OBS!! Gäller en fabriksbyggd Husbil a 3,5t dvs lätt
lastbil. Har INGET ABS system, var någon som antog det i tråden minns jag.
Oki, kan säga jag har besiktigat idag för å se hur det såg ut i systmet, GODKÄNT
Galet, för kass bromsar, helt kass, Bak; vänster 0,8t å höger 1,0t. Fram ca 2,8 höger å vänster. Farligt dålig kraft i systemet. De bryr sig bara om vänster i relation till höger sida i bromsystemet.
Köpt tryckmätare idag å har 600 på tomgång, ökar ej vi ökad belastning i undertryck. Dock så känner jag att servokraften ökar med ökat
varvtal, fattar inte det. Som om mängden undertryck ökar men inte trycket i sig, om man nu kan säga så. Inge bra på fysik då jag inte hade lusten när det begav sig i gymnasiet, tyvärr. Så enligt v-boken är undertrycket högt nog. Känner bra sug mot fingret oxå. Skall suga på backventilen å se om den funkar överhuvudtaget, strax.
Backventilen, sitter den i ingången? Är en plastingång som har något i sig, rimligen en
backventil funktion men som då gått sönder. Rimliga för paja membranet när jag donat med det andra vore galet. Fått något i filtret där luften går in på membranets andra sida, övertryckssidan kan sättas igen enligt v-boken å vara annan felkälla.
Oki, ja, nu är det galet stor skillnad mellan fram å bakbromsen. Iofs klent även fram, borde ha 3,8 ist för 2,8 samt nypa mkt fortare än vad det gör nu, 3ggr fortare. Hm, 0,34 i ratio, är väl 34% bak då respt 66% fram? Så då måste trycket upp i hela systemet för det skall bli bättre?
HUR JUSTERA BROMSREGULATORN??? (Byggde om bygeln pga höjningen, svetsade om den. Minns att den åker ut när den får
tryck på sig. Är inställd nu så att vid ingen belastning är ca 0,1-0,2mm distans. TROR jag då jag inte hittar bladmåtten. Så vid mer belastning kan den ju ej ändras. Måste tänkt tvärtom. Tror man kanske måste ha belastning på systmet när man ställer in den kom jag på nu. Testar å belasta å justera, bör vara tankevurpa där. Varit inne på koppla förbi den idag, faktiskt. För borde ändå bli 60-65% fram å 35-40% bak då övre kolven i fram oken samverkar med hjulcylindrarna bak å den undre kolvarna kör för sig. De undre är även nog ca 50% större. Så om jag tänker rätt behövs ju då ingen
regulator... Hm, ingen last bak, fast är ju alltid mkt lastad pga ett HUSBILSBYGGE, BURSTNER JAG HAR. Så lastas marginellt mer bak vid körning. Får lasta 550kg tot tror jag. Så ca 3000kg tung olastat fordon)
Ut å testa så länge tills jag får era generösa tid å svar