tänkte inte så mkt på det då det fungerat å lufta vid oken för mig tills i sommras. Så lyssnade lite dåligt på vad han sa...)


En fattigmansvariant på att lufta ABS är att
lufta bromsar
köra på grusväg och tvärnita så att ABS jobbar
lufta bromsar
Köra grusväg
Luft
OSV
inget kul alltså.
Verkstadssättet är att koppla in OBDII utrustningen och köra pumpen mellan luftningarna.

Om du tar bort huvudbromscylindern så rekomenderar jag att du luftar den först.
Det gör man enklast genom att koppla rör från utgångarna direkt tillbaka till behållaren.
Sedan pumpar man lungt och metodiskt en 20-30 gånger på pedalen så att luften försvinner.
Sedan kopplar man om till bilens system och luftar det.

När det gäller luftningen via biltemas grejor så har jag deras för 600 spänn.
Fram går det "fort" men bak tar det tid. Nu tycker jag inte att det gör något för jag står därframme och fyller på burken med DOT4 när vakuumet suger bär bak.
Efter en "två behållare" så byter jag sida och tar det andra oket. Om det tar 5-15 minuter spelar ingen roll eftersom jag slipper djävlas med plankor och annat.

Först så suger jag rent behållaren så att man slipper dra igeom den skitiga som finns där innan.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#18 » 21:22:29, 08-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där beror på hur ABS-enheten är konstruerad också. Äldre Bosch ABS-system på t ex Volvo 740 behöver man inte bry sig om något särskilt, det är bara att lufta som om bilen inte hade ABS. Men en del andra märken (t ex Bendix och vissa typer av ATE) kan man behöva OBD-utrustning för att ställa i luftningsläge. Eller eventuellt göra andra speciella knep som det brukar stå om i verkstadshandboken.
Jag skulle inte tro att det behövs någon OBD-utrustning på en Citroën från 1990, nu har jag ingen erfarenhet av just C25 men på personbilarna av samma generation finns det inte ens någon möjlighet att läsa av felkoder från ABS-systemet (styrenheterna har förmodligen någon form av stöd för det, men det står ingenting om felsökning med OBD-utrustning i verkstadshandböckerna och finns inget diagnosuttag).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#19 » 23:09:50, 08-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterNacka skrev: Så vad skulle jag kollat på kolvarna utanför packningen?? Är rost där men gör ju inget. Är på insidan av packningen som det inte får vara rost för å glida väl samt inte fastna vid långtidsparkering. Har jag missat något?


Ja, det har du...tänk nu till en gång till... å så tona ned arrogansen så blir det ännu bättre...
Det är det här jag syftar på:

userpix/49872_31B74J7F95KM1421504061.jpg
dc_lindberg @ VW transporter, Typ 4, T4, ACU motor, 5-cyl, bensin

Bilder förklarar bättre än ord...
Som påpekats ovan så finns det system som inte alls är lätta att lufta... o verkstäder kan vara värkstäder... Finns de som kan sitt yrke o de som gör bättre i att byta sysselsättning... Vi som svarar dig här försöker svara så konstruktivt som möjligt, men tänk på att som man frågar får man svar...

Du svarade att du bytt belägg, och att du blästrat bromskolvarna... dags att visa bilder på dem.
a) -varför- du blästrade dem...
b) vilket resultat du fick...
Titta på mina bilder en gång till å så tänk till vad som händer när du byter till nya belägg, för det du svarade var att du bytt från nya friska belägg till utslitna belägg...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

PeterNacka (trådstartaren)

#20 » 16:36:30, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, fungerat på alla andra bilar med ABS å lufta traditionellt men icke på LT:n från -06. Få verkstäder som har dator för å lufta via datorn. Det program som säljs å många använder har ej funktion för LT bilarna, så bara VW som gäller. Dock sa de på Mekonomen att de skulle lufta manuellt å lösa problemet. Vet inte om de då luftar vid abs enheten för å komma runt det hela. Gjorde det med plankmetoden som ger liten tryckväg, eller hur man säger. (Borde göras en manick med fjäder i å gängor så man kan gänga ut den för för å få tryck på pedalen, likt en planka, men att den fortsätter å jobba då den förlängs pga fjädern i sig, ide jag fick nu... Så ej genom tänkt :)

Bromsarna, ja, jag har blästrat dem i spåret för den yttre packningen, slipat på kolven där det var lite rost. Skapat i cylinderns packningsspår mm. Där var dock nästan helt rostfritt. Bara i centrum där det är mest rost jag inte gjort något å undrade om jag missat något med att inte göra. Det på bilden ligger ju innanför packningarna, skyddas av bälgen å måste vara rent. Arrogant, ser jag mig inte som överlag, är öppen å ställer dumma frågor samt avslöjar dumma handlingar, är för mig motsatsen till arrogans, att visa vem man är i god å dålig dager. Men visst, om allt vore självklart för mig så skulle jag aldrig behöva någons hjälp, som här. Å så är det ju inte. Så vet inte varför du tog så illa vid...

