Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Akut, bromskompensator??? (höjt husbilen bak 10cm)

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

PeterNacka (trådstartaren)

#1 » 23:19:24, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, bytt två hjulcylindrar å 4 bromsrör, fick bromsproblem, ligger i annan tråd, men insåg nu genom en handbook, kopierad i PDF format jag köpte skriver om bromskompensator, såg den idag. Sitter mellan röret som går från huvucylindern å innan fördelaren mellan bakhjulen å är mekaniserad med gummihölje osv, ni vet. Där är nog felet. Är det givet å förstå instruktionerna???

Hälsningar, Peter K.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.



nordlander

#2 » 00:04:51, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda bil jag läst instruktioner på är berlingo. Där skall fjädern som drar i bromskraftsregulatorn precis ligga emot när bilen står olastad på marken. Vet ej om detär så på din bil men det är ju en början iaf.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

torbjorn_forsman

#3 » 06:59:50, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del biltillverkare anger som inställningsmetod för tryckbegränsningsventilen att man ska koppla in en manometer till bakre bromskretsen och avläsa vid vilket tryck ventilen begränsar, och jämföra värdena man får med en tabell eller diagram för olika belastningar.

Men vad jag förstår så tar väl bromsen dåligt även fram i det här fallet, och då är det mindre troligt att det är något problem med bakre bromskretsen.

Kan man inte slå ihop de tre trådarna som finns om den här husbilens problem till en enda?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#4 » 12:44:18, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erfarenheten är att enklast å dela upp.Folk läser det de kan å har intresse av,tydligare då med 2 trådar, iofs ist för3. Var panik. Missade dagen besiktningstid oxå. MÅste iväg, 2v försenad... Skall köpa ett äldre billigt hus vid norska gränsen, värmland. De verkar tro jag är oseriös nu. (Får inte med mig alla hundar lagligt annars å då kan jag inte alls åka).

I handboken anges avstånd i 0,2-0,8mm tror jag beroende på typ av fordon, van, buss, kombi mm. Så ger sig nog där, skall testa det så fort jag fått tryck i bränslesystemet, justera det,

Jag tolkar det som att denna regulator justerar hur mkt tryck som skall gå på fram resp bakbromsarna relativt hur mkt lastad den är. Sjunker då ner bak å förhållandet ändrar, så nu tror regulatorn att bilen väger 500kg ist för 3000kg, antar jag då det tar så dåligt, känns som den bara tar bak. (Klarar inte kopiera bilden i pdf format, skrivskyddad. Är två kolvsok fram. De nedre kolvarna går direkt på huvudcylindern. De övre kolvarna går ihop med bakbromsen. Antar hur mkt den släpper till bak avgörs hur mkt tryck som blir kvar där fram. Nytt tänk för mig, så lite förlorad å stressad).

Tacksam skall ni veta :)
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

Ivar Risslén

#5 » 15:11:55, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med Torbjörn F om att slå ihop de tre trådarna till en, för som det är nu så är det en enda röra. Alternativet är att skriva vad det är för fordon med märke och modell i alla trådarna.

När det gäller inställningen av lastkänningsventilen så brukar det vara märkesspecifikt. Flera olika märken kan ha samma inställning. Sedan så kan det vara att man måste ta luftningen i en viss ordning för att det ska fungera ordentligt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

PeterNacka (trådstartaren)

#6 » 23:23:44, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, kanske rörigt med tre trådar, sorry, fick panik, 2v försenad å önskade snabba svar. (Läser själv sällan sådant jag inte kan, å därmed kan hjälpa till i, eventuellt hjälpa till med, så tänkte jag).

De är luftade i ordningen, bak å sedan fram, nedre först sedan överst. Men bör vara lastkännaren. Vet jag hade Lika hög bromsverkan bak som fram sist. Lite galet, men den satt på rumpan pga slitna bladfjädrar, nu är den rak å hård, så som man var som ung, ni vet :P Så ca 10cm höjdskillnad bak. Inte hunnit kika på den. Måste få igång motorn först så jag även kan provtesta bromsarna efter justeringen.

