Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Akut, bromskompensator??? (höjt husbilen bak 10cm)

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

PeterNacka (trådstartaren)

#16 » 19:28:13, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hua, är nu åter till denna regulator. Tänker så här, vad är poängen att variera hur mkt bakbromsarna skall ta egentligen? Vill man inte alltid ha ett visst förhållande mellan fram å bak? För denna har med lastningen å göra. Tänkte innan att den bromsar hårdare med mera last. Men nu är jag trött i huvudet. Kl är mkt. Tänkt så mkt att jag nog blandar i hop allt. Så vad gör regulatorn på den totala bromskraften? Varför vill man inte ha samma förhållande fram å bak oavsett last? Måste ha med bromskraften å göra tycker jag, varför annars ha den? Men å andra sidan så varför inte ha max kraft hela tiden...

Får mer kraft om jag frikopplar å gasar när jag bromsar, dubbel verkan tror jag. Så den är nog inte riktigt tät, men minns inte att jag hade så dåliga bromsar för 2v sedan. Kanske förstorat det i mitt huvud... Har ju iofs justerat mekaniken till regulatorn, men vart ingen skillnad. Kommer olja fint när jag luftar i alla ventiler bak, så inget stopp där.

Oj, glömde skicka detta igår kväll. Hej!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.



jörgen.ottosson

#17 » 21:13:05, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bromskraftsregulator har man bak på bilar som är "lätta i rumpan" men betydligt tyngre lastade. ( tex. bilar med lastflak, skåp mm)

1.Bromsarna bak får enligt lag inte låsa före bromsarna fram...

2. Bromsverkan på hela fordonet fullastat måste upp till en viss nivå.

Husbilar är ofta byggda på ett lastbilschassie....
...utan regulatorn skulle bromsarna på lastbilen låsa bak först, när bilen är olastad......skulle man permanent minska bromsverkan, skulle inte totala bromsverkan med fullastad bil funka. (får då bromsar bak axeln för lite)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

torbjorn_forsman

#18 » 23:12:29, 11-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu framkom det ju att bilen verkar ha ABS, och vad jag vet är det mycket sällsynt med lastkännande bromskraftreglering på bilar som dessutom har ABS.
Det förekommer också ibland (t ex vissa äldre VW-bussar) en retardationskännande tryckbegränsningsventil med en pendel som känner av G-krafter. Men jag har aldrig hört talas om att någon fransk biltillverkare skulle använda en sådan.

Om det blir bättre bromsverkan vid högre motorvarvtal så tyder ju det på att antingen vakuumpumpen inte är riktigt frisk eller att det är problem med backventil eller något läckage i bromsservot så att det inte har möjlighet att fungera som vakuumtank och "spara" vakuum tills det är dags. Det skulle nog kunna säga en hel del att ha ett par manometrar inkopplade för att mäta undertrycket under körning, dels mellan vakuumpump och backventil och dels mellan bromsservo och backventil.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jannejoel

#19 » 09:00:34, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen är det väl också så - oavsett hur mycket last man har över bakaxeln - att bilen lättar i bakänden vid inbromsning och då låser bakhjulen med risk för sladd om inte bromkraften reduceras i förhållande till hur kraftig inbromsningen är.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

torbjorn_forsman

#20 » 10:36:51, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:Sen är det väl också så - oavsett hur mycket last man har över bakaxeln - att bilen lättar i bakänden vid inbromsning och då låser bakhjulen med risk för sladd om inte bromkraften reduceras i förhållande till hur kraftig inbromsningen är.


Och den lättningstendensen är ju också beroende av lasten (den blir ju större ju högre bilens tyngdpunkt ligger i förhållande till hjulbasen) och svår att förutsäga, vilket gör att det kan vara bra att ha en lastkännande begränsning av bromskraften.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#21 » 17:02:13, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OBS!! Gäller en fabriksbyggd Husbil a 3,5t dvs lätt lastbil. Har INGET ABS system, var någon som antog det i tråden minns jag.

Oki, kan säga jag har besiktigat idag för å se hur det såg ut i systmet, GODKÄNT :) Galet, för kass bromsar, helt kass, Bak; vänster 0,8t å höger 1,0t. Fram ca 2,8 höger å vänster. Farligt dålig kraft i systemet. De bryr sig bara om vänster i relation till höger sida i bromsystemet.

