Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

fett i elkontakter, eller inte?

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 10:41:03, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg precis en youtube film som väckte åsikter i kommentarfältet.
filmaren hävdar att dielectric grease inte är lämpat för elkontakt då det minska kontaktytan på stiften och blir då belastade.
Några säger emot.

Vad säger ni?

https://www.youtube.com/watch?v=yuKAmaIkA-U



Remember, it does not conduct. I always get a few cars a year at the shop where the owner covered the battery posts and terminals with dialectric grease and ended up with fried alternators or little to no power.

it does not conduct
it is used on electrical connections
but if you do use it on connections you don't get a connection and burn everything up.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



Rubert

#2 » 10:56:12, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den som har funderingar på att använda fetter/oljor i elektriska installationer ska nog först fördjupa sina kunskaper i vad silikonsmitta kan medföra.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Skru'are

#3 » 11:11:43, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan gammalt använder man Vaselin till vanliga kabelskor på rena ytor.
Det har fungerat utmärkt för mig. Skon har ju tre spår som ansluter mekaniskt,
Batteripoler är en annan femma. Vrid fast dem. Håll rent!
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#4 » 11:37:22, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först gäller det att skilja på fett och fett....

"dielectric grease" ...."tändkabelfett" på svenska, är en isolator (= leder ej ström) och är tänkt att användas för att förbättra isolationsförmågan ( = minska risken för överslag) på tändkablarnas gummi.

Tyvärr är ju beskrivningen hos (en?) säljare felaktig. :snow: https://www.h2mracing.se/tandning-tandk ... ett-p-7845

Samma fett kan inte både förbättra kontakt och hindra överslag ( tänka att du har el-tape som både isolerar och leder ström....funkar inte.)

Fett (= "vanligt fett" / vaselin/olja mm) är inte speciellt tänkt att vara isolerande (men leder inte ström, i alla fall inte bra) och kan användas för att förhindra korrosion (="rost") på/i kontakter, men med nakdelen att om man får fett mellan kontakterna så försämras den elektriska kontakten (= fettet ligger som en hinna i mellan metall ytorna)

Bäst är i det fallet att smörja in efter att man kopplat samman kontakten, så ytorna som ska få kontakt inte är fulla med fett.

Sen finns det fett som är ledande (= leder ström) det ska man lägga på kontaktytorna för att förbättra kontakten/skydda mot korrosion, men det få man inte lägga på "isolerande ytor" (= skapa överslag/kortslutning) (det ger inte bättre kontakt än ren metallyta, men genom att förhindra korrosion utan att försämra kontakten så mycket så blir totalen bättre)

http://www.mgchemicals.com/products/gre ... rease-8463
Deus ex machina

5 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Stridis2

#5 » 12:08:06, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rubert skrev:Den som har funderingar på att använda fetter/oljor i elektriska installationer ska nog först fördjupa sina kunskaper i vad silikonsmitta kan medföra.

Eftersom du inte förklarade, eller ens gav en ledtråd till, vad silikonsmitta var så fick jag fråga min vän Google. Jag misstänker att du inte åsyftar problem vid omlackering, men är det detta du åsyftar?

Utan teoretiska kunskaper har jag konstaterat att vanlig hydraulolja klart förbättrar kontaktegenskaperna i bilel under lång tid. Har även använt tunn sprayolja (5-56?) på släpkontakter med 1000W belastning under många år.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

gaffa

#6 » 12:14:34, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Silikonsmitta har väl ingen betydelse i ett elsystem? Inte ofta man är där och rotar med färgsprutan :mrgreen:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Skru'are

#7 » 12:35:53, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är som att "skita i fläkten" - det sprider sig :djaevul:
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#8 » 12:55:24, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stora fördelen med "spayolja" är att den i princip inte blir kvar.... det är nog mest rengörande effekt, troligen skulle "bromsrengöring" eller "sprit" på samma effekt i korta perspektivet ( OBS bromsrengöring och sprit är brandfarligt, och ska inte användas där det finns risk för gnistbildning = elkontakter) .