Tacksam!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#7 » 01:04:29, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Nu går motorn igen, he he. Verkar slutat svaja oxå). Kröp under å justera bromskompensatorn. Skall vara mellan 0,2-0,7mm som jag förstår som skrivet. Har nog en 10-12mm i mellanrum nu efter höjningen till standard med extra spiralfjädrar. Gick inte å justera ihop gapet. Har alltså höjt över orginalhöjden. Får bygga om s k i t e n om det nu är av sådan vikt. Bromseffekten vart oförändrad, om det hänger ihop med detta vet jag ej. (Är två kolsvok fram, de undre har egen krets från h-cylinder. De övre går ihop med bakbromsarna över bromsregulatorn). När jag drog i handbromsen så fick jag en bromsverkan som tillsammans med pedalen var hyfsat nära normal bromsverkan, i alla fall i lägre fart.

Insåg jag inte luftat exakt i rätt ordning, så får ge mig på det imorgon bitti, har ombes tid kl 11.55 1h körning härifrån. Annars måste ju någon nippel vara otät. (Slavcylinder till min koppling på min Hymas var ej kvarlitetskontrollerad å släppte igenom vid ventilen. Fick ny, samma på den men så pass lite att den kopplar som den skall men droppar 1-2 droppar vid varje kopplingstryck. Kanske blivit så dålig kvalitetskontroll numera). Såg ut som det kan ha läckt lite i ventilen vänsterbak, var liksom olja i hela nippelns hål, torkade bort, sedan kom spöregnet å marken to blöt så blev godnatt.

Så även nu :/ Tack för idag!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

torbjorn_forsman

#8 » 06:43:21, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rimligtvis borde tryckbegränsningsventilen vara gjord så att den inte kan stänga av trycket till bakbromsarna helt och hållet utan bara begränsa det, om staget utanför är feljusterat.
För några år sedan hade jag problem med en Peugeot Partner som fick ojämn bromsverkan bak trots att allt var i ordning i bakbromsarna. Den hade korsvis uppdelade bromskretsar, och således en dubbel tryckbegränsningsventil. Det visade sig att hävarmen/bygeln som ska trycka på ventilsliderna var rostskadad och så mjuk att det aldrig blev någon vidare kraft på den ena sliden, alltså begränsades bromstrycket FÖR mycket till den ena kretsen. Uppenbarligen ett vanligt fel med tanke på hur många piratdelsfirmor som tycker att det lönar sig att sälja tryckbegränsningsventiler till Partner/Berlingo.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#9 » 06:56:57, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Av vad jag kan läsa så kan felet lika gärna vara i framkretsen bara. Med din beskrivning skulle jag nog börjat lufta fram och om det inte hjälper så felsökt där...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

PeterNacka (trådstartaren)

#10 » 11:14:39, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftade frambromsarna för andra gången i förrgår. Men var en viss ordning jag inte följde. (körde först bak, sedan fram. Men skulle varit Fram nedre, bak, fram övre. Så bokat om bes tiden till 16.55 idag ist flr 10.55. Så hinner göra det, men annars är jag körd, hinner iofs nog svetsa om fästet bak så jag kan justera in rätt avstånd oxå, men inte mer. (Nya hjulcylindrar bak då höger bak inte vill ta efter jag lossat kolen som var fastrostad i cylindern. Borde fungerat, så köpte nya cylindrar å gjorde några bromsrör som sagt).

Känns som om frambromsaran med sina tvåkolvsok borde bromsa hårdare än de gör utan bakbromsarna, men rätt tunga saker. 2950kg i tjänstevikt om jag inte minns fel...

Ut i spöregnet nu å meka, varmt i alla fall. 20-21 grader :)

Tackar!!

1 person gillar det här inlägget.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

torbjorn_forsman

#11 » 20:50:11, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så att den främre bromskretsen inte fungerar alls och det bara är den krets som används för bakbromsarna + nödbroms fram som det är liv i?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#12 » 01:14:42, 03-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, fick pausa lite från mekandet. Låste bromspedalen halvlätt med bräda. Kunde inte rubba frambromsarna. För känns som det är där bromsverkan är sämst. Borde nypa hårt nog bara av dem.

Talade med en mekare om kompensatorn. Han sa att om spelet är för stort så står regulatorn öppen å man får 50% a 50% bromsverkan fram å bak, allt när det bara är en krets.