Köpt tryckmätare idag å har 600 på tomgång, ökar ej vi ökad belastning i undertryck. Dock så känner jag att servokraften ökar med ökat varvtal, fattar inte det. Som om mängden undertryck ökar men inte trycket i sig, om man nu kan säga så. Inge bra på fysik då jag inte hade lusten när det begav sig i gymnasiet, tyvärr. Så enligt v-boken är undertrycket högt nog. Känner bra sug mot fingret oxå. Skall suga på backventilen å se om den funkar överhuvudtaget, strax.

Backventilen, sitter den i ingången? Är en plastingång som har något i sig, rimligen en backventil funktion men som då gått sönder. Rimliga för paja membranet när jag donat med det andra vore galet. Fått något i filtret där luften går in på membranets andra sida, övertryckssidan kan sättas igen enligt v-boken å vara annan felkälla.

Oki, ja, nu är det galet stor skillnad mellan fram å bakbromsen. Iofs klent även fram, borde ha 3,8 ist för 2,8 samt nypa mkt fortare än vad det gör nu, 3ggr fortare. Hm, 0,34 i ratio, är väl 34% bak då respt 66% fram? Så då måste trycket upp i hela systemet för det skall bli bättre?

HUR JUSTERA BROMSREGULATORN??? (Byggde om bygeln pga höjningen, svetsade om den. Minns att den åker ut när den får tryck på sig. Är inställd nu så att vid ingen belastning är ca 0,1-0,2mm distans. TROR jag då jag inte hittar bladmåtten. Så vid mer belastning kan den ju ej ändras. Måste tänkt tvärtom. Tror man kanske måste ha belastning på systmet när man ställer in den kom jag på nu. Testar å belasta å justera, bör vara tankevurpa där. Varit inne på koppla förbi den idag, faktiskt. För borde ändå bli 60-65% fram å 35-40% bak då övre kolven i fram oken samverkar med hjulcylindrarna bak å den undre kolvarna kör för sig. De undre är även nog ca 50% större. Så om jag tänker rätt behövs ju då ingen regulator... Hm, ingen last bak, fast är ju alltid mkt lastad pga ett HUSBILSBYGGE, BURSTNER JAG HAR. Så lastas marginellt mer bak vid körning. Får lasta 550kg tot tror jag. Så ca 3000kg tung olastat fordon)

Ut å testa så länge tills jag får era generösa tid å svar :)
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

torbjorn_forsman

#22 » 17:18:59, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undertryck "600", vad är det i för enhet? Ändrar det sig när du bromsar/släpper bromsen? Dra in en slang i kupén så du kan bevaka manometern under provkörning.
Om backventilen vid vakuumslanganslutningen till bromsservot är trasig, så bör du nog byta den först av allt. Den brukar vara snarlik på de flesta 80- och 90-talsbilar, så det bör vara lätt att hitta en i första bästa bilvrak med bromsservo från samma underleverantör.

Kan du ta några bilder på tryckbegränsningsventilen?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#23 » 18:25:57, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enheten är väl den man mäter undertyck i :) mg/hg eller vad det är, är egen skala för undertryck, kan återkomma exakt men tror siffran räcker i sig gällande undertryck...

Backventilen är hel som skrivet. Kanske skrev det i andra tråden... Blanda å ge :P Inge bra.

Om underrycket ändras, då måste jag ha något å skarva med för å kunna mäta hur trycket förändras vid bromsning. Kan ha en trevägs-mojäng i lämplig dimensions så det blir möjligt å göra. ÄR DET FÖR Å SE ATT ATMOSFÄRSTRYCKET GÖR SITT JOBB SÅ DET TOTALA UNDERTYCKET BLI ÄN HÖGRE ELLER? Annars fattar jag inte grejen.

:) (Egentligen bordet det vara en djävulsgubbe där men de är borta för mig, alla animationer man normalt kan välja. För jag är ILSK NU. Lite lip i halsen oxå faktiskt).

