Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Klantat mig, handpumpade dieselpumpen med motorn igång

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

PeterNacka (trådstartaren)

#1 » 23:09:18, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, gör sådan s k i t när jag är trött å uttråkad. Tänkte se om det påverkade rusandet som sker med min motor. Ny på deiselmotorer. För den tappar trycket när den står. SÅ efter ca 24h är det så lågt man måste manuellt pumpa fram det först å hjälpa till sedan med startgas för det skall starta säkert utan å riskera dra ut batteriet.

Varför får jag inte upp trycket igen? Vad kan jag ha pajjat??? (Köpte en manual online häromdagen. Dåligt scannade ur verkstadshandboken. Går ej söka i den. Pdf-format. Får läsa dn å se OM det står något i den).

God kvällens :wave:
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.



bonnen513

#2 » 23:13:56, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

borde inte hänt nåt eller fick du ont i tummen?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

PeterNacka (trådstartaren)

#3 » 23:29:02, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker inte det borde hänt nåt heller, men inget tryck alls i den. Iofs gick jag å hämtade något i garaget när något smal till. Blåser hårt ute. Så kunde inte säga om det lät som det kom från motorn, eller något slog i plåttaket. Motorn gick en minut till när jag då pumpade som sagt å fick inte upp trycket som när den varit avstängd, sedan dog motorn å vägrar starta igen, även med startgas är det omöljigt, tänder till, allt :/ Arrrrgh.

1 person gillar det här inlägget.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

stefansmark

#4 » 23:35:02, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget borde gå sönder för att du handpumpar när motorn är igång, den gick helt enkelt sönder färdigt nu.

1 person gillar det här inlägget.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Bengt Erik Eriksson

#5 » 00:58:19, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att den gick en stund tyder på att den tömt bränslefiltren på soppa. då är det något med matningen som felar.
lossa anslutningarna på handpumpen och känn om den ger sug och tryck.. kan ju varit den som fick mer än vad den tålde vid handpumpningen..

tappar den bränslet så kan du ha en otät sugledning mellan tank och matarpump(handpumpen) men börja med handpumpen..

sedan måste du lufta filtren och insprutningspumpen med handpumpen innan du kan räkna med att få igång den. läs om luftning av bränslesystemet i din manual..

funkar handpumpen så sätt på en provisorisk utledning på pumpern och handpumpa ner i en bägare . du ska efter en liten stund ha luftfritt bränsle ut ur slangen.. annars är det fel..

OBS allt vad stålomspunna slangar heter är med automatik misstänkta för att läcka.. man ser ju inte när de murknat.. på trycksidan fuktar de men på sug tar de bara in luft och :djaevul: .las..

:rock_on:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

bonnen513

#6 » 07:19:10, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det hymasen? valmet motor?

aha husbilen. vad är det för matarpump på den?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

jannejoel

#7 » 09:31:30, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyckte jag läste i någon av dina trådar att du dratt i ngn vajer vid insprutningspumpen när du handpumpade. HAr du återställt den vajern? Det är väl aldrig stoppen du dragit ut så han inte går? (Vet ej vad det är för stopp på en sån gammal dielsel. Stannar du bara med nyckeln eller drar du i ngn mojäng?)
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

osla

#8 » 11:33:54, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte så enkelt som att du också har skräp i tanken som pluggat sugledningen nu
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

PeterNacka (trådstartaren)

#9 » 12:36:39, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller min husbil, 1990, Burstner på Citrone C25 chassi med 2,5D, ingen turbo. En Lucas CAV pump, står det på den. Är ingen fena på diesel. Trodde bara jag skulle få upp trycket å kanske påverka tomgången.

Skall ta loss filtret, pumpa i en hink med å utan filtret. De delar av matarslangen man kan se verkar hela å fina.