Ny teori; Gamla belägg fram, spruckna ser jag men nog en 40% kvar, fått lite olja där men pga åldern var de så torra de sög i sig all olja. Aldrig haft problem med lite vätska på dem innan nämligen. Det ihop med olja på remmen till vaccumpumpen är problemet. (Trodde en av de nya remmarna jag köpte var dit men icke, bara till kamaxel å injektionspumpen. Så den tjuter, därför pumpar nog vacumpumpen för dåligt. Hade loss den å för hand var det mkt motstånd å vrida runt den så tror den är helt frisk i sig). Vad tros om det?

När jag luftade alla ok å cylindrar i rätt ordning. Bak, fram övre kolvar då dessa delar system, sedan nedre kolvarna fram, fick jag ut lite bubblor i vänsterbak trots tokluftande där. Tycker inte pedalen sjunker alls nu vid hårt tryck. Så därför tror jag på nya teorin ovan.

Tacksam å trött att inte få åka iväg. Måste beställa nya delar tills tisdag, bromsbelägg då. God natt :myzsko:
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

mathiast

#13 » 06:42:52, 03-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vacumpumpen ska gå ganska lätt att vrida runt med fingrarna utan några slangar monterade
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#14 » 08:32:12, 03-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har fått bromsbeläggen oljiga kan man värma dem med gasollampa för att få dem att "svettas ut" oljan. Torka bort den olja som kommer ut medan belägget är varmt, annars sugs den in igen när belägget kallnat. Elda bara på friktionsytan, inte på baksidan av belägget. När man har fått ut så mycket olja som går på det sättet, så kör man beläggen i diskmaskin, därefter brukar de vara användbara igen.

Oljiga kilremmar kan man diska med handdiskmedel och så hett vatten som möjligt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#15 » 19:09:58, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå, ooooj vad jag strulat å bytt saker :/

*Nya belägg fram då de gamla var 50% slitna å mkt hala.
*Nya bromsslangar då jag vred en så mkt att den pajade. Aldrig hänt förr. Köpte då 4 nya då det är två-kolvsok fram. (Ena kolvens cylinder gick ej å stänga så lossade å öppnade. Var 1cm tjock med något svart grejs. Insåg efterhand det var från slangarna med åren. Nog org slangar på den).
*Rengjort OK, var fyllt somovan med gummiprickar, båda cylindrarnas yttre packningar var felaktigt monterade från fabrik varför jag trodde gummit var skit som kommit in den vägen. Gick å montera dem rätt. Nog utbytes OK, såg oslitna ut invändigt även om ena cylindern rostat lite.
*Alla bromsrör är nya!
*Bromsregulatorn mellan fram å bakaxel fick jag svetsa om fästet för å göra det långt nog så den kunde justeras pga höjning med extra fjädrar, då spiralfjädrar som tillägg till org bladfjädrar. (Tips till andra, coilovers på stötdämpare infästningarna är enklast lösningen annars. Kom på det försent själv men hade haft gummibälgar vars fästen jag återanvände, gjorde bara 4 skålar fjädrarna ligger i). Förlängde dryga 10mm, var några för lite då jag inte hade mer å ge. Hittade inte bladfjäder måttet men verkar ok.
*Ny drivrem till vaccumpumpen. (En rem, den eller generatorremen började tjuta efter jag mekade första gången å fick för dåligt på höger bak enbart. Den hjulcylindern hade rostat fast, slog loss den i skruvstädet. Såg någon gjort samma innan men monterad å slått av en bit av godset men verkade täta ändå. Så antog det var problemet å köpte ju nya cylindrar bak).
*Nya hjulcylindrar bak.

Kvar å kontrollera???
*Bromskompensatorn, (en bilverkstad sa den står öppen om för stort gap å 50-50% ist för 60-40%). Men står ratio, 0,34 i v-handboken. Bör väl betyda 66% fram å 34% bak OM rätt inställd, eller??? Tänker om så att jag har för lite kraft fram därav... Men känns klent bak oxå.

*MÄta undertrycket i vaccumpumpen som ju matar bromsservon. Känner att den jobbar men kanske för lite.

*Huvucylindern, ej lossat å gått igenom. Men får ju tryck när jag luftar så verkar funka. Inget läckage kring den heller eller någonstans.

HJÄÄÄÄÄÄLP, 3v sedan jag skulle åka till värmland å skriva på köpekontraktet å betala huset. Desperat nu!!!!

:/
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: G-son, jmek, meken49 och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se