PS. Vill inte lämna in, praktiserat på modern bilverkstad, gick ju en fordonstekniker utb för 6 år sedan då jag fick för ont å sitta vid datorn pga reumatismen. Såg hur de chansar hela tiden å byter massa delar tills de löst felet. Byter den del som oftast är trasig, sedan nästa osv... Nästan inga delar är felaktiga men kunden får betala dem ändå å tiden det tog å byta dem... Är inte småsummor vi talar om de lägger på kunden felaktigt utan 10 000-30 000kr händer ofta. Hoppas jag inte trampar någon på tårna här men vad jag sett med egna ögon på kundbilar. Har då inte ens råd å lösa ut den samt lär ta 2v i dessa tider. DS.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#24 » 19:11:48, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog bilder på regulatorn, säger inte mkt. Är en annan i v-boken som har två skruvar man kan justera, men ej denna. Vet inte vad bilderna säger. Under damasken går ner en kolv som i passivt läge, ej bromsning, har kolven i bottenläget, åker ut vid belastning, antar jag, å stoppas av torsionsstaven. Som jag ställt in den kan den ej komma mer än 0,1-0,2mm mer i botten. Så måste vänt på beskrivningen. Eller vad säger ni??? (När torsionsstaven vrider sig pga mera vikt så vill den trycka in kolven mera Om det funnits plats, så tänker då att den ändrar flödet som går igenom regulatorn. Så därför bör den ställas så den ej rör kolven vid obelastat läge. Kom på nu att jag bytte bromsrör mm samtidigt, samma dag, så kanske var tomt system å oluftat när jag gav mig på den varför kolven var i bottenläget. Å nu är i maxläge då olja å luftning skett).


Bild
Bild

Nu kryper jag under bilen i regnet å ändrar så det blir omvänt, för sista chansen ta mig faan å få till det. (Tog loss filtret på bromsservon där atmosfärtrycket skall gå in, kan vara felkälla enligt v-boken. var skitigt, tom oljigt men gick lätt å blåsa igenom. Tvättar just nu med msakindiskmedel då inget annat lös upp det). Är ju det enda som faktiskt är ändrat jmf med innan bromsproblemen uppstod. (AHH, minns jag hade 3.0t fram å ca 3.0t bak förutom på höger bakhjul där ena kolven i cylindern rostat fast, någon slagit loss det innan å gjort en flisa i godset. Var lite bromsolja i trumman därifrån. Bytte båda hjulcylindrarna, justerade regulatorn som gav kolven fritt spelrum när den var 10cm lägre å hängde på röven som en cool å utsliten raggarbil. Några skrev att den är till för flak å skåpbilar med ingen till mkt last. Min är ju alltid fullastad i stort jmf med en flakbil som väger 1500kg utan last å 3500kg med max last. (Min 2950kg utan å 3500 med max last varför den inte bör behövas alls på min husbil. Man får ju lasta lika mkt i kombibil många ggr med mkt lägre totalvikt så högre % i lastvikt än jag, ca dubbla % mot min. Summa summarum, hade 3.0 bak före jag pillade med regulatorn å bytte hjulcylindrar å fick då ist bara ut 0,8 å 1.0. Grrrrr, bara snurrar i min skalle nu då jag tänkt för mkt. Släppa i 2-3 dagar helt är då bäst men har ej den tiden).

Höres snart :) *Kväver lipen i smyg*

1 person gillar det här inlägget.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

ville79

#25 » 23:01:23, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastkännarventilen måste vara i läge "fullastad" vid luftning. . Men det kanske den var?
ville79
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:30:41, 06-04-2012
Ort: Sollentuna
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

PeterNacka (trådstartaren)

#26 » 00:24:28, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm, blir så lätt feltolkat, vad är fullastad vid luftning??? Hur sätter man den i det läget? Något är fel med den rackarn för hade som sagt lika mkt kraft fram å bak som innan jag mekade med den å justerade in den. (innan hade den ingen kontakt alls, ca 11-12mm glapp å då satt den på baken, kunde inte niga djupare. Kolven var lätt att dra ut obelastad).

Ökade avståndet förresten ikväll å körde en sväng. Den låser på på framhjulen på grusväg, inte direkt utan strax innan den stannar. (Bytte bromsslangen bak, förstått att de blir trängre med åren, å den var lite svår å blåsa igenom jmf med den nya). Men kan inte säga att det är stor skillnad. Lite bättre tyckte jag nog men mer marginellt.