EN KONSTIG SAK, från insugsledningen, bränsledningen, går först till sidan av topplocket, en påbyggnadsdel a ca 3cm tjocklek, där går bränslet in, sedan ut genom annan ventil vidare till bränslefiltret, sedan till högtryckspumpen. Sitter matarpumpen där i, i denna tjofräs å då drivs av kanske kamaxeln??? (Skall kolla i handboken, glömmer att jag äntligen fick tag i en för 9 USD).
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#10 » 13:00:57, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Den konstiga saken bränslen passerar vid topplocket är en dieselvärmare, visste jag ej fanns eller behövdes. SÅ löst.Går ej å söka i handboken, dåligt kopierad så bilderna är mest svarta av skuggor. Sorry jag glömmer att jag har den hela tiden!)
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

63an

#11 » 18:01:11, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din bästa tid är nu :mrgreen:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Bengt Erik Eriksson

#12 » 22:59:08, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

är detta en likadan som din?

Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

PeterNacka (trådstartaren)

#13 » 23:17:54, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite suddig video å det är visst en TD, står det, men pumpen ser likvärdig ut, med kallstartsspjället som var den andra vajer, den mindre. Den drog jag i men flexade inte. Står att det är en solenoid som stängs när tändningen dras av. Blåste ute idag så kunde inte höra när jag stod med öppen dörr. Nu blser det mkt mera å regnar mkt :)

Står inget om luftning i min engelska, påstod de, verkstadshandbok. Står heller inget om en matar pump, alltså en pump som pumpar upp bränslet till insprutningspumpen. Någon som vet något om det? Tanken sitter så till att jag måste lossa å sänka den för å se, nog öppna den för å se om det ligger en pump i tanken, som jag vet t.ex Saab har i sina bilar.

Så, hur luftar jag fram till filtret? Pumpar å pumpar till det kommer bränsle ur filtret? Sedan pumpar max för å lufta spridarna, eller först pumpen??? (På min Hymas å instruktionerna står det att man skall lufta vid högtryckspumpen, hänt när jag stått snett å grävt,fått luft i systemet. Så räckt då å lufta pumpen för den skall starta. Men vet på en annan dieselbil jag har, LT35, biltransport, att jag måste lufta vid spridarna oxå för den skall vara helt luftad).

Står i felsökningsschemat att luftläckage på bränslesidan är vanligaste orsaken till svajande tomgång. Så löser kanske allt nu :)

Har bytt slangen mellan filter å insprutningspump, beställt nytt filter till 07.00 imorgon via en AD-bildelar, grymt med sådan snabb leverans, beställde först vid 13 tiden tror jag idag. Imponerar,tänk om posten kunde lära sig av dem, he he).

Ut i regnet nu å pumpa, får lossa tanken oxå om jag inte lyckas pumpa med nya slangar, klippt av ändarna på befintliga slangar, de brukar ju spricka där å då läcka. Skall se om jag kan få handpumpen å fyllas med å suga från en dieseldunk, så upp till macken först blir det :P

Trevlig kväll!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Bengt Erik Eriksson

#14 » 00:19:39, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det en sånhär som du pumpade med? (filterhålare med handpump. )


Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

PeterNacka (trådstartaren)

#15 » 01:14:27, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, en sådan jag pumpade med. Lossade allt, testade pumpen för sig å den sög superbt. Så rengjorde huset å oringarna, skrapade lite i aluminiumet efter smuts. Monterade ihop. Såg luftningsnippeln. Tog fram bromsluftaren som kopplas till tryckluften. Filtret fylldes snabbt :) Men inte max tryck i pumpen, Innan kunde jag handpumpa så hårt att jag inte orkade rubba den mer. Nu känner jag inte direkt motståndet. Hittade inte luftningskruven enl v-handboken på inj.pumpen. Så körde i med startgas å hoppades den skulle självlufta, JAPP dt gjorde den å nu går den jämnt å fint på tomgång. Enda konstiga är att jag inte kan få upp det hårda trycket i filterpumpen längre. Men funkar så är nöjd:)

Ut nu å ändra bromsregulatorn på bakxeln, som sagt 10-12mm nu ist för 0,2-07mm spel :P

Skriver när jag kört den imån till besiktning å rapporterar om den slutat svaja. (Då kan orsaken bara vara otätt ifilter behållaren,fick ta loss allt å lägga packningarna rätt, hoppar fel när man lossar skruven lite å skruvar åter, verkar det som. Är tätt nog nu trots att de var torra å nästan torrspruckigt).

Tack än en gång, blir så varm över er hjälp. Solidariteten lever, här ifalla fall :) God natt!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: MekJan och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se