Vart har jag skrivit att jag bytit från friska belägg till slitna? Byte 50% belägg som var mkt hala till nya.

En sak jag upptäckte... När jag tillverkade nya bromsrör å sedan, hm karvade bort, förträngningen som blir i änden efter man kapar med rörskärare, så blev hålen mindre än rörets diameter. Upptäckte detta igår när jag kortade av ett nytt bromsrör i motorrumet å rörkaparen i satsen pajade å jag fick ta en från en annan sats, den karvade mkt bättre så diametern blev större, nästan 50% större. Så tänker att diametern kanske gav för lite flöde? (Ökat diametern med å karva på andra bromsröret till Huvudcylindern). Kan det vara orsaken???? (Är tre in-utgångar på HCylindern, den tredje var org rör a 0,5m i bra skick, den går till kretsen bak å de övre cylindrarna på oken fram, de andra två till fram okens nedre cylindrar som har större kolvar än de övre.

Men hålen i Hcylindern är ju mindre än rörens indre diameter, så borde kvittat tycker jag. Likasa sedan till oken å hjulcylindrarna. Ja, nämner det för de var mindre än original. (Tycker jag visar på motsatsen till arrogans som sagt, erkänna sådana fadäser, nog t.om nybörjarmisstag).

Slutligen, är en BROMSSLANG bak oxå, mellan Regulatorn å fördelaren på bakaxeln, den glömde jag byta. Så den kan vara kärv invändigt. Märkt förr att de kärvar igen när de blir för slitna. (Borde bli tvärtom tänker jag då de urholkas å får tunnare väggar. Fattar ej, kanske inte så viktigt å veta). Japp, skall rengöra högra Oket fram, ta ner å demontera helt, slipa å blästra all ev rost så jag verkligen vet att den är helt ok även om kolvarna gick mkt lätt å trycka åter inför bytet till de nya å tjockare beläggen. (GICK JU EJ PÅ ANDRA SIDANS STÖRRE CYLINDER VARFÖR JAG VAR TVUNGEN Å DEMONTERA HELA OKET Å RENGÖRA). Även rengöra Regulatorn å se hur den fungerar samt att den är ren invändigt. Därefter på med oljan, lufta, provköra... Antingen Jubla eller köra ihjäl mig mot ett stort trääääääääääääääääääääääääääääääääd, arrrrrrrrrrrrrrrrrrgh. Grrrrrrrrrrrrrrrrrr... Pinsamt om så för då får jag lämna in skiten :/

Övrigt, bromservon hade mkt undertryck när jag lossade Huvudcylindern, hörde så väl.

Oki, trevlig söndag!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#21 » 16:44:26, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftning av Huvudcylinder???

Läser i verkstadshandboken efter någon skrev om å lufta Hcylindern oxå men finner inget, trodde jag ej behövdes kan jag säga, gjorde jag inte efter den nya på VW då jag trodde den var kass efter ha gått i botten. Aldrig behövt byta sådan innan. Den har ju ingen luftningsskruv ens vilket alla manicker annars verkar ha som skall luftas. Så måste man göra den procedur som någon skrev om ovan att lufta den före man kopplade in bromsystemet???

Tacksam as usual :)
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

QV_

#22 » 17:29:33, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej man måste inte lufta huvudcylindern först men att pumpa in luft från huvudcylindern till bakoken är ju onödigt.

Eftersom du har bromsrörsverktyg så går det åt några dm bromsrör för att leda utgångarna till påfyllningen.
När man sedan i lungt tempo trampar på pedalen 20-30 gånger eller vad som behövs så vet man att det inte finns någon luft kvar där och då är en felkälla borta. Enligt mig är det smidigare men kanske inte nödvändigt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#23 » 17:34:07, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterNacka skrev:En sak jag upptäckte... När jag tillverkade nya bromsrör å sedan, hm karvade bort, förträngningen som blir i änden efter man kapar med rörskärare, så blev hålen mindre än rörets diameter. Upptäckte detta igår när jag kortade av ett nytt bromsrör i motorrumet å rörkaparen i satsen pajade å jag fick ta en från en annan sats, den karvade mkt bättre så diametern blev större, nästan 50% större.


När jag kapar bromsrören så filar jag alltid till kapytan.
Mina "hål" blir också mindre med rörkapen men orsaken till att jag filar änden är för att få bort den "härdade" kopparn.

Mina koningar av änden blir nämligen bättre om jag filar bort den av rörkapen härdade ytan.