God natt! /Tacksam
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

torbjorn_forsman

#27 » 09:22:53, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta såna där ventiler står fullt öppna så länge det inte byggs upp något tryck i bakre bromskretsen, så det spelar ingen roll hur hävarmen är ställd medan man luftar.

Just den där ventilen är mycket lik den som satt på en Vaz Niva '80 jag hade en gång i tiden. Den var hoprostad när jag köpte bilen, vilket ledde till orimligt mycket bromsverkan bak - om det var lite halt låste den bakhjulen bara man tittade på bromspedalen. Hade man god tid på sig inför en bromsning kunde man lösa problemet genom att spärra mellandiffen innan man började bromsa.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#28 » 20:22:08, 14-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

FELET ÄR LÖST :) KOPPLADE FÖRBI S K I T E N å vips nyper det som förr, helt okej. Ca halva bromssträckan nu mot sista dagarna enligt min testbana. Inte öppnat den. Anser den onödig pga husbilens tunga tjänstevikt å den är till för flakbilar å skåpbilar med mkt lastvikt, husbilar har låg lastvikt. (Lite man får lasta menas).

Fattar inte hur denna skall ställas in vilket nog vart felet. Var iofs under å ändrade så den skulle ställa sig i öppet läge men fick ingen märkbar skillnad, därför släppte jag det. (SKall under snart å montera en backventil till bränslesystemet så jag inte tappar trycket varje dag å måste strula). Då åker den loss för att öppnas å se om jag kan skåda något fel i den.

INSTÄLLNING AV REGULATOR ENL V-BOKEN;
"Bilen skall vara olastad på plan yta. Hävarmen ställas så spelrum om ca 0,4mm finns mellan kolv å armen". Det är allt. Kolven kan bara röra sig utåt. Den står i botten på min bil. Går lätt å dra ut men dras in igen som av en fjäder när man släpper den. Där måste felet vara. Antingen för att man skall justera in den med tryck i bromssystemet så den står max ut, eller så är min defekt som inte står max ut vid obelastning. För är den i botten kommer den ej längre in. Bör ju vara så att vid last så vrids hävarmen å trycker in kolven ju mer bakänden tyngs ner, regulation av bromsfördelning sker. Vid max last är då kolven i botten å max bromsverkan bak ges. (JAG HADE BARA 1/3 VERKAN BAK. NU HAR JAG FULL Å BRA BROMSVERKAN NÄR REGULATORN ÄR BORTKOPPLAD).

Hua, lägger ner, snurrar i skallen. Tänkt så mkt på detta att det snurrar. NÅgon får gärna förklara hur den skall fungera å varför min fungerar bakvänt, monterad upp å ner eller :P Ha ha.

Goood kvällens allesammans!!!

1 person gillar det här inlägget.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

torbjorn_forsman

#29 » 12:26:42, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingenting är omöjligt när det gäller felmonteringar i gamla bromssystem. Går det att montera hävarmen åt fel håll så den påverkar ventilen i fel riktning, t ex?
En gång hade en bekant en Volvo 140 där det var lügens att lufta bakbromsarna, till slut visade det sig att någon hade förväxlat höger och vänster bromsok så de satt med luftnipplarna nedåt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#30 » 12:12:02, 17-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ej. Spontant säger jag att det inte går å montera hävarmen på fel håll. Kanske regulatorn däremot. Inte brytt mig om det. Är så slut efter å ha stressat en hel månad med s k i t e n. Skrapar färg ist nu med färgborttagare. Blir en egen tråd hur man får bort färg på plåt med dimplar. Men skall kika på hävarmenå regulatorn å återkommer efter det i tråden. (Säkert jag som bara tänkte fel eller läste svaret motsatt... Fast ringde även en verkstad jag köper delar frän när det är express som gäller. De hade tydligen ej koll. Tar hellre inget svar en chansning såvida man inte förtydligar att man Tror å inte Vet).

Har fätt en kull valpar nu så får inte köra dem på 1v enligt lagen eller mamman. Så är låst. Därav annat tramsande på en bil som skulle sålts i delar, enbart...

Tacksam :)
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se