Jag brukar själv använda ATF-olja eller tunt entreprenadfett som korrosionsskydd i mycket utsatta kopplingsdosor på TEX. lastbilar/släpvagnar. ( OBS det är inte för att fettet/oljan ger bättre kontakt...... utan det är för att "rena kontakter + olja" ger bättre kontakt än "Oxiderade + vägsalt" .......det är dock sämre är bara "rena kontakter")
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson

#9 » 12:59:47, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Silikonsmitta har väl ingen betydelse i ett elsystem? Inte ofta man är där och rotar med färgsprutan :mrgreen:


i det här fallet har det inte med "färg" att göra.....utan kontaktproblem pga att sislikonoxid bildas på kontaktytor ( när silikonoljan förbränns) ...läs länken ovan.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Lars-Peter D

#10 » 13:06:15, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl detta som avses med siliconsmitta:

Klippt och översatt, från Wikipedia:
"Användningen av silikoner i elektronik är inte utan problem.
Silikoner är relativt dyra och kan angripas av lösningsmedel.
Silikon migrerar lätt som antingen vätska eller ånga till andra
komponenter. Silikonförorening av elektriska kontakter kan
orsaka fel genom ökning av kontaktmotståndet, ofta efter
lång tid. Användning av silikon-baserade produkter i sprayform
i elektroniska enheter vid underhåll eller reparationer kan
orsaka problem senare."

Läs:
http://en.wikipedia.org/wiki/Silicone#Electronics

Två egenskaper hos silikon som är bra att känna till:
1. Silikon kryper. Det vandrar iväg till andra platser än där det applicerades.
2. Silikon kan hindra kontakt. Om man får silikon på en kontakt kanske det inte blir kontakt.
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

AN

#11 » 13:14:33, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som silikon kan ställa till mycket både här och där. Tycker om att lackera lite, som hobby, så jag brukar kontrollera de sprayer och produkter jag använder. Finns inget bra alternativ, eller är det billigt?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#12 » 13:18:57, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beträffande silikonsmitta så finns det svenska företag som har fått stora problem och dyra reklamationer pga detta och därför infört stränga restriktioner - t ex får silikonhaltiga produkter överhuvudtaget inte tas in på fabriksområdet utan att det är godkänt av företagsledningen, tillfälliga hantverkare och entreprenörer måste skriva under intyg om att de inte har med sig något silikonhaltigt i bilen innan de släpps in genom vakten, personalen får inte använda silikonhaltiga hudkrämer osv.

Det finns en historia - vet dock inte om det är en skröna - från den tiden då telefonväxlar var uppbyggda med reläer och elektromekaniska väljare, att Televerket fick problem med silikonsmitta i en stor växel och det slutade med att man fick skrota hela växeln, riva byggnaden och bygga allt nytt från grunden.

För 15-20 år sedan var det ett företag som tillverkade biljetterminaler för bussar, som hade använt billigt dåligt byggsilikon för att täta en apparatlåda. Elektroniken fungerade ett par månader, sedan fick man problem med glapp i alla möjliga kontaktdon, hårddiskar skar mm. Det var ett sånt där typiskt oerfaret uppstartsföretag från IT-yrans dagar, alla var unga och oerfarna, företagsledningen hade nog ingen teknisk utbildning alls heller. Problemen blev i varje fall så dyra att det hela slutade med konkurs.

Vanliga mineraloljebaserade kontaktfetter kan ibland vara användbara om det rör sig om otäta kontaktdon som egentligen inte tål den miljö de sitter i och ärgar sönder eller får problem med krypströmmar då de är torra (t ex helt öppna flatstiftskontaktdon i motorrummet på 70- och 80-tals personbilar. Men om kontaktdonen är väl kapslade och gummitätade ska det normalt inte behövas.
Kontaktfetter kan också vara bra ibland i t ex vridomkopplare där kontakterna glider mot varandra, om de är konstruerade så att kontakterna riskerar att skära ihop om de är helt osmorda.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

EE

#13 » 13:35:58, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.tribotec.se/laddaner/silikon ... lektronik/
Hur kan det finnas firmor som gjuter in elektronik i silikon medan andra är livrädda för silikonprodukter i närheten av elektronik? Kanske man pratar om olika saker?
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#14 » 13:36:54, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om de släpper in fruntimmer med siliconbröst på dessa företag :klia:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

QV_

#15 » 14:10:45, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Beträffande silikonsmitta så finns det svenska företag som har fått stora problem och dyra reklamationer pga detta och därför infört stränga restriktioner


Jo jag har jagat optokabel som inte får innehålla silkoner som frigörs vid brand?
Men om det brinner måste man ju ändock sanera först...

Själv använder jag ett aluminiumfett till kontakterna i gammelbilen.
Detta fett är avsett att lägga i presskontakter innan det pressas (grövre alukablar för kraft)

Men det hindrar ju inte att kabeln ägar av i ytterkanten av kabelskon! Bara att kontakten bibehålls i skarven mellan kontakterna.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: soren.strandberg och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se