Med "härdad" menas alltså att om man bockar kopparröret några gånger så blir det mera svårbockat just vid dom gammla bokningarna.
Detta fenomen gäller också ytan där rörkapen har varit.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

PerJohansson

#24 » 17:50:43, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ta en liten gasbrännare och mjukglödga änden också, om man är för lat för att fila.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

gixxsu

#25 » 19:22:20, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör ändan av röret med ett borr så att du får bort graderna från rörkapen!
Gör alltid det i jobbet så att det inte ska komma med grader in olja/gas eller vad det är för media i rören.
gixxsu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:46, 02-11-2009
Ort: Ödskölt Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB145
Case 685xl
A-Ford Coupe -30

63an

#26 » 19:32:31, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han är ägare av en dålig rörskärare, den klämmer nästan av rören! Kylkillarna har riktiga verktyg men de kostar såklart lite mera...Själv har jag en Imperial lika stor som en tändsticksask ca. den tar upp till 15mm rör 1/2"....vart ägare till den i 50 år å använt den i yrkeslivet massor ggr! :thummar: Man ska ha krav på vissa verktyg :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

QV_

#27 » 19:43:20, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo krav har jag efter hur många gånger saker blir använda.
Just bromsrörsverktygen används frekvent någon gång vart 3:de år eller så och då står jag ut med att fila.
Skulle jag använda dessa varje månad vart det något bättre men de pengarna går till andra verktyg.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ivar Risslén

#28 » 20:42:42, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filar man så är risken stor att man får filspån i rören.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#29 » 21:43:55, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vanliga sättet att lufta en huvudcylinder är att lossa alla bromsrörsnipplar på huvudcylindern några varv, och sedan pumpa med pedalen alternativt lägga på övertryck i bromsvätskebehållaren på samma sätt som vid annan luftning. Då kan man få ut luften ur huvudcylindern utan att få in den någon annanstans i bromssystemet, och i bästa fall kanske man inte alls behöver lufta ute vid hjulen efter att ha haft isär huvudcylindern.

Man bör såklart lägga en rejäl trasa under för att fånga upp den bromsvätska som kommer ut, och när man är klar med jobbet och har dragit åt nipplarna, satt på locket på bromsvätskebehållaren osv, så häller man ett par hinkar vatten över alltsammans för att skölja bort bromsvätskerester.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#30 » 22:20:13, 09-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

God kvällens! Tog isär andra oket å rengjorde å satte ihop igen, var lite gummi kvar som inte gick å blåsa bort med tryckluften. Var rostfria på den sidan invändigt men å andra sidan korrekt monterad damask på den sidan från fabrik. Fick för mig jag kunde vänt på bromsrören till övre å undre cylindern. Tror t.om jag hade gjort det felet, minns inte, lite kasst minne. I alla fall kontrollerat så det stämmer med v-boken. Tömde hela systemet å blåste oxå körde på. (Ej bytt bromsslangen bak till bakaxeln eller rengjort bromregulatorn). Det då jag är säker på att det inte är felet efter hand.

Hittade felet till slut :) Japp, kom på det stod i v-boken att man var tvungen å varva upp motorn för vaccumpumpen gav för lite undertryck på tomgång, så körde, frikopplade å gasade å bromsade, då nyper din direkt 2-3ggr bättre. SÅ FELET ÄR I BROMSSERVO KRETSEN.

MEN vad felet är exakt där vet jag ej, borde vara att den tappar undertrycket som den byggt upp vid körning med högre varvtal, då det som sagt stod v-pumpen krävde sådant varvtal för å suga tillräckligt. Sedan skall ju bromsservon behålla det undertrycket vilket den inte gör. (Alt att spild bromsolja för så där 2v sedan å första bromsrenoveringen nog läckte ner på bromsservon som sitter lämpligt under :P Å jag aldrig haft problem med innan, spilld bromsolja. (Mest mekat med saker i sådant skick att lite upplöst färg mm i motorrummet inte gjort från eller till). Alltså ev förstörd packningen i vaccumpumpen som gör att den skapar för lite undertryck på lägre varv. Men tänker att den bygger nog vid körning å bör som sagt behålla varför läcka är grejen. Bara rört slangen som ger vaccumtrycket. Sitter ju tätningar på den mojängen slangen är ansluten till som kanske börjat läcka lite, nog orginal det oxå från -90. Vet jag även kapade av slangen 2cm å tryckte åter. Minns inte om det satt en slangklämme-variant runt som jag inte satte åter. Hört 3ggr att undertrycket släpper när jag lossat slangen å tänkt den tätar som det är, men kanske den inte orkar täta mkt nog så undertrycket blir för lågt.

Vad tror ni proffs???

Mkt tacksam som vanligt. SKall nu ut å montera slangklämma å provköra igen, får montera ett framlyse oxå då mörkret nästan är här å jag bor i ett samhälle :P /Pidda P.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se